گزارش قم فردا از اختلافات آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر تربیت کودکان؛

ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها/دود بلاتکلیفی مهدها در چشم کودکان

در سال های اخیر مهدهای کودک به عنوان جایگزینی برای خانواده ها در بحث نگهداری، آموزش و پرورش کودکان تبدیل شده است که این موضوع مستلزم برنامه ریزی و نظارت دقیق است که باید در این راستا هم یک متولی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رهبر معظم انقلاب صبح روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مهد‌های کودک، فرمودند: مهد‌های کودک رها هستند، دستگاه های دولتی بر سر آن اختلاف دارند که این اختلافات باید هرچه سریع‌تر رفع شود. بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه  این ها مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.
این بخش از صحبت‌های رهبری باعث شد تا مسئولان بالاخره برای نابسامانی در مدیریت مهد‌های کودک فکری کنند و یک دستگاه را به عنوان نهاد واحد برای اداره مهد‌های کودک انتخاب کنند.
ورود مجلس به مسئله مهدکودک ها
از همین رو احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری مهدهای کودک به بهزیستی یا وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد:بعد از دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص مهد کودک، که به این مراکز به عنوان مراکز خدماتی نگاه شود چرا که مهدهای کودک مراکز آموزشی و تربیتی هستند، کمیسیون آموزش و تحقیقات بر این مسئله ورود کرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش از این نگاهی به مهد‌های کودک وجود داشت، افزود: بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری مصمم شدیم به همین منظور از سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش دعوت کردیم در کمیسیون حاضر شوند، سازمان بهزیستی اعلام کرد ۷ درصد کودکان در اختیار ماست و ۹۳ درصد مهد‌های کودک خارج از دسترسی سازمان بهزیستی هستند و از این ۹۳ درصد تعدادی در اختیار آموزش و پرورش هستند و تعداد زیادی خارج از دسترسی آموزش و پرورش هستند و هر سازمانی برای خود مهد کودک دارد که از قانون واحد تبعیت نمی‌کند و نگاه خدماتی وجود دارد در صورتی که مهدهای کودک جزء حیطه آموزشی و پرورشی هستند.
در هر صورت امروز با توجه به نگاه تیزبینانه رهبری و تاکیدات فراوان ایشان در خصوص مهدکودک ها اما هنوز بلاتکلیفی در مهدکودک ها وجود دارد که باید هرچه سریعتر متولی این موضوع مشخص شود.


اهمال و کوتاهی در نظارت بر مهدکودک ها/ مهدکودک طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت
با توجه به این مسئله دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع مهدکودک از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نظارت بر مهدکودک‌ها جزء مواردی است که در آن اهمال و کوتاهی شده است.
وی با تأکید بر اینکه دوره مهدکودک به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح است، افزود: در حال حاضر در کشور چندین نهاد در حوزه مهدکودک تصمیم‌گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد مسئولیت صدور مجوز، راهبری و مدیریت محتوایی را عهده دار باشد. این بهم ریختگی مدیریتی نتیجه ای جز رهابودگی کارها ندارد.

فعالیت مهدکودک ها در استان با متولیان متعدد/ساماندهی خانه های بازی
 از همین رو حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری در گفت و گو با خبرنگاران از برگزاری جلسه کمیته ویژه ساماندهی خانه‌های بازی و مهد کودک‌ها با حضور 12 دستگاه مرتبط با موضوع در دادگستری قم خبر داد و اظهار کرد: شمار بالایی از خانه‌های بازی بدون مجوز قانونی و همچنین مهد کودک‌هایی با متولیان متعدد در استان قم مشغول به فعالیت هستند که این وضعیت موجب شده تا کودکان با آسیب‌های فراوان فرهنگی، اجتماعی و... مواجه شوند.
وی ادامه داد: با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دادستان قم و در راستای احقاق حقوق عامه و ضرورت جدی ساماندهی آنها، به منظور پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، موضوع در کمیته ای ویژه و به صورت فوق العاده مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.
رئیس کل دادگستری قم با اشاره به مصوبات این کمیته بیان کرد: مقرر شد ظرف مدت یک ماه، اداره کل بهزیستی در رابطه با مسوولان و مربیان خانه‌های بازی، ضوابط لازم را تعریف و نسبت به گزینش، آموزش، بررسی صلاحیت و صدور مجوز فعالیت برای آنان اقدام کند.
مظفری به صدور مجوز ایجاد خانه‌های بازی اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبات این جلسه، سازمان صمت با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه باید ظرف مدت یک ماه ضوابط داخلی خانه‌های بازی که شامل ضوابط استاندارد، بهداشت کار، نظارت اماکن ناجا و... و نحوه صدور پروانه کسب  می‌شود را تدوین و پس از کسب تاییدیه کمیسیون نظارت استان، نسبت به اجرایی شدن آن تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

