یادداشت؛

کرونا و فرصت مجازی!

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، فضای مجازی به ما موضوعات بسیار زیادی را یاد داد اما این تمام ماجرا نبود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  صاحب‌نظران معتقدند که فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در بحران کرونا فضای واقعی جامعه را خلوت و قطعاً این اتفاق باعث شد تا دوباره ضرورت تقویت فضای مجازی مورد تأکید قرار گیرد.

به‌راستی در روزهای خلوت کرونایی که قدم زدن معمولی در فضای عمومی برای انسان تهدید محسوب می‌شد، فقط ابزارهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند که با حضور خود در خانواده‌ها این لحظات پراسترس و نگرانی را از یاد خواهد برد.

 به این‌گونه که در این روزها برخورد بیشتر ما در استفاده از رسانه و فضای مجازی به این شکل است که به بهانه‌ای یک کار کوچک به سراغ شبکه‌های مجازی و اینترنت می‌رویم بعد می‌بینیم ساعت‌ها است درون دنیای گسترده فضای مجازی در حال گذر زمان و جستجو هستیم یا نه شاید در حال دیدن فیلم یا بازی هستیم. فضای مجازی همانند شمشیر دو لبه می‌باشد به‌راستی ما از کدام سمت این شمشیر استفاده خواهیم کرد؟

بهتر است نحوه بر خودمان را تغییر دهیم تا بتوانیم الگوی خوبی برای افراد خانواده و جامعهٔ پیرامون خویش باشیم، یکی از راه‌ها این است که بازمان بندی خاص از این نرم‌افزارها استفاده کرده و زمان استفاده از گوشی را در یک بازه مشخص محدود کنیم چه خوب است بعد از تمام زمان‌بندی هدفی که به خاطرش به شبکه و نرم‌افزارهای اجتماعی رجوع کرده بودیم را بازبینی کنیم که همواره دو سؤال مطرح می‌شود.

1- آیا زمانی که صرف شد ارزشش را داشت؟

2-به چه میزان از اطلاعات مفید و چه میزان مضر و خطرناک بوده است؟

کارشناسان معتقدند که کرونا سبب شده مصرف اینترنت دو تا سه برابر افزایش پیدا کند در گزارش‌ها متعددی از این کارشناسان حوزه نمایش خانگی و  سرویس‌های استریم توانستند تعداد کاربران خودشان را در این دوره زمانی به چندین برابر افرایش دهند.

علاوه بر این درخواست وزارت ارتباطات از سرویس‌های آنلاین برای رایگان شدن تماشای محتوای کودک و نوجوان را برای بچه‌ها و خانواده‌ها کمک کرد تا خانواده‌ها با ظرفیتی به نام سرویس‌های استریم آشنا شوند و اکنون خیلی از اعضای این سرویس‌ها همان بچه‌هایی هستند که در آن‌یک هفته می‌توانستند محصولات را رایگان ببینند. آن‌ها اکنون مشتری دائم این سرویس‌ها شدند و توانستند اتفاق خوبی را رقم بزنند.

کار خوب دیگر که در این فرصت رخ داد این بود که سرعت بارگذاری عناوین ایرانی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی در چند ماه گذشته با جهش غیرمترقبه‌ای افزایش یافت.
از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، فضای مجازی به ما یاد داد که می‌توان به‌صورت اینترنتی به نزدیکان عیدی داد، می‌توان تحصیل کرد، دانش آموخت، گردش رفت و حتی کسب‌وکار را ادامه داد؛ اما متأسفانه این حقایق به‌جای آنکه تثبیت شود، به نظر می‌رسد بعد از اتمام کرونا به فراموشی سپرده شوند.

وقتی به محتوای فضای مجازی کنونی نگاه می‌اندازیم، محصولات فکری و فرهنگی غربی بیشتر از پیش خودنمایی می‌کنند به‌طوری‌که به ذهن مخاطب می‌رسد که محتوای غربی غلبه بر محتوای اسلامی دارد چراکه ساده‌ترین چیز یعنی رده‌بندی و دسته‌بندی محتوا بر اساس سیاست‌های فرهنگی در این حجم محتوا وجود ندارد.
وقتی برای تماشای فیلم یا انیمیشن در این فضا ورود می‌کنیم نمی‌دانیم چه چیزی برای ما و فرزندمان خوب و قابل‌استفاده است حتی حداقل‌های اخلاقی نیز در بعضی موارد وجود ندارد و اعتماد برای استفاده از سیستم‌های معروف در این فضا که وابستگی مشخصی به مجموعه‌های دولتی دارند را نیز صلب می‌کند.

 اگرچه انتشار ویروس کرونا و نیاز مبرم به فضای مجازی باعث شد اما در این زمینه نباید از ضرورت تقویت پیام‌رسان‌های داخلی نیز غفلت کرد به هر حال
تحقیقات و توسعه برای این برنامه‌ها و فعالیت‌های بومی مستلزم ایجاد یکسری زیرساخت‌های فنی، قانونی، حقوقی و اجرایی است که می‌تواند ضریب استقبال مردم از سرویس‌ها و شبکه‌های مجازی را بیش از گذشته کند.

محسن خداپرست - کارشناس فضای مجازی



انتهای پیام/110
http://www.qomefarda.ir/20284
اخبار مرتبط

نظرات شما