کاراته پرمدال‌ترین ورزش قم در سال 98

کاراته با کسب بیش از 900 مدال طلا، نقره و برنز و همچنین عناوین متعدد تیمی و انفرادی میادین داخلی و بین‌المللی به عنوان یکی از پرمدال‌‌ترین هیات‌ها و رشته‌‌های ورزشی قم در سال 1398 مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کاراته در تمام سال‌هایی که یک رشته پویا در ورزش قم بوده، به واسطه برخورداری از مربیان با دانش و درخشش استعدادهای خود موفق به کسب عناوین متعدد از مسابقات داخلی و برون‌مرزی شده، به همین دلیل کاراته را یکی از موفق‌ترین رشته‌های انفرادی و یکی از پرمدال‌ترین ورزش‌ها در قم می‌شناسند.

این رشته ورزشی در دو بخش کاتا و کومیته فعالیت می‌کند و البته سبک‌های متعددی زیر مجموعه خود دارد که دارای باشگاه‌های متعدد، مربیان بسیار زیاد و با دانش و مخاطبین فراوان است، به طوری که جمعیت ورزشکار سازمان یافته قابل توجهی دارد و مربیان و داوران این رشته نیز در سطح ملی و بین‌المللی اعتبار دارند.

 

ورزش قم در انتظار المپیکی شدن کاراته

ستاره‌های زیادی در سال‌های گذشته در کاراته قم درخشیده و از مسابقات کشوری، بین‌المللی، آسیایی، جهانی، بازی‌های آسیایی و جام جهانی این رشته برای ورزش قم افتخار آفرینی کرده‌اند، رشته‌ای که حالا شرایط کسب سهمیه بزرگترین رویداد ورزشی جهانی یعنی المپیک را هم دارد، هر چند المپیک یک سال به تعویق افتاده است.

کاراته رشته‌ای است که به واسطه برخورداری از سبک‌های متعدد و برگزاری رقابت‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور مدال‌های زیادی صید می‌کند و علاقمندان به ورزش این رشته را پرمدال‌ترین رشته ورزشی در قم می‌شناسند، اتفاقی که گویا در سال 1398 نیز رخ داده و کاراته باز هم رشته پرمدال بوده است.

 

تحولات هیات کاراته با ابقاء آقای رئیس

سال 1398 برای کاراته متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود زیرا دوره چهار ساله علیرضا برخوردار در این هیات ورزشی به پایان رسید و به مدت حدود سه ماه محسن فارسی مسوولیت سرپرستی آن را برعهده داشت تا اینکه بار دیگر برخوردار رای اعتمادی اعضای مجمع را برای تمدید چهار ساله ریاست خود گرفت.

خبرگزاری فارس در روزهایی که ویروس کرونا چالش‌های زیادی را همانند سایر بخش‌ها برای این عرصه مهم اجتماعی ایجاد کرده و منجر به تعطیلی تمام فعالیت‌های ورزشی شده، به سراغ رئیس هیات کاراته استان قم رفت و در گفت‌وگو با علیرضا برخوردار آمار و ارقام مهمترین اتفاقات سال 1398 در کاراته قم را مورد بررسی قرار داد که از نظرتان می‌گذرد:

 

 ابتدا از رفت و برگشت سال 98 بگویید.

اشاره جالبی داشتید، چهار سال افتخار خدمت به کاراته قم و خانواده بزرگ و پرافتخار این رشته را داشتم و تقریبا نیمه‌ سال 98 به پایان رسید و طبق مقررات هیات کاراته به شکل سرپرستی اداره شد تا مقدمات برگزاری مجمع فراهم شود که با بررسی جوانب کار باز هم کاندیدا شدم و در مجمع انتخابات شرکت کردم و با رای اعتماد اعضای مجمع این دوره تا سال 1402 تمدید شد که شما آن را به رفت و برگشت من در هیات توصیف کردید، امیدوارم بتوانم در چهار سال پیش‌رو مفیدتر از قبل در خدمت کاراته باشم و شاهد پیشرفت و موفقیت‌های بیشتر کاراته باشیم.

 

 چه تعداد ورزشکار، مربی و داور در کاراته قم داریم؟

تا پایان سال 1398 تعداد بیمه شده‌ها یا جمعیت ورزشکار سازمان یافته هیات کاراته در بخش آقایان تعداد 2090 نفر است، ضمن اینکه 55 باشگاه فعال آقایان در کاراته استان قم داریم و استعدادهای این رشته زیر نظر 80 مربی آموزش دیده و هدایت می‌شوند، همچنین تعداد 70 داور در کاراته قم فعالیت می‌کنند.

