در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم مطرح شد؛

معادن طلای قم در مناطق حفاظت شده قرار دارد/ مسافران درمانی قم طعمه دلالان می شوند

در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور دستگاه های مسئول از نامطلوب بودن استخراج از معادن طلای قم تا گرفتار شدن مسافران درمانی قم در تور دلالان بحث و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد  نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم اظهار کرد: تمام اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی قم در 14 محور و در قالب 34 پروژه اصلی در حال انجام می باشد، از این بین 21 پروژه در بخش تولیدی و اشتغال و 13 پروژه در حوزه عمرانی در حال انجام است.


21 پروژه اقتصادی در استان در حال اجرا می باشد

قربانی مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری گفت: در سال جاری در مجموع 21 پروژه اقتصادی در استان در حال اجرا می باشد، راه اندازی 5 باب واحد اقامتی از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی استان بوده که این پروژه هم پیشرفت 100 درصد فیزیکی دارد، فاز نخست منطقه نمونه گردشگری نایه هم تا پایان سال افتتاح می شود.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری  با اشاره به احیای 25 واحد صنعتی راکد افزود: تا کنون 14 واحد با 250 اشتغال احیا شده استهمچنین 85 طرح توسعه ای پیشرفت60 درصد داشته که در مجموع  1100 تن اشتغال ایجاد شده است.
 قربانی تصریح کرد: ایجاد سامانه فروش اینترتی برای معرفی و زمینه سازی فروش استان پیشرفت 60 درصدی داشته تکمیل اکتشاف طلا، مس و آهن از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی بخش صنعت در استام قم است اما پیشرفت قابل توجهی در آن صورت نگرفته است.

وی گفت:  پروژه اقتصادی  توانمندسازی مدد جویان تحت پوشش در حال انجام است این طرح با اعتباری بالغ بر 628 میلیارد ریال و اشتغال 800 تن به صورت کامل در استان اجرا شده است.


به دلیل اختلافات استخراج معادن طلای قم مطلوب نیست

محمود سیجانی  رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در این جلسه گفت: در مسیرتکمیل و راه اندازی 110 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در مجموع 1280 اشتغال جدید ایجاد می شود.


سیجانی با اشاره به اینکه طلا، آهن و مس سه ماده معدنی بوده که دارای ارزش افزوده و مزیت نسبی در استان قم می باشد  گفت: به دلیل اختلافاتی که در مرکز برای استخراج این منابع معدنی در استان وجود دارد این پروژه اقتصادی در استان پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارد در حالی که استخراج و فرآوری طلا و مس می تواند ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب استان کند.


معادن طلای قم در مناطق محافظ شده قرار دارد

عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار کرد:  منطقه زواریون به دلیل اینکه یک منطقه گون زار می باشد برای استفاده از منابع معدنی محدودیت های قانونی دارد، منابع معدنی طلا و مس استان نوعا در مناطقی قرار گرفته که در محدوده های محافظت شده قرار داشته و دارای ممنوعیت های قانونی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:  محیط زیست و اکوسیستم منطقه وضعیت شکننده ای دارد و نمی توان در اجرای پروژه های معدنی ضوابط کارشناسی را نسنجید.

پورمیدانی افزود: سه طرح اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی قم در مجموع بالغ بر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، کاهش دبی چاه های استان یکی از موانع اصلی رونق تولید می باشد  همچنین اصلاح الگوی کشت در دشت‌های شریف آباد و ساوه در۶ هزار و ۲۵۰ هکتار از طرح‌های برجسته اقتصاد مقاومتی اجرا شده استان درسال‌جاری است.
احداث 100 هکتار گلخانه جدید در قم


وی ‌خاطر نشان کرد: برای تجهیز اراضی کشاورزی قم به سیستم‌های نوین آبیاری ۴۳ میلیارد ریال هزینه خواهد شد، توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی در۱۲ هکتار به ارزش ۳۹ میلیارد ریال هم از دیگر پروژه‌ های در حال اجرای استان است، احداث این ۱۲ هکتار ویژه گیاهان دارویی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به همراه داشته‌است  همچنین 100 هکتار گلخانه جدید در قم احداث  خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: با بهره برداری از این ۱۰۰ هکتار گلخانه جدید، ظرفیت کشت گلخانه ای قم به بیش از ۵۰۰ هکتار افزایش می‌یابد، عبور قم از مرز ۵۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در حالی رخ داده که تا چند سال گذشته مجموع زیرساخت‌های کشت گلخانه‌ای این استان کمتر از ۳۲ هکتار بوده‌است رشد قم در توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل شرایط اقلیمی و کم آبی حاکم بر قم رضایت بخش و مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه  مجموع ۶۵۰ هکتار مزرعه کشت گل محمدی درقم توسعه یافته است گفت: طرح جامع مدیریت منابع آب استان تدوین شده و باید رویه استفاده از منابع آبی بر مبنای این طرح اجرایی گردد.

پروژه های اقتصاد مقاومتی 200درصد جلوتر است

یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم  گفت: تاکنون 90 میلیارد تومان در منطقه گردشگری نایه سرمایه گذای انجام شد است  و برای اتمام آن رقمی بالغ بر 9 میلیارد تومان نیاز است البته زیرساخت های دسترسی و خدماتی مورد نیاز منطقه نمونه گردشگری نایه تا حد بسیار زیادی آماده شده است.

