آیت‌الله اعرافی:

حساب مردم دغدغه مند از اغتشاشگران جداست/ مسئولان درد طبقات محروم را بفهمند

امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه حساب مردم از اغتشاشگران جداست گفت: مسئولان دغدغه و نگرانی مردم ، نخبگان و مراجع عظام و اقشار متوسط و محروم جامعه را دست‌کم نگیرند باید عمق درد و رنج طبقات محروم را که از نان شب دستشان کوتاه است را مسئولان بفهمند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه امروز قم در مصلی  اظهار کرد: غذای حرام دنیا و آخرت انسان را تباه می کند اقتصادی که بازار آن به ربا و رشوه و سرقت و به مکاسب محرمه و غش به معامله آلوده شد این اقتصاد زندگی معنوی، روحی و اخلاقی جامعه را تباه می کند و دنیا و آخرت را تباه می کند.

امام جمعه قم بیان کرد: بیش از یک سوم از فقه ما به معاملات و زندگی اقتصادی مربوط است که اگر بر موازین درست شرع قرار گردد جامعه و فرد سالم خواهد بود اگر مفاسد در آن وارد شد فساد در زیست اخروی و دنیوی به جای می گذارد سرقت ، اختلاس ، غش و ربا و رشوه این شکل از مفاسد اقتصادی و گناهان و درآمده‌ای ناصحیحی زندگی دنیا را تباه می کند و آثار مخرب را در نسل انسان به جای می گذارد.

وی افزود: وظیفه خانواده این است که هم خود به این قواعد تربیتی فرزندان آشنا باشد و هم فرزندان را به این قواعد آشنا کند.

نام یک  نماد فرهنگی است

اعرافی خاطرنشان کرد: نام‌گذاری خوب برای فرزندان یکی از وظایف پدر و مادر و انتخاب نام خوب از حقوق فرزند بر پدر و مادر است انسان و مغز انسان این ویژگی را دارد که برای موجودات عالم کد گذاری کند نام گذاری یک کد گذاری فرهنگی است.

امام جمعه ادامه داد: نام یکی از نماد ها و نشان های فرهنگی در یک جامعه است مسئل نام هم در مباحث فلسفی و عرفانی و هم در مبحث فقهی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و نظرات فراوانی از منظرهای گوناگون وجود دارد ، انتخاب نام خوب برای فرزندان یکی از حقوق مهم فرزند بر پدر و مادر و یکی از اصول مهم در تربیت فرزندان است.

وی ضمن تسلیت ایام شهادت عبدالعظیم حسنی تصریح کرد: هفته بسیج و یاد همه شهدای بسیجی را گرامی می داریم و طلب علو درجات برای شهدا و امام شهدا داریم.

بیانیه گام دوم انقلاب لایه‌های  پنهان دارد

اعرافی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن آنکه ظاهر روان و گویایی دارد و رهبر انقلاب هم گذشته چهل سال را تحلیل کردند و نگاهی هم به آینده داشتند اما در عین حال اگر این بیانیه  را که از نگهبان انقلاب و هدایتگر جامعه صادر شده است را تحلیل کنیم می بینیم در لایه های پنهان  آن به قواعد آینده انقلاب اشاره شده که بسیار مهم است.

درست است که در پایان رهبر انقلاب به 7 توصیه کلان  به عنوان راهبردهای آینده اشاره کردند اما در لایه های تحلیل بیانیه بیش از30 قانون در رابطه انقلاب وجود دارد.

مسئولان در اعمال افزایش قیمت بنزین باید سنجیده تر عمل می کردند

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: در مسیر انقلاب دو نگاه غلط داشتیم که باید از آن پرهیز کنیم نگاه اول این بود که ما اهداف بلند را می بینیم و چشم بر واقعیت ها و پیرامون می بندیم اما نگاه غلط دوم که بیشتر رواج دارد و نشان از طبع راحت طلبی انسان دارد این است که  واقعیت های پیش آمده ما را از آرمان ها دور سازد و چون دنیا در دست قدرت طلبان است ما باید تسلیم شویم که این تئوری بسیار خطرناک که گاهی جریان های انقلاب را در خود حل می کند.

