سردرگمی کنکوری های مشمول؛ سربازی برویم یا آزمون دهیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اصلا اجازه نمی‌دهد که سوالم تمام شود. سریع می‌‌گوید: خانم تو رو به خدا به مسؤولان بگویید که فکری هم به حال ما کنند.تعویق کنکور که تقصیر من و امثال من نبوده که حالا هیچکس به سؤالات ما جواب نمی‌دهد و مشکلات ما برایشان بی‌اهمیت است.

کنکور کارشناسی ارشد قرار بود در فروردین برگزار شود؛ کرونا که آمد تمام ریتم زندگی مان را به هم زد؛ کنکور هم از این قاعده مستثنی نبود اول گفتند اردیبهشت برگزار می‌شود؛ بعد هم خرداد.حالا هم می‌گویند مردادماه؛ خب یکی بگوید تکلیف ما لیسانسیه ها که فقط یکسال وقت برای معرفی به نظام وظیفه داشته و الان زمانش به اتمام رسیده, چه می شود؟

سجاد که کمی آرام تر شده می گوید: کارشناسی فقه و حقوق دارم.یکسال درس خوانده‌ام تا ارشد شرکت کنم.اگر کنکور به تعویق نمی‌افتاد همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت. من کنکور را داده و تیر 99 خودم را معرفی می کردم. خب وقتی کنکور مرداد ماه است یکی به من بگوید که تکلیف کنکور من چگونه می‌شود؟ 

سجاد باز تند تند حرف می زند.نفس کم آورده و با وقفه می‌گوید: شما به‌آنها بگویید که همانطور که کنکور را به تعویق انداختند سربازی را هم به تعویق بیندازند مگر این برای‌شان کاری دارد؟

                    ***

گله مندی داوطلبان از بلاتکلیفی/سربازی برویم یا کنکور بدهیم؟

محمد متولد 74 است،شیرازی است. علوم پایه خوانده و هم اکنون در حال مرور درس‌هاست. می‌گوید: از همه  خوشی‌هایم گذشتم.یکسال تمام تلاشم را کرده‌ام تا برای کنکور آماده شوم.

محمد از بلاتکلیفی به وجود آمده گله‌مند است؛‌می‌گوید:هیچکس  تکلیف ما را روشن نمی کند؛ الان نمی‌دانم باید بروم سربازی یا بروم دانشگاه؟ آزمون ارشد را به تعویق انداخته‌اند حالا خودشان هم یکسری امتیازات به مشمولان متقاضی کنکور ارشد بدهند. حداقل چند ماهی اعزام ما را به تعویق بیندازند تا دچار آشفتگی نشویم.

محمد می‌گوید: باید دفترچه‌ام را پست کنم. باید بروم آموزشی.دوم مرداد هم کنکور است. معلوم نیست در این اوضاع و رفت و برگشت دوره آموزشی و آمدن جواب کنکور و ...  تکلیف‌مان چه می‌شود؟ 

                        ***

لزوم بروزرسانی مقررات و موعد اعزام مشمولان با توجه به شرایط جامعه

رضا لیسانسیه صنایع غذایی است.در جلفا زندگی می‌کند خیلی راحت می‌گوید:‌ همه چیز تغییر کرده و جامعه در حال پیشرفت است اما متأسفانه خیلی از قوانین قدیمی مانده و به روزرسانی نشده است.

رضا می‌گوید: باید قوانین نظام وظیفه را به روزرسانی کنند و با توجه به شرایط موجود در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند. مثلا همین کنکور ارشد؛ الان به واسطه کرونا دو سه بار به تعویق افتاده خب چرا تاریخ اعزام ها را با شرایط روز تنظیم نمی‌کنند. جالب است تاریخ اعزام سرجایش است و کنکور را جابه‌جا می‌کنند اصلا فکر نمی کنند که تکلیف متقاضیان کنکور ارشد پسران که برای ادامه تحصیل‌شان با محدودیت زمانی مواجه هستند چه می شود؟ چرا هیچکس به این مسائل توجه نمی‌کند؟‌ 

                   ***

امتیازی برای داوطلبان مشمول آزمون کارشناسی ارشد قائل شوند

احسان لیسانسیه کامپیوتر از دانشگاه اصفهان است، می‌گوید: تغییر متناوب زمان آزمون کارشناسی ارشد مشکل منِ تنها نیست. مشکل اکثر متقاضیان مرد آزمون ارشد است. چرا که اکثر ما از معافیت تحصیلی استفاده کرده و یک سال هم برای ادامه تحصیل و معرفی خود فرجه داشتیم. طبق تقویم اکثریت ما باید تیرماه خودمان را معرفی کنیم چون فرجه معافیت تحصیلی‌مان از تیر سال قبل تا تیر امسال است.

احسان آهی می کشد و ادامه می دهد: آزمون ارشد افتاده مرداد ماه  تا جوابش هم بیاید زمان می‌برد. البته شاید زمانش کم باشد اما نه برای امثال من.چراکه ما فرصتی نداریم.  اگر تیرماه خودمان را معرفی نکنیم غیبت می‌خوریم. حداقل بیایند و امتیازی برای ما قائل شوند یا تدبیری بیندیشند که ما کنکوری‌ها غیبت نخوریم. این مگر خواسته زیادی است؟ 

                  ***

 تعویق کنکور خواسته ما نبود/ چرا برای تعویق اعزام اقدامی نمی شود؟

علی متفاوت‌تر از بقیه صحبت می‌کند.می‌گوید: یکی به من بگوید اگر من الان آموزشی بیفتم ارومیه وقتی ساکن تهران بوده و  آزمونم در تهران برگزار می شود چگونه خودم را برای آزمون به تهران برسانم؛ درست است که می‌گویند فرمانده اجازه می‌دهد اما اگر اجازه نداد یا زمان برای رسیدن به محل کنکور کم داشتم کسی جوابگو خواهد بود؟

یکسال تمام زحمت کشیدم.فقط درس خواندم حالا که باید با آرامش فقط حواسم را برای آزمون متمرکز کنم باید به اما و اگرها فکرکنم.

