رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی:

شبکه ملی اطلاعات در ایران وجود ندارد/ دولت در تحقق شبکه ملی اطلاعات صداقت ندارد

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی گفت: شبکه ملی اطلاعات در ایران عملا وجودندارد دولت در برخور‌د با شبکه ملی اطلاعات صداقت ندارد و نمی‌گذارند بخش خصوصی در این زمینه پیشرفت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهدی صرامی ظهر امروز در نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات که در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت توسعه و پیشرفت قضای مجازی در هر کشور است هر کشوری که بخواهد فعالیت های فضای مجازی اش پیشرفت و در مسیر منافع ملی حرکت کند باید یک زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را پایه گذاری کند.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف از سال ها قبل شبکه ملی اطلاعات را شکل دادند که امروز به عنوان کشورهای پیش رو شناخته می شود اولین کشور آمریکا بود که بر پایه شبکه ملی اطلاعات اینترنت را هم در داخل و هم خارج از کشور توسعه داده است، اینترنتی که بر پایه شبکه ملی یک کشور پیاده می شود منجر به حرکت منافع سایر کشورهایی که از این اینترنت استفاده می کنند  به سمت منافع جایی که شبکه ملی اطلاعات قرار دارد می شود.

وی افزود: آمریکا بدون اینکه عنوان کند اینترنت بر پایه شبکه ملی اطلاعات کشورش است آن را در دیگر کشورها ترویج کرده تا از منافع آن بهره ببرد، تا یک زمانی شبکه ملی اطلاعات محدود داخل آمریکا و بین مراکز نظامی خارج از آمریکا بود و تنها  کار برد نظامی داشت اما از یک زمان به بعد آمریکا  بر اساس یک طرح برای توسعه اینترنت در قالب غیر نظامی ارائه کرد به گونه ای که  از منافع اینترنت عموم هم بهره ببرند اما منافع اصلی تحت مدیریت سیستم مرکزی باشد.

صرامی گفت:  شبکه ای که در سال های ابتدایی وارد کشور ما شد عملاً منجر به این شد که شهروند ایرانی به عضویت شبکه ملی اینترنت آمریکا در بیایند، شهروندانی که فاقد حقوق شهروندی در فضای مجازی بودند.

مردم کره جنوبی اینترنت داخلی را انتخاب کردند

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برخی از کشورها در چند سال اخیر شبکه ملی اطلاعات را در داخل کشورشان راه اندازی کردند گفت: چین با استفاده از جمعیت قابل توجه خود شبکه ملی اطلاعات خود را راه اندازی کرد کره جنوبی از سال 2009 شبکه ملی اطلاعات خود را شکل داد در خود کشور کره جنوبی عموم مردم در رقابت سرویس‌دهنده‌های کره‌ای و آمریکایی شبکه ملی اطلاعات داخلی را به دلیل کیفیتی بهتر خدمات انتخاب کردند.

وی خاطرنشان کرد: کره جنوبی جمعیت مشابه ایران دارد از حیث زمان ورود اینترنت به ایران با کره جنوبی هم‌زمان است اما آن‌ها برنامه جامع ملی شبکه ملی اطلاعات را پیاده‌سازی کردند و اکنون بیشترین سرعت اینترنت و کم‌هزینه‌ترین اینترنت در جهان را کره جنوبی دارد این پیشرفت به دلیل  راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کره جنوبی بوده که  توانسته منافع خود را حفظ کند.

صرامی  ادامه داد: روسیه بعد از ایران مسئله  شبکه ملی اطلاعات را مطرح و آن را تبدیل به قانون کردند در حالی که در قانون  پنجم توسعه دولت مکلف بود بیش از 60 درصد شبکه اطلاعات را ملی کند اما محقق نشد  در تعدادی از کشورها مانند آلمان و فرانسه در برخی از اجزاء حساس شبکه ملی اطلاعات را مورد استفاده قرار می دهند.

شبکه ملی اطلاعات در ایران وجود ندارد

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی تأکید کرد: کشورها دو دسته هستند کشورهای دارای شبکه ملی اطلاعات و کشورهایی که فاقد شبکه ملی اطلاعات هستند که کشورهای درجه دوم در فضای مجازی تلقی می شوند کشورهای دسته اول توانستند با این کار منافع فضای مجازی را برای خود جذب و آسیب های آن را دفع کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح شبکه ملی اطلاعات در ایران مصوب شده است؟ گفت:  باوجود اینکه الزامات شبکه ملی اطلاعات در سطح قوانین بالا دستی وجود دارد و دولت مکلف بوده طرح خود را تدوین کند و آن را به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند و این شورا آن را بررسی و ابلاغ کند تا سایر دستگاه ها آن را  پیاده سازی کنند اما طرحی مبتنی بر این الزامات ارائه نشده است که این مسئله باعث تأسف است که هنوز طرحی برای شبکه ملی اطلاعات ارائه نشده چه رسد به اینکه آن طرح را پیاده سازی کند در حالی که وزیر ارتباطات می‌گوید 80 درصد شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شده است.

