متخصص کودکان و گفتار درمانی در گفتگو با قم فردا:

عدم کنترل استرس در خانواده باعث بروز بیماری در کودکان می شود/ از ویروس کرونا در حضور کودکان صحبت نکنید

طاهری متخصص کودکان با اشاره به اینکه باید رعایت نکات بهداشتی را به کودکان آموزش داد، گفت: خانواده ها در بین کودکان از بیماری کرونا ویروس صحبت نکنند و این بیماری را غیرقابل کنترل و فاجعه آمیز عنوان نکنند.

دکتر معصومه طاهری متخصص گفتار درمانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شیوع بیماری کرونا و وجود فشارهای روانی حاصل از این بیماری در بین خانواده ها و تاثیرات روانشناختی آن، اظهار داشت: استرس ها و فشارهای روانی در خانواده می تواند بر روی کودکان هم تاثیر گذار باشد که باید این مسئله کنترل شود.

وی ادامه داد: استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر رفع آن است؛ مشکلات در خانواده، وجود بیماری در یکی از اعضای خانواده، فشارهای مدرسه، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزدیکان و غیره از جمله عوامل بیرونی است که می‌تواند منجر به استرس درکودکان شود.

این متخصص کودکان بیان داشت: استرس و اضطراب با ایجاد علائم ناخوشایند جسمانی و روانی می‌تواند برای هر کس در هر دوره سنی مشکل‌ساز شود که کودکان را هم شامل می شود.

عدم کنترل استرس در خانواده باعث بروز بیماری در کودکان می شود
وی اضافه کرد: در کودکان مسائل مربوط به خانواده به ویژه وجود بیماری، استرس بسیار زیادی ایجاد می‌کند. اما هر چقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان شود استرس نیز از کنترل آن ها خارج شده و باعث خود بیمارانگاری می شود.

طاهری خاطرنشان کرد: در نتیجه کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می کند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش این آسیب ها در محیط خانواده، ابراز داشت: خانواده ها سعی کنند در بین کودکان از بیماری کرونا ویروس صحبت نکنند و این بیماری را غیرقابل کنترل و فاجعه آمیز عنوان نکنند.

آموزش رعایت نکات بهداشتی به کودکان
این متخصص گفتاردرمانی با اشاره به اینکه باید رعایت نکات بهداشتی را به کودکان آموزش دهیم، بیان داشت: سعی کنید کودکان در محیط شاد باشند، هر مقدار کودکان به توانمندی و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بیماری مصون تر هستند.

وی افزود: امروز در خصوص کرونا ویروس در فضای مجازی مطالب بسیاری منتشر می شود که شاید بسیاری از آنها شایع و اشتباه باشد اما مهم این است که این مطالب را با صدای بلند در محیط های خانوادگی نخوانیم چرا که این مسئله ناخودآگاه باعث ایجاد استرس در بین کودکان می شود.

از ویروس کرونا و بیماری در حضور کودکان صحبت نکنید
طاهری تاکید کرد: استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زاست و موجب مختل شدن ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین می شود و این باعث ترس محیطی خواهد شد.

وی افزود: مهمترین اقدام دیگر این است که در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کرونا ویروس کودکان را از محل دور کنید یا این گونه برنامه ها را نزد کودکان تماشا نکنید و در این زمان با بازی های مختلف حواس کودکان را پرت کنید.

این متخصص گفتار درمانی گفت: اگر کودکانی که از اختلال وسواس فکری رنج می برند به کورنا ویروس به طور وسواس گونه فکر می کنند، والدین می توانند از طریق بازی غول کُش و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کورنا از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگیری کنند.

تفکر مثبت عامل اصلی کاهش استرس در کودکان است
وی در خاتمه تاکید کرد: شادی و تفکر مثبت عامل اصلی کاهش استرس در افراد به ویژه کودکان است، پس مثبت اندیش و شاد باشید.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/16827
اخبار مرتبط

نظرات شما