دغدغه های صنعت داروسازی در آخرین سال قرن؛ تولید دارو در انتظار ارز و پول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بر اساس آمار‌ها ۹۷ درصد دارو‌های مصرفی بیماران در داخل کشور تولید می‌شود، در این میان صنعت داروسازی ایران توانسته تنها با ۸۰۰ میلیون دلار نیاز کشور را برآورده کند و دارو‌های وارداتی با بیش از ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری برای بیماران تامین می‌شوند، حال اگر این ۹۷ درصد داروی تولید در کشور تولید نمی‌شد سالیانه باید چندین برابر ارز برای تامین داروی بیماران از کشور خارج می‌شد، این در حالی است که بر خلاف دروغ‌های کشور‌های غربی دارو و تجهیزات پزشکی هم تحریم است و تولیدکنندگان و واردکندگان دارو با چالش نقل و انتقال ارز دارو ناشی از تحریم ها مواجه هستند.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درباره تحریم‌های دارویی ایران و بلوکه شدن پول‌های کشور بیان کرد: ما در برخی کشور‌ها مانند کره جنوبی ارز داریم و تعجب می‌کنیم که آن‌ها حاضر نمی‌شوند با پول خودمان دارو به کشورمان بیاید.

جهانگیری افزود: کشور‌هایی مانند کره جنوبی که پول ایران را بلوکه کرده اند در تاریخ چگونه می‌خواهند پاسخ بدهند، این کشور‌ها در همه ضربه‌هایی که به مردم ایران می‌خورد باید پاسخگو باشند و مسئول هستند ما بیش از ۷ میلیارد دلار پول در کره جنوبی داریم و نفتمان را فروخته ایم و باید بتوانیم دارو و کالا‌های اساسی وارد کنیم.

دارو کالایی که حیات بیماران به آن وابسته است

باتوجه به اینکه دارو نیاز حیاتی بیماران است و جایگزینی ندارد، باید به صنعت داروسازی و تامین داروی بیماران توجه شود، چرا که توانمندی این صنعت به حدی بالاست که توانسته بسیاری از داروهای های تک را نه تنها در کشور تولید بلکه صادر کند اما این روزها این صنعت با چالش هایی رو به رو است و دست اندرکاران نگران احتمال بروز کمبودهای دارویی هستند.

شیبانی رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اظهار کرد: کسانی که در صنعت داروسازی نقش داشتند بعد از انقلاب اسلامی نشان دادند که صنعت داروسازی ایران چقدر توانمند بوده و نتیجه این تلاش‌ها رشد و پیشرفت صنعت دارویی ایران بعد از انقلاب اسلامی است.

او ادامه داد: انتظار ما این است که توجه ویژه‌ای به صنعت داروسازی شود، اما گاهی داروسازان مورد بی مهری قرار می‌گیرند و جا دارد یاد و خاطره همکاران داروساز که در دوران جنگ و بعد از آن از دنیا رفتند و ما شهید خدمت در دوران کرونا را گرامی بداریم.

شیبانی تاکید کرد: درخواست ما از مسئولان این است که به دارو به عنوان یک کالا و محصول ویژه نگاه کنند، دارو گرچه کالای اساسی است، اما کالای حیاتی هم محسوب می‌شود و باید توجه ویژه به آن شود، متاسفانه امسال کمتر به دارو توجه می‌شود در حالی که دارو جایگزینی ندارد. در دوران تحریم و بحران کرونا باید به دارو نگاه ویژه داشت بخشی از مشکلات صنعت داروسازی به وزارت بهداشت برمی‌گردد و بخشی از مشکلات اصلی مرتبط با خارج از وزارت بهداشت است، ما با چالش تامین ارز دارو رو به رو هستیم.