باید تنها یک نهاد متولی امور مهدهای کودک باشد
همچنین صدیقه صدیق معاون امور بانوان استانداری قم در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه عنوان کرد: بهزیستی یک موسسه حمایتی است و همواره یک نقش حمایتی و نگهداری از اقشاری که در معرض آسیب بوده اند و یا آسیب دیده اند را ایفا کرده و رنگ و بوی آن یک رنگ و بویی حمایتی است.
وی ادامه داد: طبق قانون محتواهای آموزشی و نظارت بر محتواهای آموزشی بر عهده آموزش و پرورش است اما از آنجا که ارائه مجوزها و نظارت‌ها بر مهد کودک ها بر عهده بهزیستی بوده است این کار هم درست انجام نمی شده است در این مسئله باید به وحدت رویه برسیم، تا یک نهاد مسئول و متولی امور باشد تا امکان بازخواست و پیگیری از نهاد امکان پذیر شود.

در دهه های اخیر مهدکودک ها به عنوان یک جایگزین برای خانواده ها در بحث نگهداری و آموزش و پرورش کودکان عمل می کنند و تبدیل به ضروریات زندگی شده اند این مسئله به درستی در فرمایش مقام معظم رهبری نمود پیدا کرد و یکی از تیزبینی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص مهدکودک‌ها این بود که مهدکودک‌ها به نحوی قبل از نظام آموزش‌وپرورش رسمیت دارند  پس هر مسئله‌ای که رسمیت دارد باید نظام‌مند باشد این نظام‌مند بودن هم از جهت سخت‌افزاری و هم از جهت نرم‌افزاری باید وجود داشته باشد.


ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها
این در حالی است که دکتر وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قوانین موجود در خصوص مهدکودک، گفت: طبق ماده 2 و تبصره 2 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش‌وپرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده سازمان بهزیستی کل کشور است.
دکتر قبادی دانا ادامه داد: تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در مورد قوانین مهدکودک ‌یکی از مشکلات مهم برای ساماندهی مهدکودک‌هاست.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد ظرفیت‌ دوران مهدکودک، ‌خاطرنشان کرد: دوره مهدکودک در حوزه تعلیم و تربیت نسل آینده، فرزند آوری و جمعیت، تربیت مادر و... بسیار حائز اهمیت است.
مهدکودک ها باید کانون فرهنگی کودکان شود
وی بر ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها تأکید کرد و گفت: مهدکودک‌ها باید کانون فرهنگی و تربیتی همه‌جانبه کودکان شود. باید یک متولی برای تصمیم‌گیری در خصوص مهدکودک در کشور مشخص شود.
آمادگی بهزیستی برای واگذاری مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش
قبادی دانا بیان داشت:  اعلام می‌کنیم اگر آموزش و پرورش بپذیرد متولی اصلی مدیریت و اداره و صفر تا صد مهدهای کودک را بپذیرد، بهزیستی آماده است که بخش صدور مجوز و ارائه برنامه را نیز به آموزش و پرورش بسپارد تا علاوه بر شاخص‌ها و نظارت بر مهدها این موضوع را هم انجام دهد تا یک متولی برای این موضوع باشد و نگرانی مقام معظم رهبری را هر چه سریع‌تر رفع کنیم.
وی  ادامه داد: اما اگر مسئولیت به بهزیستی هم محول شود ما طرح خودمان را برای تحول بنیادین مهدهای کودک به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی رشد به شورای عالی داده‌ایم و این نیازمند توانمندسازی و شایسته سازی در ارکان مهدهای کودک است و حاضریم برای وحدت مدیریت و حرکت تحولی مهدهای کودک این موضوع را به عهده بگیریم.

