قم فردا گزارش می‌دهد؛

عوارض ورزش با شکم‌خالی

زمانی که فردی با شکم‌خالی ورزش می‌کند، نه‌تنها کیفیت فعالیت‌های بدنی خود را کاهش می‌دهد؛ بلکه توانایی بدن برای بازسازی خودش را هم ضعیف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  برخی تحقیقات برای حمایت از ورزش با معده خالی وجود دارد، در ذهن اکثر مردم چنین جاافتاده است که ورزش با شکم‌خالی می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد؛ اما لزوماً به این معنی نیست که ایده‌آل است. بسیاری از افراد باور دارند که ورزش با شکم‌خالی تأثیر بهتری در چربی‌سوزی بدن آنها می‌تواند ایفا کند و با این کار راحت‌تر می‌توانند لاغر شوند؛ اما در مقابل عده‌ای دیگر هم اعتقاد دارند که بعد از خوردن صبحانه انرژی بیشتری خواهند داشت و در تمرینات ورزشی موفق‌تر خواهند بود.
 ورزش با شکم‌خالی ممکن است منابع انرژی ارزشمندی را بسوزانید و استقامت کمتری را به‌همراه داشته باشد، سطح قند خون پایین ممکن است باعث ایجاد احساس سبکی سر، حالت تهوع یا لرزش شود. احتمال دیگری هم هست که بدن با استفاده مداوم از ذخایر چربی برای انرژی سازگار شود و شروع به ذخیره چربی بیشتر از حد معمول کند.


 دکتر جمشید وفایی‌منش متخصص داخلی و فوق‌تخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: ورزش در حالت ناشتا ممکن است مقداری چربی بدن را به‌سرعت بسوزاند، اما در درازمدت بهترین گزینه برای بدن شما نیست.
 وی بیان داشت: قبل و بعد از تمرین، یک میان‌وعده یا وعده‌غذایی کوچک بخورید تا مطمئن شوید که سوخت مناسبی دارید تا بهترین عملکرد خود را در باشگاه داشته باشید.
 دکتر وفایی‌منش با اشاره به عوارض ورزش در این حالت گفت: ورزش با معده خالی باعث ازدست‌دادن توده عضلانی بدون چربی در همان زمان می‌شود که می‌تواند مانع کاهش وزن طولانی‌مدت شود.
 زمانی که فرد با شکم‌خالی ورزش می‌کند، نه‌تنها کیفیت فعالیت‌های بدنی خود را کاهش می‌دهد؛ بلکه توانایی بدن برای بازسازی خودش را هم ضعیف می‌کند، احتمال اینکه سطح قند خون زمانی که فردی با شکم‌خالی اقدام به انجام فعالیت‌های نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای می‌کند پایین باشد هم وجود دارد، در چنین شرایطی، بدن به‌منظور افزایش سطح گلوکز و تأمین انرژی از بافت عضلات استفاده می‌کند.
 از طرف دیگر، بدن سعی می‌کند که به طور خودکار برای تنظیم سطح گلوکز خون، ذخایر گلیکوژن تمامی اندام‌ها را مصرف کند، بنابراین در این وضعیت، بازسازی بدن بعد از ورزش‌کردن با اختلال مواجه خواهد شد و فرد در طولانی‌مدت با تحلیل عضلات و احساس خستگی بیشتر در حین ورزش مواجه می‌شود.

 دکتر مینا قربانی‌راد متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به اینکه باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی شود و ورزش با شکم‌خالی را کنار گذاشت اظهار داشت: اگر می‌خواهید ورزش با شکم‌خالی انجام نداده و قبل از ورزش غذا بخورید، یک وعده‌غذایی آسان هضم حاوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم را انتخاب کنید.
 وی بیان داشت: غذاهای کامل، مغذی و طبیعی بخورید، از کربوهیدرات‌های سالم مثل میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل و حبوبات استفاده کنید و چربی‌های سالم مانند روغن‌زیتون و نارگیل، روغن‌زیتون و آووکادو را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ با مصرف گوشت بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و تخم‌مرغ، پروتئین موردنیاز بدن خود را تأمین کنید در ضمن به یاد داشته باشید آجیل، دانه‌ها و جوانه‌ها را هرگز فراموش نکنید؛ زیرا پروتئین‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و ریکاوری را تسریع کنند.
 دکتر قربانی‌راد با اشاره به اینکه سعی شود غذا را ۲ تا ۳ ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی میل کرد گفت: به‌عنوان میان‌وعده می‌توانید از ساندویچ کره بادام‌زمینی یا میوه‌های تازه یا خشک استفاده نمایید. قبل، حین و بعد از ورزش بدن خود را با آب و نوشیدنی‌های مقوی هیدراته نگه دارید و پس از پایان ورزش نیز بهتر است ظرف ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت از غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و کربوهیدرات استفاده نمایید.


 برای فعالیت‌های شدید یا طولانی‌مدت، ورزش با شکم‌خالی بهترین گزینه نیست، قبل از ورزش‌هایی که نیاز به قدرت و استقامت بالا دارند، حتماً غذای مناسب و مقوی بخورید و با معده خالی به سراغ آنها نروید. به طور مثال اگر می‌خواهید با سرعت بالا بدوید و شنا یا تنیس انجام دهید، حتماً ۲ ساعت قبل از انجام این تمرین‌ها غذاهای حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم را مصرف نمایید.
 همچنین اگر مدت‌زمان ورزش و تمرین طولانی است، لازم است پیش از تمرین حتماً مواد غذایی مصرف شود. به‌عنوان‌مثال اگر یک ساعت به دو ماراتن بپردازید، جهت حفظ گلوکز خون حتماً باید پیش از تمرین تغذیه مناسب داشته باشید تا مصرف غذا به شما کمک می‌کند از مصرف انرژی ذخیره شده در عضلات خود جلوگیری کرده و در ساخت توده عضلانی اختلالی ایجاد نشود؛ شرایط سلامتی در اینکه ورزش با شکم‌خالی انجام دهید یا خیر، تأثیر زیادی دارد. مثلاً اگر دیابت دارید، قبل، حین و بعد از ورزش سطح قند خون باید کنترل شده و در صورت لزوم ماده غذایی مصرف شود. همچنین اگر تیروئید یا فشارخون بالا یا پایین جهت مدیریت وزن خود حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/48628
اخبار مرتبط

نظرات شما