رنگ و بوی سنت شب یلدا در قم

شب یلدایی یکی از رسومات اهالی قم در شب یلدا بود که در آن تازه‌دامادها برای خانواده عروس هدایایی را می‌آوردند که غالباً در یک سینی زیبایی آن را می‌چیدند و علاوه بر پارچه و لباس یا زیورآلات گاهی متشکل از میوه و تنقلات و شیرینی بود اما این روزها این سنتِ حسنه رنگ و بوی تجمل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شب یلدا یا همان شب چله بلندترین شب سال است و سال‌هاست مردم به پاس این یک دقیقه بیشتر با برگزاری آئین و رسوم مختلف گرد هم جمه می شوند اهالی شهر مقدس قم همچون دیگر شهرهای ایران آئین هایی را برای این شب طولانی سال دارند اما نکته مورد توجه این است که مردم قم شکل مذهبی به این آئین ایرانی داده و زیبایی آن را دوچندان کرده اند.

یکی از ویژگی های شب یلدا در قم حضور مردم در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است؛ سال‌هاست مردم قم برای سپری کردن طولانی ترین شب سال این دو مکان مقدس را انتخاب می کنند.

از نظر دین مبین اسلام ، آئین و رسوم گذشتگان (قبل از اسلام) اگر حاوی مصادیق اخلاقی بوده و با دستورات دینی و اخلاقی مغایرتی نداشته باشد ، مورد تائید قرار دارد.

شب یلدا مورد پسند اسلام

امیرالمؤمنین امام علی (ع) می فرمایند: " آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند، و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند؛ و آیینی مگذار که چیزی از سنّت های نیک گذشته را زیان رسانَد تا پاداش از آنِ نهنده سنّت باشد و گناه شکستن آن بر تو مانَد" ، در نتیجه شب یلدا نیز چون حاوی رسوم ارزشمندی چون تکریم بزرگان ، صله رحم و...مورد تائید اسلام می باشد.
شب یلدا و یا همان شب چله درقم  نیز همچون دیگر مناطق ایران، نزد خانواده ها اهمیت خاصی داشته  و مردم نیز از هفته قبل در تدارک میهمانی هر چند کوچک و خرید مایحتاج و تنقلات مخصوص این شب هستند این روزها با سر زدن به سطح شهر قم می توان هیجان رسیدن شب یلدا را مشاهده کرد.

آجیل و تنقلات شب یلدا در قم تقریباً مانند دیگر شهرها است اما به‌تبع هر شهر که محصولات و سوغات متفاوتی دارد برخی از تنقلات شب یلدا نیز در قم خاص و ویژه است.
 
مردم قم به‌رسم گذشته برای شب یلدا آجیلی از گندم برشته و سوهان و کشمش، کنجد، شاهدانه، گردو و فندق تهیه نموده و در کنار سایر تنقلات مصرف می‌نمایند، ضمن آن‌که آجیل، گندم برشته، میوه‌های فصلی، انواع تخمه و بادام‌ زمینی، شیرینی، انار، سوهان و پشمک از جمله تنقلات  قمی ها در شب یلدا می باشد.
 
جمع شدن اعضای فامیل در منزل بزرگ‌ترها هنوز در شب های چله در قم وجود دارد و هنوز در منزل برخی از بزرگ‌ترها بساط کرسی محیا است و هنوز هم مرم قم پایبند به تفأل به فال حافظ  در این شب ها هستند.

بردن طَبق هایی از هدیه به تازه عروس خانواده نیز جز رسم های مردم قم در شب چله است که در کنار هدایای در نظر گرفته شده تزئیناتی از خوارکی ها مخصوص شب چله وجود دارد که البته در این سال‌ها از حالت سنتی خارج شده و به شکل تجملی درآمده است.

تجملات در شب یلدا

البته در این سال های اخیر رسم و رسومات دیگری نیز وارد فرهنگ شب یلدا شده است  گاهی تجملات بیش از اندازه در این شب شیرینی دورهمی آن را می کاهد.

شب یلدایی یکی از رسومات اهالی قم در شب یلدا بود که در آن تازه دامادها برای خانواده عروس هدایایی را می آوردند که غالباً در یک سینی زیبایی آن را می چیدند و علاوه بر پارچه و لباس یا زیورآلات گاهی متشکل از میوه و تنقلات و شیرینی بود اما این روزها این سنتِ حسنه رنگ و بوی تجمل گرفتهاست،  میوه‌آرای ویژه تازه عروس ها که گاهی برای تزئین میوه آن را غیرقابل خوردن می کند  و اسراف صورت می گیرد تهیه آجیل گران قیمت و  بردن هدایای گران قیمت در این شب برای نوعروسان از رسم هایی است که باعث شده زیبایی این شب در پشت پرده تجمل به فراموشی سپرده شود.

بی شک بهترین ره آورد شب‌های یلدا هم‌نشینی و جویا شدن از حال هم و صله‌رحم است که باید ترویج شود و این آئین حسنه و سنتی از رنگ و بوی تجملاتی که دور آن را احاطه کرده دور شود.


انتهای پیام/170
 
http://qomefarda.ir/14334
اخبار مرتبط

نظرات شما