آموزش به کودکان با استفاده از وسایل بازی و دیگر ابزارهای آموزشی، تشویق و ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری بیشتر، صحبت و ارائه مشاوره به والدین درباره میزان پیشرفت کودکان، کنترل کودکان در مهدکودک و حضور و غیاب آن‌ها، نظارت بر وضعیت بهداشت کودکان، تهیه، تنظیم و بررسی برنامه روزانه و هفتگی کودکان و داشتن مهارت سازماندهی و مدیریت زمان از جمله کارهایی است که باید مربیان مهد در مهدهای کودک انجام دهند پس همانطور که مشخص است مربیان باید از افراد متخصصی باشند که تحصیلات مربوطه در زمینه روانشناسی کودک را داشته باشند بنابراین ضروری‌ست پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهدهای کودک با زیرنظر قرار گرفتن آموزش و پرورش به سمت آموزش و پرورشی شدن بروند نه صرفا خدماتی.


استخدام بدون گزینش رسمی در مهدکودک‌ها

که در این خصوص خانم ظهیری، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: امروز اشتغال در مهدکودک‌ها و هم بحث اقتصادی آن مدنظر است چون مهدکودک‌ها نظام‌مند نیستند متأسفانه نیروهایی که در مهدکودک‌ها به کار گرفته می‌شوند از نظام اشتغال و سیستم بیمه، آموزش و گزینش برخوردار نیستند و برخی از مدیران مهدکودک‌ها مجوز مهدکودک دریافت کرده و افرادی را بدون گزینش لازم و بیمه استخدام کرده است .
وی اضافه کرد: نیروی انسانی از پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم مراحل پذیرش و گزینش  و بازرسی را طی می‌کنند در حالیکه در مهدکودک‌ها این‌طور نیست و این فیلترها برای گزینش مربیان اعمال نشده است و بعضی از خانواده ها به خاطر شرایط اقتصادی پایینی  که دارند کودکان خود را  به این مهدکودک‌ها می‌سپارند که از هیچ‌یک از دستگاه‌های گزینش عبور نکردند  البته در بسیاری از مهدکودک‌هایی که زیر نظر سازمان بهزیستی و زیر نظر ارگان‌های قرآنی هستند اکثراً استانداردهای گزینشی را رعایت کرده‌اند.
مهدکودک‌های بدون مجوز فراوانی زیادی دارند
ظهیری افزود: مهدکودک‌های بدون مجوز فراوان زیادی هم‌جهت نیروی انسانی و هم از جهت متون داریم، حساسیت حضرت آقا و هشدار به متولیان امور فرهنگی و آموزش بسیار موردتوجه است نقش کودکان ما به‌عنوان امیدهای فردا از جهت مراقبت‌های فرهنگی باید موردتوجه قرار گیرد.


بسیاری از مربیان مهدکودک تخصص های لازم را ندارند

از طرفی  بیاری، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این خصوص گفت: قبل از اینکه انسان وارد مدرسه به عنوان مرکز اصلی آموزش شود وارد مهدکودک می شود مهدکودک‌های ما این نگاه آموزشی و تربیتی را به کودکان ندارند  و حتی مربیانی که در مهدکودک ها مشغول کار هستند و سیاست‌گذارانی که در این مسئله دخیل هستند نگاه آموزشی به مهد کودک ها ندارد.
 استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در خصوص مربیانی که در مهدکودک ها مشغول فعالیت هستند نیز گزینش و فیلترهای لازم صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع مربیان مهد تخصص لازم را در برخورد با کودک ندارند مربیان مهد کودک ها باید درک کنند که کودک و زمینه‌های یادگیری کودکان چیست مربیان باید زبان کودک را بلد باشد و صرفاً به نگهداری و رسیدگی خورد و خوراک و استراحت و بازی معمولی کودک نپردازند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20594
اخبار مرتبط

نظرات شما