جنازه دو مسلمان سریلانکایی مبتلا به کرونا سوزانده شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در هفته گذشته حکومت سریلانکا جنازه ۲ نفر از مسلمانانی که در اثر ویروس کرونا از دنیا رفته‌اند را سوزانده و همچنان بر سوزاندن جنازه مسلمانانی که بر اثر کرونا از دنیا می‌روند، اصرار دارد.

این در حالی است که دفن جنازه به شیوه اسلامی با همه شروط و معیارهای علمی و پزشکی که از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده، هماهنگ است.

روزنامه سریلانکایی «دیلی فایننشال تایمز» در این باره نوشته است که دولت سریلانکا بدون توجه به مطالبۀ رهبران مذهبی و سیاسی مسلمانان برای دفن مسلمانان مطابق با قوانین اسلامی بر سوزاندن جنازۀ مسلمانان اصرار دارد، در حالی که قانون اساسی سریلانکا بر آزادی عقیده تأکید می‌کند.

دیلی فایننشال تایمز به دعوت نخست وزیر سریلانکا برای اجتماع رهبران احزاب سیاسی، به منظور بررسی این موضوع اشاره کرده و افزوده است که در این اجتماع، رهبران مسلمانان این رفتار حکومت را بی‌اعتنایی به آزادی عقیده که در متن قانون اساسی سریلانکا آمده، دانسته و همچنین چنین تصمیمی را مغایر با اصولی دانسته‌اند که از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است.

همچنین به همین علت از نخست وزیر سریلانکا خواسته‌اند با تعیین گروهی از کارشناسان در تصمیم برای سوزاندن جنازۀ همۀ متوفیان به سبب کرونا تجدید نظر کرده و به مسلمانان اجازه دهند که مطابق قانون اسلامی امواتشان را به خاک بسپارند.

جمعیت علمای اسلام و مجلس مشورتی مسلمانان سریلانکا نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند علیرغم اینکه مسلمانان سریلانکا از اقدامات حکومت برای مبارزۀ با کرونا پشتیبانی کرده‌اند، این تصمیم حکومت باعث ایجاد ترس و نگرانی آنها شده است.

زمانی حکومت سریلانکا چنین تصمیمی را گرفته است که پارلمان انگلیس پس از درخواست‌های مکرر مسلمانان و یهودیان از تصمیم پیشینش برای سوزاندن جنازه‌ها صرف نظر کرده و برای رعایت حساسیت‌های دینی اجازه داده که اجساد مطابق با آیین‌های دینی دفن شوند. همچنان که در سنگاپور، مالزی، ایران و ایتالیا نیز با دفن اجساد مبتلایان به کرونا موافقت شده است.

در مقابل، احزاب افراطی نزدیک به حکومیت، نسبت به خواسته مسلمانان اعتراض کرده و بر این نکته اصرار داشته‌اند که جنازه همه مبتلایان به کرونا بدون در نظر گرفتن عقایدشان و مطابق با تصمیم مسئولان بهداشتی سریلانکا، باید سوزانده شود.

گفتنی است که وزارت بهداشت سریلانکا در تصمیمی که ۲۵ مارس گرفته بود، مطابق با نظر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که جنازه متوفیان به سبب کرونا یا باید سوزانده شود و یا باید دفن شود. اما به ناگاه این تصمیم تغییر کرد و اعلام شد که همه جنازه‌ها باید سوزانده شود. مسلمان در حدود ده درصد جمعیت سریلانکا را تشکیل می‌دهند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18007
اخبار مرتبط

نظرات شما