معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد

شاخص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان قم نصف میانگین کشوری است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شاخص مرگ‌ومیر در استان قم با در نظر گرفتن میزان مرگ‌ومیر کرونا به نسبت بروز و تعداد افراد مبتلای قطعی (تست کرونا مثبت)، عدد ۲.۵۴ درصد به دست می‌آید که در مقایسه با شاخص متوسط مرگ‌ومیر کشوری کرونا که عدد ۵.۷۱ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  دکتر احسان شریفی پور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برخی مطالب درج‌شده در خصوص مقایسه آمار مرگ‌ومیر کرونایی در قم و کشور گفت: شاخص‌های اپیدمیولوژیک مانند شیوع، بروز، مرگ‌ومیر و... تعریف مخصوص به خود رادارند و وقتی این شاخص‌ها جهت تصمیم‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرند که در یک بازه زمانی مشخص و با در نظر گرفتن کلیه عوامل تأثیرگذار بررسی و تفسیر شوند.

وی افزود: در همین مورد مرگ‌ومیر، با توجه به شروع فعلی پیک شدید بروز بیماری در استان قم  و به‌تبع آن بافاصله زمانی در سایر استان‌ها و اینکه در قم ازنظر اپیدمیولوژی منحنی بروز در نزدیک به پیک خود و بسیار بالاتر از سایر استان‌هاست، یعنی سطح مواجهه برای بروز پیامد بسیار بالاتر می‌باشد، لذا امکان بروز پیامد مرگ‌ومیر نیز بالاتر خواهد بود، چون بروز نسبت به جمعیت و سطح مواجهه با خطر به ازای جمعیت پایه از متوسط کشوری بسیار بالاتر است، لذا انتظار مرگ‌ومیر بیشتری هم وجود دارد.

دکتر شریفی پور ادامه داد: اما اگر بخواهیم ببینیم که در عمل نیز مرگ‌ومیر بیشتر است باید به بررسی میانگین دوره‌ای مرگ‌ومیر در یک دوره سه‌ماهه تا یک‌ساله بپردازیم و با استفاده از میزان بروز و درصد مواجهه و سایر عوامل به شاخص علمی مرگ‌ومیر دسترسی پیدا کنیم و سپس به مقایسه این شاخص با شاخص میانگین کشوری و بین‌المللی برسیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژیک ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: در محاسبه علمی شاخص مرگ‌ومیر در استان قم ، در دوره ۳ ماهه و مقایسه با شاخص میانگین کشوری، خوشبختانه این شاخص در استان قم پایین‌تر و یکی از کمترین‌ها است که نشان از تلاش خستگی‌ناپذیر و مؤثر متصدیان سلامت قم را دارد.

وی گفت: درنهایت توصیه جدی می‌شود که تعریف و توصیف شاخص‌های علمی اپیدمیولوژیک فقط توسط متخصصین علم آمار و اپیدمیولوژی ارائه‌شده و از دیگر تفاسیر که تأثیرگذاری منفی بر اذهان مردم می‌گذارد، پرهیز شود.

دکتر شریفی پور ابراز داشت: درنهایت، شاخص مرگ‌ومیر در استان قم با در نظر گرفتن میزان مرگ‌ومیر کرونا به نسبت بروز و تعداد افراد مبتلای قطعی (تست کرونا مثبت)، عدد ۲.۵۴ درصد به دست می‌آید که در مقایسه با شاخص متوسط مرگ‌ومیر کشوری کرونا که عدد ۵.۷۱ درصد است، مشاهده می‌کنیم به مدد خداوند متعال خوشبختانه شاخص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان قم نزدیک به نصف میانگین کشوری است و در کشور ما از ابتدای بحران شیوع کرونا بی‌نظیر است که جا دارد از ایثارگری‌های پرستاران و پزشکان عزیز که خالصانه در حال تلاش هستند، قدردانی شود.

وی گفت: آمار مرگ‌ومیر در استان قم نسبت به میانگین کشوری 3.17 دهم درصد کمتر است، همچنین شاخص مرگ‌ومیر در پیک اول۳.۱ دهم درصد موارد مبتلایان، پیک دوم ۲.۲ دهم درصد مبتلایان و درمجموع ۲.۶ دهم درصد مبتلایان به‌طورکلی که بسیار پایین‌تر از آمار کشوری ۵.۷ دهم درصد است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20728
اخبار مرتبط

نظرات شما