تولید دارو

تخصیص ارز و گردش مالی چالش صنعت داروسازی

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با اشاره به چالش‌های صنعت داروسازی افزود: وظیفه ما تامین به موقع داروست گاهی دارویی دچار کمبود می‌شود و این کمبود‌ها تا تامین دوباره می‌تواند مشکلاتی برای بیماران به وجود آورد. تسهیل در تولید یکی از خواسته‌های اصلی صنعت داروسازی است که با حذف ضوابط و مقررات دست و پا گیراین چالش برطرف خواهد شد، چالش بعدی صنعتی دارویی کشور تامین ارز و گردش مالی داروست.

شیبانی ادامه داد: وقتی کالایی به این شکل تخصصی تولید می‌شود، تولید آن وابسته به کالا‌های بسیاری است و مطرح شده که ارز دارو دولتی است و به همبن دلیل باید قیمت آن ارزان باشد، این در حالی بوده که ارز ماده موثره دارو دولتی است هرچند که ما مخالف تخصیص ارز دولتی به دارو هستیم و درخواست داریم دارو را از یوق ارز دولتی آزاد کنند، اما باید توجه داشت بخش اعظم تولید دارو با ارز آزاد صورت می‌گیرد و ادامه کار صنعت داروسازی با قیمت ناچیز دارو و افزایش اندک ممکن نیست.

خطر کمبود دارو به دنبال چالش های ارزی

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با تاکید بر اینکه ما به دنبال گران شدن دارو نیستیم، گفت: باید توجه داشت که بسیاری از دارو‌ها با وجود اینکه صرفه اقتصادی ندارند با تعهد داروسازان تولید و عرضه می‌شود تا بیماران دچار چالش نشوند و باید با صنعت داروسازی آن گونه که شایسته است، برخورد شود.

او افزود: تخصیص و تامین ارز دارو بزرگترین چالش صنعت داروسازی است و متاسفانه مسئولان توجه کافی به موضوع تامین ارز و خطر کمبود دارو ندارند و با کمبود‌های دارویی علاوه بر آسیب به سلامت مردم کشور با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

روند تخصیص ارز در ۶ ماهه گذشته مطلوب نبوده است

شیبانی بیان کرد: من در دوران جنگ مسئولیت دارویی در کشور داشتم و با وجود ملاحظات کشور تخصیص ارز به نحوی بود که توانستیم آن دوران را به خوبی سپری کنیم، میزان ارز تخصیصی تولید و واردات دارو مشخص شده است و متاسفانه روند تخصیص و تامین ارز دارو در کشور کند بوده و روند تخصیص ارز در ۶ ماهه گذشته مطلوب نبوده است و انتظار داریم دوستان در بانک مرکزی به دارو توجه ویژه ای داشته باشند چرا که دارو با سلامت مردم گره خورده است.

او ادامه داد: دوستان در وزارت بهداشت تلاش‌های بسیاری در حوزه ارزی انجام می‌دهد چرا که با هر کمبود دارو باید پاسخگو باشند، اما به نظر می‌رسد تعامل‌ها به خوبی انجام نمی‌شود.

شیبانی درباره اینکه برخی شرکت‌های داروسازی نسبت به قیمت ماده اولیه داخلی نسبت به نمونه خارجی و ممنوعیت واردات محصول با وجود قیمت کمتر گفت: یکی از افتخارات ما پس از انقلاب اسلامی تولید ماده اولیه دارویی است و بیش از ۶۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و صادرات هم داریم و اگر تولید نداشتیم، در شرایط تحریم و کرونا تولید دارو با چالش مواجه می‌شد و قیمت ارزان بسیاری از ماده‌های اولیه شیطنت تولیدکنندگان ماده اولیه خارجی است تا مشتری جذب کنند.

خط تولید دارو

قیمت ماده اولیه در قیمت دارو دیده شود

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی بیان کرد: باید توجه داشت شرکت‌های داروسازی درخواست دارند که قیمت ماده اولیه در قیمت دارو دیده شود و خوشبختانه اخیرا سازمان غذا و دارو به این مقوله در قیمت دارو توجه کرده است. جلسات قیمت گذاری دارو در سازمان غذا و دارو مستمر برگزار می‌شود و روند اصلاح قیمت دارو‌ها بهتر شده است و از مسئولان درخواست داریم به وزارت بهداشت کمک کنند تا اصلاح قیمت دارو ادامه پیدا کند.

