در گفتگوی قم فردا با اعضای جامعه مدرسین مطرح شد؛

اصلاح سبک زندگی امروز با تأسی از سیره و اخلاق نبوی

اعضای جامعه مدرسین بر اخلاق پیامبر(ص) تاکید و تصریح کردند: اخلاق، سیره و رفتار پیامبر یکی از مسائل بسیار مهم است که در هر بُعد از جامعه مخصوصا سبک زندگی می تواند الگو قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،   در تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) میان شیعه و اهل سنت، اتفاق نظر نیست. زیرا تاریخ نگاران و سیره نویسان شیعه به پیروی از اهل بیت علیهم السلام، تاریخ رحلت پیامبر (ص) را روز دوشنبه 28 صفر سال یازدهم هجری قمری دانسته اند، ولیکن علمای اهل سنت تاریخ آن را در ماه ربیع الاول ذکر کرده اند و در این که چه روزی از ربیع الاول بوده است، اختلاف دارند. برخی روز اول، برخی روز دوم و برخی روز دوازدهم و عده ای روز دیگری از این ماه را بیان کردند. شیخ عباس قمی می گوید اکثر علمای اهل سنّت آن را در روز دوازدهم ماه ربیع الأوّل گفته اند.واقدی از جمله کسانی است که رحلت آن حضرت را در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول می داند..
علت وفات پیامبر اکرم(ص)
دلایل بسیاری وجود دارد که رحلت پیامبر اکرم (ص) ناشی از خوراندن سم به ان حضرت بوده است. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. از جمله امام صادق (ع) می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند در جای دیگری آن حضرت فرمودند: «پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود کرده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود.» در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می کند.



یاد همیشگی مرگ
" فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوى خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت  نمایم و من دو چیز گران در میان شما مى ‏گذارم و مى ‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به  من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود." این سخنان پیامبر(ص) تقریبا یک ماه قبل از رحلت می باشد که مردم را به نوعی آماده کوچ خود از این دنیا به دنیای دیگر می کند.
رحلت پیامبر اکرم (ص) براى حکومت اسلامى و امت اسلام حادثه‏ اى سخت و جانسوز بود . چنانکه امیرالمؤمنین(ع) مى ‏فرماید:« پدر و مادرم فدایت اى پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ‏اى پاره شد که در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‏یعنى پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یک مصیبت همگانى است که عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود که امر به صبر و شکیبایى فرموده ‏اى و از بی‏تابى نهى نموده ‏اى آنقدر گریه مى ‏کردم که اشک هایم تمام شود . و این درد جانکاه همیشه در من مى ‏ماند و حزن و اندوهم دائمى مى‏ شد. که همه اینها در مصیبت تو کم و ناچیز است.»
شخصیت جامع و چند بُعدی پیامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام انسان کامل در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار می باشد از همین رو روزی از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: خلق و خوی پیامبر(ص)، قرآن بود.



ریشه اخلاق در فضائل و کمالاتی الهی است
با توجه به این موضوع و نزدیک شدن به رحلت پیامبر(ص) آیت الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تسلیت سالروز رحلت پیامبر(ص) با اشاره به اخلاق نبوی، اظهار داشت: اخلاق و رفتار جامعه آنروز عربستان و در مقابل رفتار و برخورد بزرگوارانه پیامبر رحمت در تاریخ ثبت شده است.
وی ادامه داد: اخلاق منهای تقوا در قبال خداوند متعال معنا پیدا نمی کند،  جامعه اسلامی راست گویی ، درست کرداری، باوفایی و خیانت نکردن را به عنوان فضائل و کمالات انسانی می شمارد نه به این جهت که اگر این ها را رعایت کنیم برای ما سودمند و فاید اقتصادی و احترام اجتماعی دارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید تقوا پیشه کند، بیان داشت: ما ریشه اخلاق را در چنین فضائل و کمالاتی می دانیم و تا زمانی که اخلاق بر چنین پایه محکمی استوار نشود هیچ گاه پیشرفت اخلاقی در جامعه نخواهیم داشت.
وی ابراز داشت:  امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی و ساختارهایی که در جمهوری اسلامی است و همچنین با نصیحت ها و رفتارهای توام با اخلاق مقام معظم رهبری و برخی مسئولین مخلص کشور، روز به روز اخلاق کریمانه و اخلاق مبتنی بر تقوا و خداترسی  در جامعه اسلامی تقویت شود.


پیامبر(ص) برای دولتمردان اسوه مطلق است
از طرفی آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی در جامعه، اظهار داشت: اخلاق نبوی ریشه در توحید و ایمان عمیق به خدا و روز آخرت دارد.
وی ادامه داد: اخلاق نبوی در پایه اخلاق الهی ریشه در آموزه های قرآن و تعالیم الهی دارد  که می توان گفت صداقت، وفای به عهد، امانت داری، خلوت و ارتباط با خدا و... جزو مفاهیم فکری و عقلی اخلاق نبوی است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره اینکه باید پیامبر(ص) را در تمام زمینه الگو قرار دهیم، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای دولتمردان، آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه اسوه مطلق است و اقتضای این که پیامبر الگوی همه باشد این است که سیره پیامبر(ص) را مطالعه کنیم و اصول و اخلاق را استخراج  و به آنها عمل کنیم.



اخلاق نبوی را در جامعه الگو کنیم
همچنین آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم(ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، گفت: باید صفات ایشان را برجسته و از آن پیروی کنیم.
وی افزود:مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) برای کامل و تمام‌کردن مکارم اخلاق است پس باید مکارم اخلاق بودن ایشان برای مردم تبیین شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صبر پیامبر(ص)، بیان داشت: ایشان در مقابل تمام بی‌احترامی‌هایی که می‌شد صبر پیشه می‌کردند و حتی اگر شخص بی‌احترام کننده بیمار می‌شد به عیادت او می‌رفتند تا گوشه‌ای از رأفت اسلامی را نشان دهند.



امروز تمام دنیا به رفتار و سیره پیامبر(ص) نیاز دارد
این در حالی است که در ادامه آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی، اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری ما و تمام دنیا به سیره و رفتار پیامبر(ص) نیازمند هستیم.
وی ادامه داد: رفتار و سیره پیامبر(ص) جامع بود چون ایشان برای همه شئون ما رفتار، پیام و سیره داشته است.
این استاد حوزه بااشاره به اینکه باید به محتوای پیام ها و سیره پیامبر(ص) بیشتر توجه و عمل شود تا معرفت نسبت به آن پیدا کنیم ، گفت: در واقع یکی از علت های مهم اینکه توفیق عمل کردن به سیره و روش پیامبر(ص) را نداریم همین مسئله معرفت می باشد.
وی خاطرنشان کرد دو مسئله معرفت و اخلاق می تواند تعلیم کننده باشد، تا این مسئله دو فراگیر و همگانی نشود ممکن است نام پیامبر(ص) را هم بسیار بشنویم و بعضی ها هم خوب شعار بدهند ولی در عمل فاصله بسیار داریم و آنچه در حال حاضر انسان احساس می شود متاسفانه فاصله بسیار است.



انتهای پیام/160


http://www.qomefarda.ir/20990
اخبار مرتبط

نظرات شما