صرامی ادامه داد: مسئولین در خصوص پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات صداقت ندارند در اغتشاشات اخیر در صحنه عمل اصلا آنچه که ادعا شده بوده و آنچه که در واقع رخ داد چیزی دیگری بود و مردم  با قطع اینترنت که دولت اعلام می‌کرد بخش بزرگی از آن عملی شده است در بدیهی‌ترین خدمات و سرویس‌ها به مشکل برخوردند و حدود 10 روز نتوانستد از امکانات فضای مجازی استفاده کنند.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دولت دوگانه امنیتی و کارایی را در فضای مجازی مطرح کرد که دوگانه درستی نیست زیرا اگر شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شده بود اصلا نباید مردم در چنین مواقعی با مشکل موجه شوند، شبکه ملی اطلاعات در کشور ما  در سطحی که شایسته است به اجرا درنیامده است و این قوانین مورد غفلت قرارگرفته است.

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات باید مورد مطالبه باشد اما با یکسری رفتارهای رسانه‌ای و سیاسی، مسئولان ما این تکلیف را به تأخیر می‌اندازند و آمار نادرست ارائه می‌دهند اما در مواقع بحرانی مردم با مشکل مواجه می‌شوند، وزارت ارتباطات و دولت اقدامات روزمره خود را به‌عنوان شبکه ملی اطلاعات  فاکتور می کنند.

صرامی تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات روی آمار مسئولین به دست نمی‌آید بلکه هر وقت مردم سرعت بسیار بیشتر و چند برابری سرویس‌دهنده‌های داخلی نسبت به  خارجی را مشاهده کردند و هر وقت پیام‌رسان داخلی سرعتی چند برابر از پیام‌رسان‌های خارجی داشت و سرعت موتور جستجوی داخلی بیشتر از خارجی بود هر زمان قیمت اینترنت داخلی کمتر و کیفیت آن بهتر بود و  به مردم این اطمینان داده شود که کسی نمی تواند امنیت آن‌ها را تهدید کرده و یا مانع رسیدن آن‌ها به منافع مطلوب شود و  توانستند حقوق خود را از محاکم قضائی پیگیری کنند می‌توان گفت شبکه ملی اطلاعات در کشور داریم.
             
رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی  ادامه داد: برخی از پیام‌رسان‌های داخلی که سرور آنها داخلی بود به علت  اینکه به اینترنت جهانی متصل بودند با قطع اینترنت  ارتباط آن ها هم قطع شد، از طرفی مدیریت ترافیک داخلی باید اولویت‌بندی شود یعنی برای ترافیک داده‌های زیرساخت‌های حیاتی کشور باید مسیرهای مجزا از مسیرهای عمومی در نظر گرفته‌شده و پیاده‌سازی شود البته در حوادث اخیر در بانک مرکزی در این زمینه کارهایی انجام‌شده بود و در سیستم اصلی تبادلات بانکی مشکلی پیدا نشد.

دولت زمان اغتشاشات پهنای باند پیام‌رسان‌های داخلی را محدود کرد

وی گفت: در حوادث اخیر مشخص شد موتور جستجوی داخلی پاسخ گوی نیازهای کشور نبود و دو موتور جستجوی داخلی در همان لحظات اول با حجم زیادی از ترافیک مواجه شدند و نتوانستند پاسخگو باشند، البته مقصر مدیران این دو موتور جستجوگر داخلی نبودند وقتی یک سرویس‌دهنده می‌خواهد در تراز ملی خدمات دهد دولت باید هم در تراز ملی به آن خدمات دهد دولت باید سرورهای مناسب و باکیفیت مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌داد اما دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد و در زمان اغتشاشات پهنای باند پیام‌رسان‌های داخلی را محدود کرد مثلاً ایتا به دلیل اینکه کیفیت خود را حفظ کند ثبت‌نام خود را محدود کرد.

صرامی افزود: دولت در برخور‌د با شبکه ملی اطلاعات صداقت ندارد و نمی‌گذارند بخش خصوصی در این زمینه پیشرفت کنند دولت چند هزار سرور را سال گذشته در اختیار تلگرام قرار داده بود و چند صد سرور را در اختیار پوسته تلگرام قرار داده بود اما این سرورها را در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار نمی‌دهد اگر شبکه ملی اطلاعات شکل بگیرد این نا عدالتی‌ها از بین می‌رود.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در پایان گفت: شبکه ملی اطلاعات در 3ماه پیاده سازی می شود به شرط آنکه از تمام ظرفیت کشور استفاده شود شبکه ملی اطلاعات به سرعت با بودجه موجود و ظرفیت و توان موجود کشور پیاده سازی می شود امکانات وجود دارد و بخشی هم توسط بخش خصوص ایجاد شده است اما اراده ای برای تحقق آن وجود ندارد.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/14193
اخبار مرتبط

نظرات شما