کنترل آفت‌های فضای سبز با روش‌های بیولوژیک در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آثار مخرب مواد شیمیایی در کنترل آفات گفت: با توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی و به خطر افتادن سلامت شهروندان استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک در دفع آفات در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پیام جوادیان با بیان لزوم توجه به استفاده کمتر از کود و سموم در نگهداری فضای سبز، اظهار داشت: مصرف بی‌رویه کود و مواد شیمایی در کشاورزی و باغبانی و همچنین فضای سبز به یکی از چالش‌های حوزه محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم استفاده بی‌رویه مواد ضدعفونی کننده را از زمان شیوع کرونا یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی دانست و افزود: استفاده بی‌رویه از مواد ضدعفونی کنند در خانه و معابر علاوه بر آسیب‌های زیست‌محیطی آسیب‌های تنفسی نیز برای شهروندان به همراه دارد.

جوادیان حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی را یکی از اولویت‌های سازمان در شرایط کنونی اعلام کرد و گفت: با توجه به آسیب‌های موجود کاهش استفاده از سموم و کود و استفاده از روش‌های جایگزین در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

وی آغاز دستور کاهش استفاده از سموم و کود را از اواخر سال ٩٨ عنوان و  تصریح کرد: دستورالعمل‌های فنی لازم برای کاهش آفات و بیماری‌های فضای سبز از طریق کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیکی از اواسط اسفند به مناطق ارسال‌شده تا جایگزین کنترل شیمیایی شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از انجام انواع هرسهای زمستانی و گیاه‌پزشکی به جهت کاهش کانون آلودگی آفات و بیماری‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: کانون‌های آلودگی در همه مناطق شناسایی‌شده و درختان و فضاهای آلوده نشان‌دار شده است.

جوادیان ادامه داد: سپس درختان نشان‌دار هرس و از منطقه خارج شد، همچنین در کانون‌های آلودگی سال‌های گذشته عملیات روغن پاشی انجام‌شده و در فصل بهار با آغاز آفت‌های مکنده و انواع شته‌ها نیز پاک‌سازی درختان به کمک صابون مایع گیاهی و پتاسه، عصاره زیتون‌تلخ و نوارهای زرد چسب‌دار در دستور کار قرار گرفت.

وی انجام مطالعات برای از بین بردن آفت آبدزدک را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده خواند و بیان کرد: تأثیرات آب‌صابون بر روی آفت آبدزدک و کرم سفید ریشه مطالعه شده و برای پاک‌سازی در سطح شهر از آن استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم کاربرد تله‌های نوری را یکی دیگر از اقدامات غیر شیمیایی برای از بین بردن حشرات معرفی کرد و گفت: با نصب تله‌های نوری بر روی پای‌چراغ‌ها در کانون‌های آلوده سطح شهر بخشی از حشرات را جذب کرده و این کار به‌صورت ابتکاری بخشی از حشرات پروازی در شب را کنترل کرد.

جوادیان استفاده حداقلی از سموم در کاهش آفت‌ها و بیماری‌های فضای سبز را عامل افزایش بهره‌وری در گلخانه‌ها دانست و ابراز کرد: استفاده حداقلی از سموم باعث افزایش حشرات مفید و پارازیت کننده آفات شده که یکی از روش‌های کشورهای پیشرفته در کنترل غیر شیمایی و بیولوژیک آفات است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزهای انجام‌شده شستشویی مستمر درختان و گیاهان با صابون‌های گیاهی و پتاسه برای آفت‌های تابستانه مانند کنه نیز انجام می‌شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20978
اخبار مرتبط

نظرات شما