مبارز انقلابی قمی در گفتگو با قم فردا:

پهلوی‌ها عمداً قم را در محرومیت نگه می‌داشتند/ قبل از انقلاب قم یک بیمارستان دولتی هم نداشت

رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه رژیم پهلوی عمداً به قم رسیدگی نمی‌کرد و امکانات و رسیدگی‌ها به مردم قم کاملاً محدود بود گفت: قم قبل از انقلاب ازنظر درمانی بسیار ضعیف بود و اصلاً پیش از انقلاب بیمارستان دولتی در قم وجود نداشت.

محسن بخشی نیا در گفتگو با خبرنگاران قم فردا، اظهار کرد: قم قبل از انقلاب به چند جهت در نگاه حاکمیت و رژیم پهلوی منزوی بود در ابتدا به این دلیل که رابطه پهلوی با دین و مناسک مذهبی و اهل بیت خوب نبود و یکی از سیاست های رژیم پهلوی این بود که دین را سرکوب کند.

این مبارز انقلابی قمی خاطرنشان کرد: از طرفی می خواستند حاکمیت فرهنگی سکولار در جامعه حاکم باشد و تنها یک نامی هم از اسلام در جامعه باقی بماند.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب در حوزه خدمات عمومی در قم محدودیت هایی قائل می شدند و نسبت به دیگر شهرها خدمات کمتری به قم ارائه می شد با توجه به اینکه قم در مرکز کشور قرار داشت و نزدیک پایتخت و راه ورود استان های بزرگ دیگر بود اما  پهلوی به صورت عمدی قم را در محرومیت را در محرومیت نگه می داشت.

رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: این نگه داشتن عمدی قم در محرومیت از سوی پهلوی چند دلیل داشت اول به خاطر وجود حوزه علمیه قم و مذهبی بودن مردم قم بود که مردم قم  به دلیل همین مذهبی بودنشان سیاست های رژیم پهلوی را قبول نداشتند و با آن مقابله و مبارزه می کردند.

بخشی نیا ابراز کرد: به همین خاطر رژیم پهلوی عمداً به قم رسیدگی نمی کرد در حوزه‌های مختلف زیرساختی مثل بهداشت، ارتباطات، راه ها و جاده ها، خیابان ها و شهرسازی رژیم پهلوی توجهی به قم نمی کرد و همه امکانات و رسیدگی ها به مردم قم کاملاً محدود بود.

وی بیان کرد: خدمت رسانی به زائران حرم حضرت معصومه(س) اصلاً در برنامه های رژیم پهلوی وجود نداشت قم امروز از نظر امکانات و شکل ظاهری اصلاً قابل مقایسه به قبل از انقلاب نیست.

نگاه توسعه ای به قم در زمان پهلوی معنا نداشت

این مبارز انقلابی تأکید کرد: قم قبل از انقلاب از نظر درمانی بسیار ضعیف بود یکی دو بیمارستانی که در قم وجود داشت خیر ساز بود مانند بیمارستان نکویی، اصلاً پیش از انقلاب بیمارستان دولتی در قم وجود نداشت.

رزمنده دفاع مقدس اظهار کرد: از نظر امکانات شهری قم چنان محروم بود که با توجه به زائرپذیر بودن خیابان اصلی و آبرومندی نداشت و اصلاً نگاه توسعه ای و زیرساختی به قم در زمان پهلوی معنا نداشت.

بخشی نیا ابراز کرد: پهلوی حتی اجازه نمی داد فرهنگ قم صادر شور منظور از فرهنگ قم فرهنگ ایرانی اسلامی بود این نگاه رژیم پهلوی به قم بود، مردم قم به صورت عام مستضعف بودند و از توان مالی بسیار پایینی برخوردار بودند و اکثر مناطق قم چه بو میان و چه هم‌وطنانی که به قم مهاجرت کرده بودند در محرومیت به سر می برد.

وی گفت: خدمات پهلوی به قم کاملاً صفر بود تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و با توجه به اینکه دولت های بعد از انقلاب به دنبال محرومیت زدایی بودند رسیدگی به مناطق محروم در اولویت قرار گرفت.

مبارز انقلابی قمی ادامه داد: البته نگاه محرومیت زدایی بیشتر به استان های مرزی معطوف شد و نگاه توسعه ای و ساخت زیرساخت ها و تحولات بنیادی به قم در اوایل انقلاب آن‌طور که باید انجام نشد و مسئله جنگ تحمیلی هم باعث شد بیشتر منابع به جبهه ها گسیل شود اما بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب و بعد از استان شدن قم پیشرفت و تحولات بسیار پرشتاب در قم صورت گرفت، و در حوزه های زیرساختی تحولات عظیمی صورت گرفت.

رزمنده دفاع مقدس تأکید کرد: بعد از اتمام دفاع مقدس ، خدمات رسانی و سازندگی در قم توسط حاکمیت شروع شد و خدمات قابل قبولی در شاخص های مختلف اجرا شده است و آمارها گواه این مسئله است.

مسئولان قدردان مردم نیروگاه باشند

بخشی نیا افزود: البته اگر کم کاری ها و سوء مدیریت های برخی از مسئولان بعد از انقلاب نبود حاکمیت و مدیریت انقلابی بهتر و بیشتر از این ها می توانست خدمات ارائه دهد.

وی افزود:  به یاد دارم که قسمتی از مناطق کمتر برخوردار قم که جزء انقلابی ترین محله های قم هستند پیش از انقلاب اصلاً توجهی به آنها نمی شد مانند محله نیروگاه قم  اما بعد از انقلاب ساخت و ساز ها در این محله ها بیشتر شد و جمعیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد و خدمات زیر ساختی در حوزه های مختلف ارائه داد شده البته هنوز کمبود هایی وجود دارد اما اکنون شاهد بلوارهای زیبا و بزرگ، بوستان ها و پارک های خوب، اماکن فرهنگی و آموزشی در این مناطق هستیم که پیش از انقلاب اصلاً مردم فکر چنین خدماتی هم نمی کردند.

این مبارز انقلابی گفت: نصف بیشتر جمعیت استان قم در مناطقی که به نام نیروگاه یاد می شود ساکن هستند که بیشترین همکاری را با انقلاب دارند و باید مسئولان قدردان مردم انقلابی و ولایت مدار محله های نیروگاه و امامزاده ابراهیم باشند و تا می توانند به این مردم خدمت کنند زیرا رهبر معظم انقلاب در سال 89 که به قم سفر کردند مستقیماً از محله نیروگاه و امامزاده ابراهیم نام بردند و سفارش مردم نیروگاه را به مسئولان و کردند اعلام داشتند به این مردم بیشتر خدمت کنید البته در قالب بودجه های این سفر مبارک خدمات خیلی خوبی در حوزه زیرساخت ها در این محله ها انجام شده است و باید ادامه پیدا کند.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/16218
اخبار مرتبط

نظرات شما