تایمز اسرائیل: پس از حمله ایران، آمریکایی ها چشمان قدرتمند و گران‌قیمت خود را از دست دادند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در گزارشی به قلم «مایا جبیلی»، نوشته است: لحظاتی پس از آغاز شلیک موشک‌های ایرانی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق، سربازان آمریکایی در این پایگاه ارتباط خود را با چشمان قدرتمند و گران‌قیمت خود در آسمان از دست دادند.

بر اساس گزارش این رسانه صهیونیستی، در زمان آغاز پاسخ موشکی ایران در ساعت 1:35 دقیقه بامداد در هشتم ژانویه (هجدهم دی‌ماه)، هفت پهپاد ارتش آمریکا در آسمان عراق در حال پرواز بودند تا پایگاه‌های ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در عراق را مورد پایش قرار دهند. این پهپادها شامل پهپادهای نوعی «ام‌کیو - 1سی گری ایگل» (MQ-1C Gray Eagle) می‌شدند که می‌تواند برای 27 ساعت در آسمان پرواز کرده و چهار موشک هلفایر حمل کند.

«کاستین هروینگ»، یکی از کنترل‌کنندگان پهپاد در این پایگاه در این خصوص به تایمز اسرائیل گفته است: «ما فکر می‌کردیم حمله زمینی انجام خواهد شد بنابراین پهپادها را در آسمان نگاه داشتیم.»

این روزنامه صهیونیستی تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عین‌الاسد را 1500 نفر ذکر کرده و می‌گوید که اکثر آنها پس از هشدار اولیه برای دو ساعت به پناهگاه منتقل شده بودند اما 14 کنترل‌کننده پهپاد در کانتینرهای تاریک مانده بودند تا پهپادها را هدایت کرده و تصاویر ارسالی از سوی آنها را پایش کنند.

تایمز اسرائیل می‌نویسد: هروینگ به خبرگزاری فرانسه گفته است که با اصابت اولین موشک، خاک وارد سرپناه آنها شده اما آنها بر سر جای خود ماندند. انفجارهای بعدی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و هروینگ می‌گوید که آنها «سرنوشت خود را پذیرفته بودند.»

به گفته او، «ما فکر کردیم که کارمان تمام است.» تایمز اسرائیل ادامه می‌دهد: «اما بحران اصلی هنوز در راه بود.»

بر اساس گزارش فوق، شلیک موشک‌ها که سربازان آمریکایی می‌گویند سه ساعت ادامه داشته، به خوابگاه‌هایی اصابت کرده که دقیقا در کنار کنترل‌کنندگان پهپاد قرار داشته‌اند.  «وسلی کیلپاتریک»، از دیگر نظامیان مستقر در پایگاه می‌گوید که کمتر از یک دقیقه بعد از آخرین انفجار، متوجه شده که خطوط فیبر نوری آنها دچار آتش‌سوزی شده است.

این خطوط بین کابین مجازی خلبان و آنتن‌ها و سپس ماهواره‌هایی که به پهپادهای گری ایگل پیام می‌فرستند و تصاویر را از آنها دریافت می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنند. کیلپاتریک می‌گوید: «با سوختن خطوط فیبر نوری، کنترلی [بر پهپادها] وجود نداشت.» سربازان دیگر نمی‌توانستند پهپادها را مکان‌یابی کنند و دیگر از آنچه در آسمان و بر روی زمین می‌گذشت خبر نداشتند.

این گزارش اضافه کرده که اگر به‌طور مثال یکی از پهپادها هدف قرار می‌گرفت و سرنگون می‌شد، نیروهای مستقر در عین‌الاسد نمی‌توانستند متوجه شوند.

هروینگ در این خصوص می‌گوید: «این مساله بسیار مهمی است، چون این پهپادها بسیار گران‌قیمت هستند و چیزهای بسیاری در آنها هست که ما نمی‌خواهیم دیگران داشته باشند یا دشمن به آنها دست یابد.»

به نوشته روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، بر اساس برآورد بودجه ارتش آمریکا در سال 2019، هرکدام از پهپادهای گری ایگل، هفت میلیون دلار قیمت دارند. این پهپادها دست‌کم از سال 2017 در عراق مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نکته دیگری که روزنامه مزبور به آن اذعان کرده، پرواز غیرقانونی پهپادهای فوق‌الذکر بر فراز آسمان عراق است. این پهپادها برای پرواز در آسمان عراق نیاز به مجوز دولت عراق دارند اما مجوز مزبور چند روز پیش از پاسخ موشکی ایران به آمریکا در عین‌الاسد منقضی شده بود.

گزارش مزبور ادعا کرده که سربازان آمریکایی سرانجام با جایگزین کردن حدود 500 متر کابل‌های فیبر نوری توانستند آخرین پهپاد را حدود ساعت 9 صبح به وقت محلی، روی زمین بنشانند.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15534
اخبار مرتبط

نظرات شما