در قسمت بانوان هم 1281 بیمه شده داریم و در کنار 35 باشگاه فعال کاراته بانوان در استان قم، 40 مربی و 50 داور هم کار مربیگری و داوری این رشته را انجام می‌دهند.

 

 از اردوهای ملی و استانی، اعزام‌ها و مسابقات داخلی بگویید.

در سال گذشته در تمام رده‌های سنی اعم از نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بخش آقایان شاهد برگزاری 46 رقابت با عنوان مسابقات قهرمانی استان و انتخابی تیم‌های اعزامی به رقابت‌های کشوری بودیم، ضمن اینکه در تمام رده‌های سنی 34 دوره میزبانی پیکارهای کشوری این رشته را تجربه کردیم، چهار مرحله میزبان اردوهای ملی بودیم و 12 مرحله اردوی تیم استعدادیابی و 6 مرحله اردو برای شرکت در مسابقات انتخابی در سال 98 برگزار کردیم.

در بخش بانوان 25 دوره مسابقات قهرمانی و انتخابی استان در تمام رده‌های سنی، پنج مرحله لیگ استانی در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، 18 مرحله اردوی تیم استعدادیابی و چهار مرحله میزبانی اردوها را داشتیم.

 

 چگونه بر فعالیت باشگاه‌ها نظارت می‌کنید؟

علاوه بر نظارتی که بازرسی اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش قم بر عملکرد باشگاه‌های مختلف از جمله کاراته انجام می‌دهد، خود هیات کاراته برای اینکه بهترین خدمات در باشگاه‌های اختصاصی این رشته ارائه و رضایت عموم مردم و ورزشکاران تامین شود، در این زمینه پیش‌قدم است و در سال قبل 14 بار بازدید و حضور در باشگاه‌ها فعال آقایان انجام شد، ضمن اینکه باشگاه‌های فعال بانوان را بیشتر رصد کردیم و 40 بازدید انجام شد.

 

 در زمینه آموزش چه اقداماتی صورت گرفت؟

آموزش یکی از مهمترین اولویت‌های کار ما را تشکیل می‌دهد زیرا برای حفظ پیشرفت‌ها نباید نیروی انسانی ما از علم روز فاصله گیرند، به همین منظور سال گذشته در حوزه آموزش پنج مرحله استاژ داوری، سه مرحله استاژ و ارتقاء داوری و 6 مرحله استاژ فنی و کارگاه آموزشی برگزار شد.

همین فعالیت‌های آموزشی در قسمت بانوان هم انجام گرفت، به طوری که چهار مرحله استاژ داوری، سه مرحله استاژ و ارتقاء داوری و چهار مرحله استاژ فنی و کارگاه آموزشی بانوان را شاهد بودیم.

 

 چند تیم باشگاهی در لیگ‌های کشور داشتید؟

سه تیم در بخش مردان نماینده قم در لیگ‌های برتر و سوپر لیگ کاراته سال 98 بودند، دو تیم در لیگ برتر داشتیم و یک تیم در سوپر لیگ با حریفان به رقابت پرداختند، یک تیم هم از بانوان قم در سوپر لیگ به میدان رفت، قطعا اگر با محدودیت‌های مالی و نبود اسپانسر مواجه نبودیم، کاراته قم تیم‌های بیشتری برای حضور در لیگ‌های کشور داشت.

 

 سال 98 برای کاراته سال پرمدالی بود؟

بله، در این زمینه باید قدردانی صمیمانه‌ای از مدیران باشگاه‌‌ها، مربیان آنها و کاراته‌کاهای توانمند داشته باشم که در لیگ کاراته‌وان، المپیاد استعدادهای برتر و انتخابی تیم‌های ملی با عملکرد موفق و درخشش خود، بر اعتبار کاراته قم افزودند و از نظر کسب مدال می‌توان گفت سال موفقی داشتیم.

27 مدال شامل 11 طلا، 6 نقره و 10 برنز حاصل حضور کاراته‌کاهای قم در مسابقات لیگ کاراته‌وان کشور بود، 10 مدال شامل دو طلا، سه نقره و پنج برنز از مسابقات المپیاد استعدادهای برتر کشور کسب شد و نماینده‌های قم چهار مدال از جمله یک طلا، یک نقره و دو برنز از مسابقات انتخابی تیم ملی کسب کردند، هر چند مسابقات انتخابی تیم ملی رده‌های پایه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و الّا مدال‌های بیشتری در انتظار کاراته قم بود.