شیبانی با اشاره به قیمت گذاری داروهای OTC  یا بدون نسخه گفت:  ما حدود ۵۰۰ قلم داروی OTC داریم و قیمت گذاری این دارو‌ها به سندیکای دارو سپرده شده است و همیشه تاکید داشته ایم که بسیاری از امور را به بخش خصوصی برون سپاری کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با انتقاد از بسته بودن فهرست دارویی ایران گفت: بسته بودن فهرست باید برای دارو‌های وارداتی باشد، بسیاری از دارو‌ها تولید شده، اما به دلیل بسته بودن فهرست دارویی کشور امکان عرضه دارو در کشور وجود ندارد.

یش از ۸۵ درصد مکمل های ورزشی و غذایی تولید داخل هستند

عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گفت: مجموعه همکاران تلاش می‌کنند تا پیام آور سلامتی برای مردم باشند و خوشبختانه با تلاش این صنعت مردم دغدغه تامین دارو ندارند. مردم در دوران جنگ مورد حمله شیمیایی عراق قرار گرفتند و کشور‌های غربی از ارسال دارو به ایران ممانعت کردند و داروسازان توانستند دارو‌های مورد نیاز را تولید کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران با اشاره به تارخچه صنعت تولید مکمل‌های غذایی و ورزشی ادامه داد: صنعت مکمل از سال ۱۳۸۹ به طور مستقل آغاز به کار کرد و در این ۱۰ دستاورد‌های خوبی داشتیم و به لطف سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت و سندیکا، اکنون بیش از ۷۰ شرکت تولید مکمل‌های مورد نیاز از نظر سنی، جنسی، بیماران و گروه‌های خاص، کودکان و سالمندان را تولید می‌کنند، ۱۰ سال پیش بیش از ۸۰ درصد مکمل‌ها وارداتی بود و اکنون با حمایت‌های وزارت بهداشت و سندیکا بیش از ۸۵ درصد نیاز جامعه در شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

صنعت داروسازی

آشفتگی سیاست‌های ارزی از چالش های صنعت داروسازی

او  آشفتگی سیاست‌های ارزی را یکی از مهمترین مشکلات صنعت تولید مکمل‌های غذایی و ورزشی دانست و گفت: اگرچه ارز مکمل‌های غذایی و ورزشی نیمایی تعریف شده است، اما ارز تخصیصی اولویت مناسبی ندارد و تلاش‌های سندیکا نتوانسته است تاکنون مشکل تولیدکنندگان را به نحو شایسته‌ای حل کند.

کبریایی زاده با اشاره به سیاست گذاری بدون کسب نظر ذی نفعان به عنوان یکی دیگر از چالش ها‌ی صنعت مکمل‌های غذایی و ورزشی بیان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که بدون نظر دی نفعان اقدام به صدور دستورالعمل‌هایی می‌کنند که مطابق سیاست‌های اصلی نظام نیست. علی رغم اینکه مصوبه مجلس در بهبود فضای کسب و کار تاکید دارد و دولت را مکلف کرده است که در زمان صدور بخش نامه نظر دی نفعان را اخذ کنند، اما این مصوبه به درستی اجرا نمی‌شود و دستورالعمل‌هایی صادر می‌شود که در امر تولید تسهیل گر نیست و از مجلس درخواست داریم تلاش کنند تا این قانون اجرایی شود و کسب و کار‌ها بیش از این آسیب نبینند.

نگران زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی هستیم

کبریایی زاده با بیان اینکه یکی از چالش‌ها ما سلامت مکمل‌های ورزشی است، گفت: ما نگران زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی هستیم و نمی‌توانیم درباره سلامت مکمل‌های ورزشی که جوانان مصرف کننده آن هستیم اطمینان حاصل کنیم و امیدواریم با کمک وزارت بهداشت و ورزش و جوانان شاهد بهبود زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی باشیم.

