قم فردا گزارش می‌دهد؛

نقش ورزش بعد از عمل تعویض مفصل زانو

برای افرادی که مفصل آنها آسیب‌دیده است، عمل تعویض مفصل زانو یکی از گزینه‌های درمانی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  آرتروپلاستی یا عمل تعویض مفصل زانو برای تسکین درد و بهبود عملکرد مفاصل زانو انجام می‌شود؛ در این عمل مفاصل آسیب‌دیده شامل استخوان ران، کاسه زانو و ساق پا برداشته شده و به‌جای آن مفصل مصنوعی یا پروتز از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک سنگین قرار می‌گیرد.
 طبق آمار اعلام شده از طرف آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا بیش از ۷ میلیون آمریکایی این عمل جراحی را انجام داده‌اند و پس از انجام این عمل جراحی بیمار درد کمتری داشته و می‌تواند تحرک بیشتری داشته باشد.
 عمل آرتروپلاستی را می‌توان برای مفاصل مختلف بدن از جمله شانه، آرنج و مچ پا هم انجام داد، اما این جراحی بیشتر برای تعویض مفصل زانو و ران انجام می‌شود. زمانی که درمان‌های دیگر پاسخگو نیستند و ممکن است شخص توانایی حرکت مفاصل را از دست دهد، پزشک این عمل جراحی را توصیه می‌کند.

 دکتر سیمین حیدری متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با اشاره به مزایای عمل آرتروپلاستی اظهار داشت: عمل تعویض مفصل زانو مزایای زیادی دارد و بیشتر افراد بعد از انجام جراحی از آن راضی هستند؛ زیرا مفاصل بدون درد و سفتی می‌توانند تحرک داشته باشند، باعث بالارفتن کیفیت زندگی و سلامت کلی می‌شود و افراد بعد از انجام عمل، در فعالیت‌های مختلف که از آنها لذت می‌برید، به‌راحتی شرکت می‌کنند.
 وی با اشاره به اینکه عمل تعویض مفصل زانو برای کاهش درد زانو و بهبود عملکرد آن انجام می‌شود، بیان داشت: بیماری‌هایی مانند آرتریت، ناهنجاری‌های مفصلی و شکستگی استخوان باعث آسیب مفاصل زانو می‌شوند. اگر این عارضه با روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، تزریق کورتون، داروهای ضدالتهاب یا استراحت برطرف نشود، تنها راه درمان جراحی تعویض مفصل زانو است.
 متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه بعد از عمل درد زانو برطرف شده و شخص می‌تواند تحرک داشته باشد افزود: در این جراحی ممکن است مفصل ران، کاسه زانو و درشت‌نی تعویض شوند؛ البته گاهی هم جراحی جزئی بوده و فقط یک مفصل حذف می‌شود، برای جایگزین آن یک مفصل مصنوعی (پروتز) قرار گرفته که از جنس فلز، پلاستیک یا سرامیک است.
 برای بهبود وضعیت بدنی و تناسب‌اندام بعد از جراحی مفصل تمرینات ورزشی خاصی می‌تواند مفید باشد، بااین‌حال، قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید و برنامه ورزشی خود را با او تنظیم کنید.

 تمرینات ایروبیک ملایم مانند پیاده‌روی یا شنا، تمرینات تقویت عضلات مانند تمرینات وزنه‌برداری و استفاده از دستگاه‌های فیتنس، تمرینات انعطاف‌پذیری مانند یوگا و پیلاتس و تمرینات تعادل و کنترل مانند تمرینات پایه و تمرینات روی توپ پس از تعویض مفصل به بهبود حرکت مفصل، افزایش قدرت عضلات، کاهش درد و التهاب، و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.
 دکتر زهرا ولی‌زاده فیزیوتراپیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   با اشاره به ورزش‌کردن بعد از تعویض مفصل اظهار داشت: بعد از عمل تعویض مفصل زانو برای تقویت عضلات، بهبود دامنه حرکتی و حفظ وزن مناسب انجام برخی تمرینات ورزشی لازم است.
 وی با اشاره به نقش ورزش‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو بیان داشت: ورزش‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌توانند نقش مهمی در توان‌بخشی و بهبود عملکرد زانو داشته باشند؛ برای مثال، انجام تمریناتی مانند کشش و صاف‌کردن زانو می‌تواند به تقویت عضلات پا، افزایش انعطاف‌پذیری زانو و بهبود عملکرد مفصل زانو کمک کند. این ورزش‌ها معمولاً توسط متخصصان فیزیوتراپی توصیه می‌شوند و باید با رعایت دستورات و راهنمایی‌های پزشکی، به‌تدریج انجام شوند. انجام ورزش در بازگشت به فعالیت‌های روزمره و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند.

 توصیه می‌شود قبل از شروع تمرینات، با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت شود تا تمرینات متناسب با وضعیت هر شخص به‌درستی انتخاب شود، همچنین به‌تدریج و با پیشرفت بهبودی، می‌توان تعداد تمرینات را نیز افزایش داد؛ انجام تمرینات درمانی در خانه می‌تواند به پیشرفت بهتر و بازگشت به فعالیت‌های روزمره کمک کند که این موضوع مستلزم به انجام دستورات و راهنمایی‌های پزشک و انجام تمرینات به‌آرامی و بدون ایجاد درد و ناراحتی است.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/150
http://qomefarda.ir/48795
اخبار مرتبط

نظرات شما