بررسی عملکرد سرو قامتان در دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

تیم ملی والیبال کشورمان در حالی دور نهایی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال را آغاز کرد که بسیاری با توجه به درخشش این تیم در دور نخست و کسب عنوان دوم مرحله اول انتظار داشتند تا برای اولین بار سرو قامتان موفق به کسب مدال در این رقابت‌ها شوند. با این حال شرایط آن طور که همه انتظار داشتند پیش نرفت و یکی از بهترین تیم‌های والیبال ایران حتی از رسیدن به جمع ۴ تیم برتر هم بازماند تا نتواند عنوان چهارمی سال ۲۰۱۴ اش را که بهترین نتیجه تاریخ ایران در لیگ ملت‌های والیبال بوده است را تکرار کند.

شاگردان کولاکوویچ در مرحله نهایی با تیم‌های لهستان و برزیل در گروه دوم قرار گرفتند، آن‌ها بازی اول را بر خلاف انتظار‌ها ۳ -۱ واگذار کردند و در بازی دوم هم با وجود نمایشی بی نظیر با نتیجه ۳ -۲ شکست خوردند تا در جایگاه پنجم این رقابت‌ها قرار بگیرند. این اتفاق بهانه‌ای بود تا به سراغ یکی از کارشناسان والیبال کشورمان برویم و از او درباره عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در دور نهایی بپرسیم.

بررسی عملکرد سرو قامتان در دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال

جمشید حمیدی کارشناس والیبال کشورمان درباره عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در دور نهایی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال و شکست مقابل برزیل در آخرین دیدار سرو قامتان گفت: قبلا هم گفته بودم که تیم برزیل شکننده است و مثل لهستان بازی نمی‌کند. این تیم در دریافت خلا دارد و بازیکن دیگری مانند لوکارلی ندارد. ما در بازی با این تیم هم دیدیم که سرمربی برزیل مجبور به اعمال ۳ تغییر در این پست شد و آخر هم نتوانست به خواسته اش برسد. هنگامی هم که لوکارلی در زمین حضور داشت در برخی مواقع یک تیم می‌شد.

تیم ملی ایران از ست سوم همانی شد که انتظار داشتیم

او افزود: تیم ما از ست سوم مقابل برزیل نمایش متفاوتی داشت و همان تیمی شد که ما همیشه انتظار داریم، اما در کنار این والیبال سریع و دیدنی که در دنیا کم نظیر است بازهم احساسی بازی کردیم و این مسئله همیشه بوده است و باعث شده تا سر بزنگاه‌ منطق را از دست بدهیم.

کارشناس والیبال کشورمان درباره اتفاقات ست پایانی عنوان داشت: بازی در ست پنجم و زمانی که بازیکن برزیلی در صحنه‌ای مشکوک توپ را با دو دست زد متفاوت شد، داور با تجربه صحنه را ندید، من هم فکر می‌کنم حق با ما بود، اما از آن جایی که این توپ‌ها را نمی‌شود بازبینی کرد نتوانستیم از حقیقت با خبر شویم. ما در ست ست پنجم از حریفمان ۶ امتیاز پیش بودیم که این مسئله در ست پنجم و پایانی از اهمیت زیادی برخوردار است با این حال ما دیدیم که تیم در آن شرایط به خوبی مدیریت نشد و زمانی که معروف اعتراض کرد مثل همیشه تمرکزش را از دست داد و این مسئله روی کل تیم تاثیر گذاشت و ما دیدیم که در ادامه دو امتیاز راحت را از دست دادیم. تیم ملی در حقیقت جنگ روانی را باخت و آن هم جنگی بود که خودمان آغاز کرده بودیم.

بررسی عملکرد سرو قامتان در دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال

مردمی که تا ساعت ۵ بامداد برای تماشای بازی نشستند می‌توانند توانمندی کولاکوویچ را قضاوت کنند

او افزود: نیاز نیست به نقش سرمربی اشاره کنیم که آقایان داورزنی و داوری می‌خواهند از این آقا دفاع کنند، اما مردم ما که تا ساعت ۵ بامداد نشستند و والیبال را دیدند حداقل به عنوان قاضی می‌توانند توانمندی این مربی را قضاوت کنند و حتی با مربی برزیل که بازیکن بزرگی بود، اما مربی بزرگی نیست مقایسه کنند و ببینند که ما در چند سال گذشته چوب مربیگری بد را می‌خوریم و دریغ از این که هر کس هم نقدی کند به او انگ می‌زنند. در مجموع تصور می‌کنم در این بازی شایسته باخت نبودیم، اما خود کرده را تدبیر نیست.

لیگ جهانی را به اندازه المپیک مهم نکنیم

حمیدی درباره مقایسه دیگر تیم‌ها با ایران در مرحله پایانی گفت: لیگ جهانی را به اندازه المپیک مهم نکنیم، هنگامی که مسئولان فدراسیون ما از کسب کاپ صحبت می‌کنند و دائم این مسابقات را مهم می‌کنند زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد کمی یاس می‌آورد.

او افزود: والیبال امروز در خون مردم است و چنین جایگاهی هم به زحمت به دست آمده است. این راه از زمان یزدانی خرم آغاز شد و تا حالا هم ادامه دارد. متاسفانه بزرگترین اشکال ما افراط و تفریط است، گاهی آنقدر تعریف می‌کنیم که از یک طرف بوم می‌افتیم و گاهی دیگر آنقدر انتقاد می‌کنیم که از طرف دیگر می‌افتیم، باید واقعیت را پذیرفت.