یزدانی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از برنامه های زمانبدی شده خود در بهره برداری از پروژه های اقتصاد مقاومتی 200 درصد جلو تر می باشد، تعهد امسال اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قم راه اندازی ۵ باب واحد اقامتی است  البته تاکنون ۸ واحد اقامتی در قم راه اندازی شده و تا پایان سال هم ۸ واحد دیگر به مرحله افتتاح و بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه  با بهره برداری از این ۸ طرح جدید تا پایان سال ۴۴ شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد  گفت: برای بهره برداری از این ۱۶ طرح گردشگری در مجموع با ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم  ادامه داد :در شش ماه نخست امسال ۲۱۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای بهره برداری از این طرح ها صورت گرفته است.

بیش از ۷۵ درصد از اعتبارات طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی پرداخت شده

 مصطفی کاویانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: ۱۹۴ میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی استان  اختصاص یافته که تاکنون ۱۴۱ میلیارد تومان از این اعتبارات جذب‌ و به مرحله پرداخت رسیده استکه ۴۳ میلیارد تومان از این اعتبارات در بخش حمایتی و بقیه اعتبارات در حوزه غیرحمایتی به طرح‌های اشتغال آفرینی روستایی پرداخت‌شده است.

وی تصریح کرد:  درمجموع بیش از ۷۵ درصد از اعتبارات طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی قم در سال جاری به متقاضیان پرداخت شده است

ارتقاء عملکرد استان در جذب سرمایه

عادل علیپور مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قم گفت: ۸۱ طرح در استان شناسایی‌شده است که ازاین‌بین ۱۶ طرح در بخش زیربنایی، ۱۶ طرح کشاورزی، ۲۵ طرح صنعتی، ۱۴ طرح گردشگری و ۱۰ طرح عمرانی است،بیش از ۱۰ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان ارزش برآورده شده فرصت‌های سرمایه‌گذاری قم بوده و انتظار می‌رود بیش از ۵ هزار اشتغال جدید از این همایش بین‌المللی نصیب استان شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت قم در ارائه طرح‌های آماده سرمایه‌گذاری بسیار بیشتر از این ۸۱ مورد بوده و تا زمان برگزاری این همایش در سال ۹۹، این طرح‌ها به ۲ برابر افزایش می‌یابد، برای بررسی موانع و ظرفیت‌های استان در برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ جلسه تخصصی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزارشده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قم بیان کرد: شاخص‌های ارزیابی امور دارایی و اقتصادی استان از رتبه بیست و نهم در سال‌های گذشته با ارتقای عملکرد و جذب سرمایه‌گذار به رتبه دوازدهم کشوری ارتقا یافته است.

 علیپور گفت: سه میلیارد ریال برای  طرح الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوز واگذاری اراضی ملی استان در استان در نظر گرفته‌شده است ،اجرای این طرح در استان قم در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


تمام پروه های اقتصادی استان باید تا پایان سال به بهره برداری برسد

همچنین مهرداد غضنفری در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد بیان کرد: آب منطقه ای و جهاد کشاورزی قم در استفاده از منابع آبی با استعلامات بی مورد مانع از پیشبرد برنامه ریزی های تولیدی استان نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تصریح کرد: برای بهبود وضعیت اکتشافات استان باید بازنگری مجددی در سیاست گذاری های استان صورت بگیرد،  تمام 21 پروژه اقتصادی استان تا پایان سال جاری به صورت 100 درصد به مرحله اجرا و بهره برداری خواهد رسید.


ارزش صادراتی استان در سال 97 به یک سوم کاهش یافت

حسن اقاجانی رئیس اتاق بازرگانی قم گفت : با کاهش ارزش پولی و افزایش دریافت ارزش افزوده از تولیدکنندگان مشکلات فعالان اقتصادی بیشتر شده است.

 وی افزود: ارزش صادراتی استان در سال 97 به یک سوم کاهش یافت و با ادامه روند کنونی کاهش صادرات همچنان ادامه خواهد یافت،ضعف در زیرساخت های تولید به ویژه برق در شهرک های صنعتی استان احساس می شود.

مسافران درمانی قم طعمه دلالان می شود

محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی قم گفت: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت های اصلی استان قم است که به دلیل عدم وجود سامانه مشخص سلامت گردشگران خارجی طعمه دلالان سلامت می شوند ، دلالال مسافران خارجی که برای درمان به قم می آیند را با گرفتن درصد های سود بالا به شهرهای دیگر می برند.

حیدری افزود: جهاد دانشگاهی در طراحی پلتفرم و سامانه های گردشگری سلامت به تمام رسالت های خود عمل کرده و عملیاتی شدن آن نیازمند نظر مساعد مراکز درمانی و علوم پزشکی قم می باشد.

وی بیان کرد: مرکز درمان قم یکی از 5 مرکز اصلی در پذیرش بیماران خارجی بوده باید گواهی نامه های بین المللی لازم را در این زمینه به دست آورده  شود تا مسافران درمانی برای شهر سودآور باشد



انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/14693
اخبار مرتبط

نظرات شما