نگاهی به عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها در بحران کرونا؛

حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر اولویت سازمان بهزیستی در قم / توزیع اقلام بهداشتی و حمایتی بهزیستی بین مراکز تحت پوشش و جامعه هدف

سازمان بهزیستی در استان قم یکی از مجموعه‌هایی است که با گروه‌های هدف بسیار زیادی ارتباط داشته و از زمان بروز این بیماری خدمات گسترده‌ای را به آن‌ها ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نزدیک به 50 روز است که استان قم درگیر بیماری کرونا است، بیماری که ابتدا از چین و شهر ووهان شروع و در ادامه کل جهان را درگیر کرد.

از همان روزهای نخست که این بیماری در کشور چین شیوع پیدا کرد مشخص بود که این ویروس به اغلب کشورهای دنیا به‌خصوص کشورمان مهاجرت کرده و مهمان ناخوانده‌ای را خواهیم داشت.

درحالی‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه درمان این ویروس پیش از کشف در قم، چند نقطه دیگر کشور را نیز درگیر کرده بود اما به‌صورت قطعی و با آزمایش‌های صورت گرفته بر روی دو بیمار در قم رسماً ورود ویروس به کشور اعلام شد.

فارغ از این‌که مسئولان درمانی استان قم و پزشکان قمی باشهامت ورود این بیماری به کشور را اعلام کردند، عده‌ای در این میان به دنبال ایجاد فضاسازی‌های کاذب و قم هراسی بودند که درواقع تیرشان به سنگ خورد.

در این میان از همان روزهای نخست تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با همکاری و مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان وارد میدان شدند و مقابله با شیوع این ویروس را شروع کردند.

سازمان بهزیستی در استان قم یکی از مجموعه‌هایی است که با گروه‌های هدف بسیار زیادی ارتباط داشته و درواقع بسیاری از مراکزی که گروه‌های آسیب‌پذیر و پرخطر جامعه را نگهداری یا سرپرستی می‌کنند تحت نظارت این سازمان هستند.

خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری و ترک اعتیاد، مهدهای کودک، افراد معلول وزنان سرپرست خانوار و ... ازجمله گروه‌هایی هستند که زیر نظر بهزیستی قرار دارند.

حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر اولویت سازمان بهزیستی

مهدی پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما بابیان این‌که سازمان بهزیستی نیز به‌مانند سایر دستگاه‌ها در استان از همان روزهای نخست اقدام به مقابله و پیشگیری از این بیماری کرده است، گفت: در سطح‌بندی که صورت گرفت گروه‌های آسیب‌پذیر مشخص شد و با اولویت‌بندی صورت گرفته اقدامات لازم انجام شد.



وی ادامه داد: مقادیر قابل‌توجهی از اقلام بهداشتی و ضدعفونی ارسالی از طرف سازمان بهزیستی کشور نیز بین آسایشگاه‌های قم خصوصاً خانه‌های سالمندان استان توزیع‌شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان قم ابراز داشت: با توجه به این‌که سالمندان و مقیمان این مراکز جزء افراد دارای نیاز بیشتر به مراقبت هستند بهزیستی استان از بدو شیوع بیماری کلیه ملاقات این مراکز را به حالت تعلیق درآورده و معاینه سالمندان و کارکنان به‌صورت روزانه انجام می‌شود.

وی ابزار داشت: حدود ده میلیارد ریال به‌حساب مراکز شبانه‌روزی، معلولین و سالمندان، تأمین اقلام بهداشتی معلولین ضایعه نخاعی و کمک به مراکز اقامتی معتادین درزمینهٔ پیشگیری، کنترل و مبارزه با شیوع ویروس کرونا واریزشده است.


پهلوانی معلولان ضایعه نخاعی را یکی دیگر از گروه‌های پرخطر در برابر این بیماری عنوان کرد و بیان داشت: به‌حساب هر معلول ضایعه نخاعی دو میلیون و پانصد هزار ریال جهت تهیه اقلام بهداشتی و خود مراقبتی واریزشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقلام بهداشتی شامل ژل، دستکش، ماسک، محلول‌های ضدعفونی و بروشورهای بهداشتی نیز تهیه و بین کودکان کار و خیابانی، افراد بی‌مکان، متکدیان، معتادین پرخطر و... توزیع‌شده و همچنان این کار ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: به همت مجاهدت‌های مؤثر کارشناسان، مددکاران و مربیان و مراقبین مراکز بهزیستی در سطح استان تاکنون هیچ مورد فوتی از طریق این ویروس در مراکز مشاهده نشده است و بحمدالله و با یاری خداوند متعال تا پایان ریشه‌کنی این ویروس این روند ادامه خواهد داشت.

وی به راه‌اندازی سامانه خودارزیابی روان‌شناختی دوران بحران کرونا نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در این سامانه همشهریان پس از مراجعه به نشانی http:// corona.behzisti.ir
و درج اطلاعات درخواستی سامانه به سؤالات تخصصی مطرح‌شده پاسخ داده و در پایان، سامانه ضمن اعلام نتیجه ارزیابی، توصیه‌های لازم روان‌شناختی را در سه حالت افسردگی، اضطراب و استرس ارائه می‌نماید.

پهلوانی تأکید کرد: سامانه ۱۴۸۰ صدای مشاور بهزیستی نیز همه‌روزه آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره‌های لازم است.


توزیع اقلام بهداشتی و حمایتی بین جامعه هدف توسط پایگاه‌های سلامت اجتماعی

علی نجفی کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان قم نیز با اشاره به اهمیت حمایت از جامعه هدف و آسیب‌پذیر اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و ابلاغ اعتبار 200 میلیون ریالی برای پایگاه‌های سلامت اجتماعی قم، با همدلی و همراهی همه پایگاه‌های سلامت و همیاران سلامت اجتماعی کار تهیه و توزیع اقلام غذایی و بهداشتی در سطح استان انجام‌شده است.


 نجفی افزود: در قالب اعتبار مذکور بالغ‌بر ۲۵۰ خانوار نیازمند ساکن در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار قم بسته‌های مذکور شامل: اقلام بهداشتی، ضدعفونی (ژل، ماسک و ...) و مواد غذایی شامل (مرغ، تخم‌مرغ، برنج، روغن و...) را تحویل گرفتند.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/18036
اخبار مرتبط

نظرات شما