او بیان کرد: ما شاهد ناهماهنگی و آشفتگی بین برنامه‌های وزارت بهداشت و بانک مرکزی هستیم و انتظار داریم دولت هماهنگی‌های بین بخشی بیشتری داشته باشد و کمیته‌های بین بخشی مشترک بین وزارت بهداشت، صمت و بانک مرکزی باید این مشکلات را حل کنند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی بیان کرد: هر دارو مصرف خاص خود را دارد و نمی‌توان دارو را جایگزین کرد یا داروی فشار خون را به بیمار دیابتی داد و در همه بیماری‌ها به همین گونه است و دولت باید به نحوی عمل کند تا زنجیره تامین دارو چابک، هوشمند و پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

صنعت دارو

دولت در تخصیص ارز دارو بازنگری کند

کبریایی زاده بیان کرد: از دولت می‌خواهیم روش تخصیص ارز را بازنگری کنند، ما عدد دقیقی از تخصیص ارز سال ۹۹ نداریم و باتوجه به موجودی کارخانه‌های داروسازی نسبت به تامین و تخصیص ارز و نبود سیستم هوشمند گلایه داریم.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی بیان کرد: باید صنعت و محصول تولیدی ارزش افزوده ایجاد کند و اگر تولید محصولی این ارزش افزوده را ندارد باید به سمت تولید محصولی با ارزش افزوده رفت و باید دانشت که بین دارو‌ها و مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود، مواردی وجود دارد که ارزش افزوده ندارد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران ادامه داد: تولید آنتی بیوتیک پایه در ایران نوعی پدافند است، باید توجه داشت که ۹۷ درصد دارو‌ها از نظر عددی و حدود ۶۰ درصد ماده اولیه دارو در داخل تولید می‌شود و این میزان تولید ۸۰۰ میلیون دلار ارزبری دارد این در حالی است که ۳ درصد واردات دارو بیش از یک میلیارد دلار ارزبری دارد و به همین دلیل باید از صنعت تولید دارو و ماده اولیه حمایت کرد.

تصمیم غلط وزارت بهداشت در منحل کردن شورای تدوین دارویی کشور

او افزود: در عین حال غربالگری باید صورت گیرد و اگر کالایی ارزش افزوده ملی ندارد آن را جایگزین کرد، محصولاتی داریم که ارزش افزوده‌ای ندارند و اینکه وزارت بهداشت تصمیم گرفت شورای تدوین دارویی کشور را منحل و تعطیل کند، تصمیم غلطی بود و صنعت بالغ دارویی ما نباید در تولید داروهای نسل قدیم باقی بماند و باید نسل جدید دارو‌ها را تولید کنیم، ما مشکل کپی نداریم و می‌توانیم به راحتی مولکول‌های جدید دارویی را کپی، تولید و صادر کنیم.

کبریایی زاده ادامه داد: صنعت داروسازی ما در تولید محصولی که مربوط به ۴۰ سال قبل است، نمی‌تواند با مشابه چینی یا هندی رقابت کند، ماده اولیه‌ای داریم که در ایران ۵۰۰ تن مصرف می‌شود و یک شرکت ایرانی آن را تولید می‌کند، شرکت هندی این محصول را ۱۰ هزار تن تولید می‌کند و به طبع قیت محصول هندی بسیار پایین‌تر است ودر این شرایط باید سیاست ما توسعه‌ای باشد و اگر مشکل امنیتی و اجتماعی به وجود نیاید به جای تولید ۵۰۰ تن روی محصولی گران‌تری سرمایه گذاری کنیم و این ماده اولیه را وارد کنیم.

امید است که هر چه زودتر روند تخصیص ارز دارو سرعت پیدا کند و چالش های تولید دارو از میان برداشته شوند تا این صنعت بتواند به روزهای اوج خود بازگردد و دچار کمبود دارو نشویم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20000
اخبار مرتبط

نظرات شما