مدال‌های کسب شده از مسابقات بین‌المللی که در داخل و خارج از کشور به انجام رسید 103 مدال شامل 33 طلا، 35 نقره و 35 برنز است، ضمن اینکه ورزشکاران ما تعداد 329 مدال رنگارنگ شامل 119 طلا، 99 نقره و 111 برنز از مسابقات قهرمانی کشور در سال گذشته به ارمغان آورده‌اند.

 

بانوان کاراتهکا هم سال پرمدالی داشتند ؟

بله، عملکرد بانوان هم در این زمینه خوب بود، البته به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات انتخابی بانوان تیم ملی رده‌های پایه لغو شد و مدال‌های این رخداد را از دست دادیم، ولی 98 مدال کسب شده از مسابقات بین‌المللی برون‌مرزی و داخلی شامل 17 طلا، 27 نقره و 54 برنز قابلیت مثال‌زدنی بانوان کاراتهکا را به خوبی نشان می‌دهد، بانوانی که 336 مدال شامل 91 طلا، 87 نقره و 158 برنز از مسابقات قهرمانی کشور به ارمغان آوردند.

 

از مقام‌های تیمی سال 98 هم بگویید.

مقام‌های تیمی کسب شده شامل قهرمانی لیگ کاراته‌وان کشور در رده سنی امید، قهرمانی لیگ کاراته‌وان ایران در رده سنی نونهالان، رتبه سوم لیگ کاراته‌وان کشور در رده سنی نونهالان، جایگاه سوم تیم پاس قم در لیگ برتر و مقام سوم کاراته‌کاهای رده امید در مرحله دیگری از لیگ کاراته‌وان است.

 

 قهرمانی سوپر لیگ بانوان کشور را هم تجربه کردید؟

این قهرمانی یک دستاورد فوق‌العاده مهم برای کاراته قم بود، موفقیتی که تیم مرداس در مسابقات سوپر لیگ کسب کرد و باید از اعضای کادر مدیریتی، فنی و کاراته‌کاهای این تیم تشکر کنم که موجب سربلندی زنان پرتوان کاراته قم شدند، تیم مرداس از هر نظر یک تیم موفق بود و با شایستگی قهرمان شد.

 

 جایگاه امور فرهنگی در کاراته قم کجاست؟

این موضوع به شکل جدّی مورد توجه هیات است، در سال گذشته برنامه‌های فرهنگی ما با حضور در راهپیمایی‌ها، برگزاری محفل انس با قرآن و ضیافت افطاری، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، شرکت در نماز جمعه، برپایی نماز جماعت در مسابقات استانی و میزبانی کشوری، برگزاری مسابقات به منظور جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان کشور و رقابت‌هایی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و هفته تربیت‌بدنی و ورزش انجام گرفت.

تجلیل از قهرمانان در مسابقات استانی، تجلیل از اصحاب رسانه، تجلیل از داوران برتر و قدردانی از خانواده شهدا هم دیگر برنامه‌های فرهنگی ما در سال قبل است.

 

 از وضعیت ملی‌پوشان کاراته قم چه خبر؟

ملی‌پوش ما در سال گذشته امیر مهدی‌زاده بود که همراه با تیم ملی به چند مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان و رویدادهای مختلف دیگر اعزام شد، البته یکی از مهمترین دلیل کاهش تعداد ملی‌پوشان ما این بود که در سال 1398 فدراسیون کاراته تیم‌های ملی رده سنی پایه را به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام نکرد.

 

 اگر ناگفته‌ای باقی ماند بفرمایید.

در سال 98 یک دستاورد ارزنده در زمینه داوری کاراته داشتیم که ابوالقاسم پایدار با موفقیت در کسب درجه یک داوری آسیا برای کاراته قم رقم زد، در پایان امیدوارم که خیلی زود شاهد ریشه‌کن شدن ویروس کرونا باشیم و مردم تمام نقاط جهان در صحت و سلامت زندگی کنند، همه ما باید باور داشته باشیم که قدرتی مافوق توان بشر وجود دارد و آن قدرت خدای بزرگ است که باید از او بخواهیم این بلا را از دنیا دفع کند.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/17803
اخبار مرتبط

نظرات شما