علی می‌گوید: من و امثال من که کنکور را به تعویق نینداخته‌ایم که از ما می‌خواهند بر طبق تقویم سربازی عمل کنیم. وقتی بر اساس شرایط موجود یکسری تصمیم‌گیری می‌شود باید این شرایط را در تمام حوزه‌ها نیز تعمیم دهند وگرنه هیچکدام از ما درخواست تعویق زمان کنکور را نداده بودیم.طبق شرایطی که در کشور به وجود آمد کرونا باعث شد زمان کنکور چندین بار عوض شود. 

علی با عصبانیت می‌گوید: مگر فرقی بین آزمون‌ و تجمع و گردهمایی‌ها وجود دارد که کرونا برخی را تعطیل کرده یا به تعویق انداخته و به بقیه گفته گذرم پیش شما نمی افتد و به شما کار ندارم. 

                    ***

نگرانی داوطلبان ادامه دارد/ تعویق اعزام سوژه داغ فارس من شد

این روزها بحث کنکور کارشناسی ارشد داغ داغ است. طبق آخرین اخبار آزمون کارشناسی ارشد در مرداد برگزار می شود اما دلواپسی، استرس و آشفتگی دست از سر  متقاضیان مشمول کنکور کارشناسی ارشد بر نمی دارد .نمی‌دانند چه کنند؟ بروند یا نروند؟ اگر بروند دچار آشفتگی در دوره آموزشی و رفت و آمد ها و در نهایت اعلام نتیجه کنکور می‌شوند اگرچه کنکور را هم باید در هنگام آموزشی بدهند. تازه معلوم نیست آموزشی‌شان کجا بیفتد و خودشان را چگونه باید به محل آزمون برسانند. 

تعویق زمان آزمون کارشناسی ارشد از جمله موضوعاتی است که به سوژه داغ فارس‌من و مطالبات مردمی در خبرگزاری فارس تبدیل شده است. موضوعی که تا این لحظه با  291 امضاء در پوشه پرمخاطب ترین سوژه های فارس من جای گرفته است.

                     ***
 ناجا به تمدید معافیت سربازی دانشجویان هنوز جوابی نداده است

 تعویق کنکور ارشد و دکتری، موضوعی است که خبرنگار فارس آن را از سازمان امور دانشجویان پیگیری کرد.

مجتبی صدیقی رئیس امور دانشجویان به فارس، گفت: از چند هفته پیش مذاکراتی با معاونت وظیفه ناجا برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انجام داده ایم که نتایج آن اعلام خواهد شد.

گفتنی است در پیگیری قبلی نیز،  معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به فارس گفته بود که نتیجه نهایی مذاکره و پیشنهاد مشخص نشده و چند روز بعد این موضوع را پیگیری کنید که بعد از گذشت چند روز طبق وعده، بار دیگر خبرنگار فارس این موضوع را از مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان پیگیری کرد.

صدیقی به خبرنگار فارس، گفت: ناجا هنوز به این پیشنهاد جواب نداده است و فرصت بیشتری برای اعلام نتیجه مورد نیاز است.

وی افزود : پیگیری این موضوع همچنان در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و پس از رسیدن به نتیجه، در این باره اطلاع رسانی می شود.

                     ***

گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس با درج موضوعی با عنوان « تمدید مهلت یکساله معرفی به نظام وظیفه داوطلبان کنکور»پیگیری این مطلب را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

مخاطبان در توضیح مطلب فوق  گفته اند:" داوطلبان یک سال زحمت کشیده‌اند برای اینکه در رشته و دانشگاه دلخواه تحصیل کنند اما شرایط به شکلی رقم خورد که با آمدن ویروس منحوس کرونا تعویق های متوالی کنکور کارشناسی ارشد را شاهد بودیم و در این بین دانشجویان پسر که بعضاً یا پشت کنکوری هستند یا انصرافی و ... در مهلت یکساله معرفی به نظام وظیفه قرار دارند. 

با توجه به اینکه کنکور کارشناسی ارشد در تاریخ ۲ و ۳ مرداد برگزار می شود و داوطلبان وارد غیبت سربازی شود استرس داوطلبان دور از ذهن نیست  واینکه نتایج نهایی چه تاریخی اعلام می‌شود. 

بدین منظور از مسؤولان زحمتکش و گرانقدر خواهش داریم برای تمدید این مهلت اقدام کنند.نکند داوطلبانی که چندین ماه و حتی بیش از یکسال زحمت کشیده است با وجود استرس از کنکور نتیجه خوبی حاصل نکند.

از عزیزان سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح کشور و همچنین سازمان سنجش می خواهیم که در این زمینه همکاری لازم را با داوطلبان در تمدید این مهلت داشته باشند".




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19537
اخبار مرتبط

نظرات شما