شکایت آمریکا از ایران به دلیل نقض برجام!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از الجزیره، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است از ایران به دلیل نقض توافق برجام به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند!

بر این اساس، در جدیدترین اقدام احمقانه حقوقی دولت آمریکا، علی رغم خروج ۲ ساله این کشور از توافق هسته‌ای ایران، واشنگتن قرار است روز پنجشنبه شکایت خود از تهران بابت نقض برجام را به رئیس شورای امنیت ارائه کند.

قرار است جرقه استفاده از مکانیسم ماشه از سوی دولت آمریکا از روز پنجشنبه زده شود. پمپئو قرار است روز پنجشنبه به نیویورک سفر کند و با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در این رابطه دیداری خواهد داشت.

پمپئو در همین راستا ساعاتی قبل با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به صورت تلفنی گفتگو کرد. پمپئو در این تماس تلفنی بر ضرورت اتحاد میان آمریکا و اروپا در مقابل ایران و پایبندی شورای امنیت بر تعهداتش در حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید کرد.

آمریکا پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم ها علیه تهران است. شکست قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت واکنش‌های مختلفی از مقامات در سرتاسر جهان را با خود به همراه داشته است. به طور مثال، «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی، به شدت نسبت به عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شاهد آن بودیم که شورای امنیت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد. این اقدام اشتباهی بزرگ بود و احتمال تقابل نظامی با ایران را به دلیل آنکه این کشور زرادخانه تسلیحاتی خود را گسترش می‌دهد، افزایش داد.»

همچنین «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری با انتشار مجدد متن مقاله خود در نشریه وال استریت ژورنال، درباره شکست مفتضحانه آمریکا در تصویب قطعنامه ضدایرانی، اعلام کرد استناد ترامپ به بند مربوط به بازگشت تحریم‌ها در قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت اشتباه بود.

البته نظراتی مخالف با این نیز شنیده شده است، برای نمونه، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، از قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا انتقاد کرد و در پیامی توییتری نوشت: «قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، حمایت دو عضو این سازمان را به دست آورد. دو عضو رای مخالف دادند و ۱۱ عضو رای ممتنع. آمریکا از قبل نتیجه را می‌دانست، اما با این حال تصمیم گرفت، پیش‌نویس را ارائه کند. رویکرد مبتنی بر ایدئولوژی می‌تواند، یک کشور (آمریکا) را در وضع نسبتاً ناخوشایندی قرار دهد.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از سر گیرد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/19761
اخبار مرتبط

نظرات شما