اعرافی بیان کرد: اما مسیر سوم در تحلیل بیانیه دوم انقلاب آمده این است که  ما آرمان ها را می بینیم و از اهداف بلند و راهبردهای انقلاب دور نمی مانیم که ما باید ملت پایدار در مسیر خدا باشیم و در عین حال  واقعیت ها را می‌بینیم و اگر لازم باشد تاکتیک ها را تغییر می دهیم که مسیر درست همین است.

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: حوادثی در کشور ما و در برخی از کشورهای محور مقاومت رخ داد، ما معتقد هستیم در اجرای سیاست های اقتصادی که برنامه ریزی دقیق تر و اقدامات سنجیده تر لازم بود و هست، ما در اعمال افزایش قیمت بنزین و اجرای آن می توانستیم درست تر و دقیق تر عمل کنیم مسئولان در آینده حرکت های اقتصادی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

حساب مردم از اغتشاشگران جداست

امام جمعه قم افزود: دغدغه و نگرانی مردم ، نخبگان و مراجع عظام و اقشار متوسط و محروم جامعه را دست کم نگیریم  باید عمق درد و  رنج طبقات محروم را که از نان شب دستشان کوتاه است را  مسئولان بفهمند این دغدغه مهمی است، از طرفی حساب مردم از  اغتشاشگران جداست، طبقاتی از مردم رنج و سختی دارند که یک عوامل آن تحریم های ظالمانه است  همچنین ما مسئولین باید قیمت ها را کنترل کنند حمایت ها از قشر محروم جامعه انجام شود.

اعرافی تصریح کرد: باید از تحریم ببریم و وابستگی اقتصاد به خام فروشی و صادرات نفت خام قطع شود اقتصاد باید بر پایه تولید و تبدیل مواد خام به مواد مصرفی شود برای آن مسئله فرارهای مالیاتی و قاچاق کنترل شود و فساد زدایی و حمایت از تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: یک نقشه جدید توسط امریکا و اسرائیل و وابستگان سعودی طراحی شده که محور مقاومت را با ناامن سازی منطقه سازی بشکنند بنزین یک بهانه بود از گذشته این نقشه  طراحی‌شده بود تا محور مقاومت که عظمت خود را نشان با اغتشاش و ناامنی شکسته شود.

امام جمعه قم افزود: ترامپ، نتانیاهو ،بن سلمان و برخی از مزدوران فراری می خواستند جامعه مقتدر و امن ایران را در هم بشکنند، گاهی ضعف های جدی در مسئولان  وجود دارد که باید خود را اصلاح کنند اما یک موجی آمده تا اقتدار ایران را در هم بشکند ترامپ مخفیانه به عراق رفته و اکنون به صورت دزدکی به افغانستان سفر کرده دزدهای  که بدون اجازه وارد  کشورها  شوند به فضل خدا و مقاومت ملت ایران که در شهرهای گوناگون حضور خود را نشان دادند شکست خواهند خورد

امام جمعه قم ضمن قدردانی از نیروها امنیتی گفت: از حضور چشمگیر مردم  در دفاع از امنیت سپاس گذاریم و خدا را بر نعمت رهبری شجاع و حکیم و هدایتگر شاکر هستیم.

وی عنوان کرد: از وزارت ارتباطات، شورای مجازی، دولت و مجلس درخواست داریم که مقوله شبکه داخلی را در فضای اینترنت دنبال کند شبکه ملی سال‌هاست مطالبه رهبری است البته کارهایی انجام شده اما کافی نیست همه صاحب نظران می گویند با عزم جدی مسئولان می توانند شبکه ملی را به وجود آورد چین به این سمت رفته و موفق شده، باید  اطلاع رسانی خوب به جامعه انجام شود باید در برابر نفوذ دشمن استوار باشیم.

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/13775
اخبار مرتبط

نظرات شما