رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

شفافیت اطلاعات عامل کاهش فاصله طبقاتی در جامعه است

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اطلاعات شفاف افراد باعث دریافت مالیات واقعی است، تصریح کرد: شفافیت اطلاعات باعث کاهش فاصله طبقاتی در جامعه می شود.

 حجت الاسلام حسن نظری شاهرودی، اقتصاددان حوزوی در گفتگو با خبرنگار قم فردا به رابطه مالیات و فاصله طبقاتی اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی کشورها فرار مالیاتی بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است که باید از تجربیات آنها استفاده کرد.

دریافت مالیات واقعی با اطلاعات شفاف از افراد

وی ادامه داد: یکی از راه های مهم دریافت مالیات اطلاعات شفاف است که این مسئله از راه های مختلفی بدست می آید.

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در ایران از ابتدا درآمد دولت و کشور از طریق نفت بدست آمده است و کسی بر روی مالیات و دریافت آن فعالیت و اقدامی نکرده است.

وی ابراز داشت: امروز به دلیل توجه به دریافت مالیات در کشور فرارهای مالیاتی کمتر شده است اما همچنان این مسئله وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مسئله اشتغال، گفت: اگر در کشور به میزان کافی اشتغال ایجاد شود و فاصله درآمدی مردم نزدیک به هم باشد فاصله طبقاتی هم کاهش پیدا می کند.

روی آوردن دولت به دریافت مالیات برای تامین هزینه ها

وی عنوان کرد: امروز دولت به دلیل اینکه نمی تواند هزینه ها را از طریق فروش نفت تامین کند به سمت دریافت مالیات روی آورده است.

دکتر نظری شاهرودی با اشاره به شفافیت اطلاعات، گفت: با شفافیت اطلاعات می توان مالیات واقعی تری دریافت کرد مثلا در بخش مسکن فعالیت ها مختلف است.

وی اضافه کرد: وقتی کسی در  ساخت مسکن، برای افرادی خاص مسکن های لاکچری می سازد باید از او مالیات بیشتری دریافت شود و  کسانی که برای قشر کم درآمد جامعه مسکن می سازد باید مالیات کمتری بدهند.
شفافیت اطلاعات عامل کاهش فاصله طبقاتی است

وی خاطرنشان کرد: وجود اطلاعات شفاف و کافی از هر فردی برای دریافت مالیات می تواند در کاهش فاصله طبقاتی و نزدیک شدن درآمدها تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/14629
اخبار مرتبط

نظرات شما