برنده‌های واقعی مربیانی مثل «هنین» هستند

کارشناس والیبال کشورمان ادامه داد: تصور می‌کنم آمریکا شانس زیادی برای قهرمانی دارد، اما برنده واقعی مربیانی مانند هنین هستند که بازیکنان جوان را به این مسابقات آوردند و با همان‌ها با مایی که ۱۵ سال زحمت کشیدیم برابری می‌کنند و به جمع ۶ تیم برتر رسیدند. تصور می‌کنم درس بزرگ لیگ جهانی از ۱۰ سال گذشته این است که این رقابت‌ها جای دور دادن به جوان‌ها است، اما مشکلی که ما داریم یکی بحث تشکیلات فدراسیون والیبال است که تصور می‌کنند همه چیز را می‌دانند و بحث دیگر هم کارشناسانی است که وقتی لهستان می‌برد می‌گویند خوب شد به لهستان باختیم و تیم بیدار می‌شود.

بررسی عملکرد سرو قامتان در دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال

او افزود: افرادی هستند که در مسیر باد حرکت می‌کنند، اگر قرار است مربیان و کارشناسان برای خوشحالی عده‌ای حرف بزنند خیانت بزرگی است. ما از ابتدا گفتیم که این رقابت‌ها جای تجلی جوانان است. چطور می‌شود که کشور ۳۰ میلیون نفره لهستان ۳ تیم آماده دارد به طوری که تیم اصلی این کشور در کشورش باقی مانده تا مهیای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک شود و تیم دومش به مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های والیبال آمده است، اما ما با ۳ برابرجمعیت نمی‌توانیم چنین کنیم.

بازیکنان ایران واقعا مردانه جنگیدند

حمیدی ادامه داد: متاسفانه در این میان برخی دنبال خودنمایی هستند و می‌خواهند کارنامه سازی کنند که فلان جایزه را گرفتیم، درست است که این جام‌ها مهم است، اما نه به اندازه المیپک و قهرمانی جهان. من به عنوان یک منتقد که همیشه حرفم را زده و تلاش کردم اشتباه هایم را جبران کنم، می‌گویم که بازیکنان ایران واقعا مردانه جنگیدند و تلاش خوبی داشتند، اما این را بپذیریم که برخی بازیکنان ما با وجود تجربه‌ای که دارند توانایی بازی در ۵ ست را ندارند. لوکارلی، اما ۵ ست به خوبی بازی کرد.

او افزود: فراز و فرود عبادی پور را دیدید؟ او مقابل برزیل ستاره بود، اما در بازی‌های قبلی افت داشت، حال به نظرم لیگ جهانی تمام شد و آبرومندانه آن را ترک کردیم، همه ما می‌خواهیم اول باشیم، اما بقیه دنیا هم بی کار ننشسته است. تصور می‌کنم بازیکنان ما زحمت کشیدند و مردانه جنگیدند، اما این در والیبال مدرن کافی نیست ،به ویژه در ست پنجم که جتگ مربیان است.

شک ندارم که المپیکی می‌شویم

حمیدی درباره کولاکوویچ عنوان داشت: حالا زمان تغییر مربی نیست، ما در روسیه و در رقابت‌های انتخابی المپیک کار دشواری داریم و شاید در آن جا شانس چندانی نداشته باشیم، مخصوصا که کوبا هم با ترکیب قدرتمندی به میدان می‌آید، به هر حال من اعتقاد دارم که ما حتما یا در بخش اول که مسابقات انتخابی آن به میزبانی روسیه برگزار می‌شود و یا در بخش دوم که بازی مان با تیم‌های آسیایی است المپیکی می‌شویم.

بررسی عملکرد سرو قامتان در دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال

او افزود: نباید بعد از المپیک یک ویرانه تحویل تشکیلات بعدی فدراسیون بدهیم. موسوی، معروف و عبادی پور می‌توانند در المیپک بعدی باشند، اما جایگزینان این‌ها کیست؟ تیم ملی والیبال لهستان با پاسور چهارمش ما را برد. چطور می‌شود که این تیم ۴ پاسور خوب دارد، اما ما حتی یک نفر دوم خوب هم در این بخش نتوانستیم آماده کنیم. البته این نشان دهنده تشکیلات و برنامه است در مجموع امیدوارم جواز حضور در المپیک را به دست آوریم و حداقل یکی از تورنمنت‌های پیش رو مانند جام جهانی را فدای آینده والیبالمان کنیم و آینده را به جوان هایمان بدهیم.

حمیدی در پایان گفت: نباید استعداد‌ها و بازیکنان جوان خوبی را که داریم از دست بدهیم، فدراسیون والیبال هم نیاز به کمیته فنی دارد، اما برخی مربیان تیم ملی با این مسئله مخالف هستند، زیرا می‌ترسند که بر کارشان نظارت شود.

در مجموع امیدوارم برای انتخابی المپیک به خوبی آماده شویم، همچنین تکلیف فدراسیون والیبال هم مشخص شود و شاهد حضور برخی افراد مجیز گو در ایم خ.نه نباشیم و افرادی را ببینیم که نقد کنند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/10874
اخبار مرتبط

نظرات شما