گزارش میدانی قم فردا از یک اتفاق جالب در قم؛

طواف چندباره حرم حضرت معصومه (س) با اتوبوس‌های درون‌شهری!

پیاده راه شدن خیابان ارم یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خطوط تحول اتوبوس‌رانی را به خطوط درد و رنج تبدیل کرده است، به‌طوری‌که تقریباً اتوبوس‌های تمامی مسیرها باید چندین بار دور حرم را طواف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نزدیک به 5 سال از اجرای طرح تحول در خطوط اتوبوس‌رانی قم می‌گذرد طرحی که در آن زمان با حمایت همه‌جانبه شورای اسلامی شهر قم اجرایی شد و سعید امراللهی مدیرعامل وقت سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در آغاز اجرایی شدن این طرح گفت: افزایش سرعت و کاهش تأخیر در سفرهای درون‌شهری، کاهش آلودگی هوا و صوتی در هسته مرکزی به‌ویژه پیرامون حرم حضرت معصومه (س) و کاهش زمان جابه‌جایی و سفر همشهریان، کاهش سفر با وسایل نقلیه شخصی، افزایش سطح پوشش و دسترسی به شبکه خطوط اتوبوس‌رانی ازجمله اهداف اجرای این طرح است.

اما حالا باگذشت 5 سال نارضایتی‌ها از این خطوط به اوج خود رسیده است به‌طوری‌که شهروندان و رانندگان اتوبوس‌ها و همچنین شرکت‌های خصوصی که در این زمینه فعال هستند، همگی منتقد جدی طرح هستند.

مسیرهای طولانی و کسل‌کننده

با افزایش انتقادها از خطوط اتوبوس‌رانی قم و نارضایتی مردم از نحوه خدمت‌رسانی با حضور در برخی از مسیرهای این خطوط و هم‌کلام شدن با مسافران زوایای جدیدی از مشکلات شهروندان نمایان شد.

یکی از خطوطی که تقریباً از شمال شهر قم شروع‌شده و با عبور از مرکز شهر به شرقی‌ترین نقطه استان می‌رسد، خط شهرک امام حسن (ع) به جمکران است.

اتوبوس‌های این مسیر حرکت خود را از شهرک امام حسن (ع) آغاز کرده و با عبور از خیابان امام خود را به میدان مطهری رسانده و تقریباً نیمی از مسیر را طی می‌کنند اما این تازه شروع ماجرا است چراکه باید با عبور از چهارراه بازار و البته خیابان عمار یاسر و صفاییه که در زمان‌های اوج ترافیک به بیش از نیم ساعت هم می‌رسد خیابان دور شهر را طی کرده و درنهایت راهی مسجد مقدس جمکران شوند.

یکی از شهروندانی که مسافر روزانه این اتوبوس است به خبرنگار ما می‌گوید: تقریباً یک دور کاملی قم را می‌زنیم و تا درنهایت به مقصد برسیم.

وی در ادامه می‌افزاید: واقعاً خدا به رانندگان اتوبوس صبر بدهد چراکه هرروز باید با این ترافیک شدید در اطراف حرم کنار بیایند.

شهروند دیگری که در خیابان صفاییه در انتظار اتوبوس است، می‌گوید: برخی از روزها بیش از نیم ساعت در این هوای گرم منتظر اتوبوس می‌مانیم و چاره‌ای هم نداریم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی هم که سوار می‌شویم و چشممان به مسیرهایی که روی اتوبوس نوشته‌شده می‌افتد از اعتراض به راننده منصرف می‌شویم چراکه اسم حداقل 10 خیابان به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از شهروندان بابیان این‌که در هسته مرکزی شهری ترافیک بالایی ایجادشده است، می‌گوید: الآن تمامی اتوبوس‌ها باید از میدان مطهری و چهارراه بازار عبور کنند که همین موضوع باعث شده نه‌تنها ترافیک بالایی ایجاد شود بلکه آلودگی هوا نیز بیشتر شده است.

مسیرها طولانی و زجرآور است

رانندگان خطوط نیز از این وضعیت گلایه دارند به‌طوری‌که این چینش خطوط را ضمن ظلمی در حق خود و مسافران می‌دانند.

یکی از رانندگان می‌گوید: مسیری که ما طی می‌کنیم در برخی زمان‌ها به 2 ساعت هم می‌رسد که منطقی نیست.

وی ادامه می‌دهد: استقبال مردم هم از اتوبوس‌ها کمتر شده و علاوه بر این باید ترافیک اطراف حرم را هم هر روز تحمل‌کنیم البته بارها اعتراض خودمان را به مسئولان اعلام کرده ایم اما نتیجه ای نداشته است.

یکی دیگر از رانندگان دراین‌باره می‌گوید: این طرح از همان آغاز اشتباه بود اما مسدود شدن دائمی خیابان ارم بر مشکلات ما افزود و الآن ادامه این طرح هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

پیاده راه شدن خیابان ارم مسیرها را طولانی کرد

در این میان پیاده راه شدن خیابان ارم یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خطوط تحول اتوبوس‌رانی را به خطوط درد و رنج تبدیل کرده است، تصمیمی که در آذرماه سال 96 گرفته شد و از آن زمان به بعد که پروژه آغاز شد، این خیابان برای همیشه به روی خودروهای عمومی و شخصی بسته شد.

مسئولان در صف منتقدان!

البته مسئولان شهرداری و معاونت حمل‌ونقل ترافیک نیز از این موضوع ناراضی هستند و از خواستار اجرای شدن طرحی هستند که ماه‌ها است آن را مصوب و به استانداری قم فرستاده‌اند.

بر اساس این طرح خطوط اتوبوس بازنگری شده و تقریباً بار دیگر به‌صورت قبل برمی‌گردند و در عوض در اطراف حرم اتوبوس‌های رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

به‌هرحال آنچه در این میان اهمیت دارد اتلاف وقت، انرژی، سرمایه و همچنین ایجاد انواع و اقسام آلودگی‌ها به‌وسیله اتوبوس‌های درون‌شهری در اطراف حرم است که باید هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.


گزارش از عباسعلی محمدی

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/10249
اخبار مرتبط

نظرات شما