سه درصد برق پایه مصرفی قم به‌وسیله پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق منطقه قم با بیان این‌که بار پایه مصرف برق در قم روزانه حدود ۳۰۰ مگاوات است،‌ گفت: حدود سه درصد بار پایه مصرفی برق این استان به‌وسیله پنل های خورشیدی تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وحید افراز روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ‌افزود: درحال حاضر برای ۷۷ مشترک برق خانگی با ظرفیت تولید ۶۷۰ کیلووات پروانه صادرشده و ۲ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ مگاوات نیز در قم فعال است.

وی اضافه کرد: پنل های خورشیدی در ۱۰ اداره دولتی قم با ظرفیت تولید ۱۴۳ کیلووات نصب است که صرف مصارف داخلی همان اداره می‌شود.

به گفته وی، نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی با ظرفیت تولید ۳۰۰ کیلووات از برنامه‌های سال آینده می‌باشد.

افراز با بیان این‌که عمر مفید پنل‌های خورشیدی بیش از ۲۰ سال است، گفت: یکی از ویژگی‌های خوب پنل های خورشیدی این است که هیچ قطعه دینامیکی در آن به کار نرفته، نیاز به نگهداری خاصی ندارد و فقط به دلیل گردوغبار، باید شست و شو داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که درصد بالایی از تجهیزات سامانه‌های خورشیدی وارداتی است، قیمت ارز روی پنل های خورشیدی تاثیر مستقیم دارد و در حال حاضر برای ایجاد سامانه‌های خورشیدی به ازای هر کیلووات بین هفت و نیم تا هشت میلیون تومان باید هزینه شود.

وی بیان کرد: قراردادی که شرکت توزیع نیروی برق با مشترکان منعقد می‌نماید، قرارداد خرید ۲۰ ساله می‌باشد و مبالغ پرداختی نیز هر ۲ ماه یک‌بار با قرائت عدد کنتورهای نصبی از راه دور پرداخت می‌شود.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق قم افزود: هر مشترک برق می‌تواند تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب سامانه خورشیدی دریافت نماید و به ازای هر یک کیلووات، ۱۲ مترمربع فضا در پشت‌بام منازل نیاز است و منازلی که مشرف به ساختمان‌های بلند نباشند، به دلیل آفتاب گیربودن مناسب این کار می‌باشند.

به گفته وی، بازگشت سرمایه بین سه و نیم تا چهار سال می‌باشد و قیمت خرید برای سامانه‌های خورشیدی از یک تا ۲۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت، هزار و ۴۰ تومان و برای سامانه‌های از ۲۰ تا ۱۰۰ کیلووات ۹۱۰ تومان می‌باشد.

در حال حاضر حدود ۵۶۰ هزار مشترک برق در قم فعال است و ۱۲.۵۵ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۸۸ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13532
اخبار مرتبط

نظرات شما