یادداشت؛

افزایش وام ازدواج مرهمی بر زخم‌های گرانی

زمزمه‌های افزایش وام ازدواج در سال آینده در حالی شنیده می‌شود که زوج‌های جوان این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز به آن دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  وام ازدواج را به جرات می‌توان تنها کمک دولت برای زوج‌های جوان دانست، کمکی که در همان آغاز پیوند زناشویی به زوجین تعلق می‌گیرد و به‌خصوص در شهرهای کوچک و روستاها تا حدود زیادی خیال زوج‌های جوان را در همان روزهای اول زندگی راحت می‌کند.

در این میان وام ازدواج در سال‌های اخیر با افزایش تورم، روند افزایشی خود را ادامه داده به‌طوری‌که با تصویب مجلس در سال 98 به رقم 30 میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش یافت.

هرچند که در این میان بانک‌های کشور در ارائه این تسهیلات و به‌خصوص در بحث ضامنین تا حدودی سختگیری‌های زیادی دارند اما بااین‌وجود بازهم زوج‌های جوان در آغاز زندگی بر روی این وام حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

در دو سال اخیر و با اوج گرفتن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد افزایش قیمت اجازه خانه‌ها بودیم البته تنها کار به اینجا ختم نمی‌شود و درزمینهٔ لوازم‌خانگی نیز این افزایش قیمت وجود داشت که خود به یکی از موانع اصلی ازدواج جوانان تبدیل شود.

درواقع آمارهای سازمان ثبت‌احوال نیز کاهش ازدواج در کشور در سال‌های اخیر را تأیید می‌کند که بخشی از آن می‌تواند به علت گرانی‌های اخیر باشد و همین موضوع نیاز به حمایت جدی دولت از زوج‌های جوان را نمایانمی کند.

از سوی دیگر به هر میزان که حمایت‌های دولت و سایر نهادها از زوج‌های جوان بیشتر باشد قطعاً در آمار ازدواج تأثیر مثبتی خواهد گذشت البته در این میان باید از وجود خیرین نیز بهره برد و درواقع با برگزاری همایش‌هایی ایشان را به این کار ترغیب کرد.

در روزهای اخیر فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از پیشنهاد نمایندگان این کمیسیون برای افزایش وام ازدواج به رقم 45 میلیون تومان خبر داده که قطعاً اتفاق خوبی می‌تواند باشد، به‌خصوص در شرایط فعلی که آمار جوانان مجرد در کشور بالاست و نیاز به حمایت‌های بیشتر از آن‌ها بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

نباید از این مهم نیز غافل شویم که افزایش ازدواج در کشور می‌تواند به کاهش دغدغه‌های رهبری درزمینهٔ رشد جمعیت نیز پاسخ دهد به‌طوری‌که افزایش ازدواج‌ها قطعاً تأثیر بالایی در افزایش جمعیت خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که کارشناسان مسائل اجتماعی مطرح می‌کنند بالا رفتن سن ازدواج و گذر از این زمان است که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در گام اول به خود جوانان و در ادامه به جامعه و کشور بزند به‌هرحال تجرد و عدم تشکیل بنیان خانواده نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهای غربی نیز خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد و تمامی کشورها برنامه‌ریزی‌های خودشان را به نحوی انجام می‌دهند که در مسیر کاهش آمار تجرد حرکت بکنند.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/14459
اخبار مرتبط

نظرات شما