مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور:

نرم افزار شاد مناسب نابینایان و کم بینایان نیست /وزارت علوم کمترین پشتیبانی را در مسائل آموزشی از روشندلان دارد

مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور با اشاره به اینکه نرم افزار شاد مناسب روشندلان نیست، گفت: وزارت علوم کمترین پشتیبانی را در مسائل آموزشی و کمک آموزشی از نابینایان و کم بینایان دارد.

سهیل معینی، مدیر مسنول و سردبیر نابینای تنها روزنامه بریل ایران و جهان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به مشکلات مالی این روزهای روشندلان کشور، اظهار داشت: امروز مشکلاتی که دامن‌گیر همه مردم مخصوصا اقشار آسیب پذیر است شامل افراد نابینا و کم بینا هم می شود.
وی ادامه داد: فشارهای اقتصادی، تورم، بیکاری، کاهش قدرت خرید، سطح زندگی و معیشت برای آن افرادی که به مستمری ها متکی هستند سخت است. مستمری های در حالت عادی هم پاسخگوی نیاز ها نبود به ویژه در این شرایط تورمی و لجام گسیخته فشار اقتصادی که بر کشور حاکم است.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور بیان داشت: فشار های ایام کرونایی و محدودیت های دیگری هم که در این زمینه وجود دارد بار بیشتری بر دوش افراد نابینا و کم بینا شده است مثلا دانش آموزان استثنایی که باید از راه دور در منزل آموزش بگیرند نرم افزا شاد که مهم‌ترین نرم افزار آموزش و پرورش است برای این افراد قابل دسترس نیست، علیرغم تمام پیگیری ها و نامه هایی که در این زمینه به وزیر آموزش و پرورش ارسال شده هنوز این موضوع محقق نشده است.
نبود عدالت در برخورداری از امکانات آموزشی
وی خاطرنشان کرد: نابینایان و کم بینایان از عدالت برخورداری از امکانات آموزشی محروم هستند که این یکی از مشکلات این قشر از جامعه می باشد.
معینی بیان داشت: در تمام دنیا برای این دانش آموزان یک نظام کامل پشتیبانی آموزشی پیش بینی می شود چه از نظر وسایل کمک آموزشی و چه از نظر معلمین رابط که برای این دانش آموزان وجود دارد اما در کشور ما اصلاً وضعیت مطلوبی برای این دانش آموزان وجود ندارد، تعداد معلمین رابط بسیار کمتر از نیاز دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: این دانش آموزان از نظر وسایل کمک آموزشی واقعاً در مضیقه هستند به ویژه در زمینه فناوری های اطلاعاتی، تبلت ها و تجهیزات ویژه نابینایان و کم بینایان که به حداقل ها دسترسی دارند.
منابع آموزشی با فاصله به دست روشندلان می رسد
مدیر مسنول و سردبیر نابینای تنها روزنامه بریل ایران و جهان با اشاره به اینکه منابع اموزشی تولیده شده برای این قشر با تاخیر در دسترس قرار می گیرد، گفت: در این ایام که آموزش ها از راه دور و توسط نرم افزار شاد است، این نرم افزار برای این قشر از جامعه مناسب نیست.
نرم افزار شاد مناسب روشندلان نیست/40درصد از دانشجویان معلول کشور از نابینایان هستند
وی گفت: در عرصه آموزش عالی هم تا حدودی این موضوع وجود دارد.40درصد از دانشجویان معلول کشور از نابینایان هستند و هر ساله هزاران فرد نابینا وارد دانشگاه می شوند که رتبه بعضی از این افراد یک رقمی و یا دورقمی است و چه فارغ‌التحصیلان از مقاطع مختلف آموزش عالی؛ ولی متاسفانه وزارت علوم در تمام این سال ها آن طور که باید و شاید به وظایف خود درست عمل نمی کند.
وزارت علوم کمترین پشتیبانی را در مسائل آموزشی دارد
معینی اضافه کرد: وقتی این قشر از افراد وارد دانشگاه می شوند باید مانند مابقی دانشجویان از منابع آموزشی برخوردار باشند. این افراد باید به صورت بریل، گویا و یا فایل های الکترونیکی به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.
وی تاکید کرد: کمترین پشتیبانی در این زمینه ها از افراد نابینا و کم بینا صورت می گیرد. به عنوان مثال در تمام این سال ها وزارت علوم، مرکزی را در دانشگاه تهران برای تولید منابع آموزشی ایجاد کرده است که امکانات لازم را ندارد و در این اواخر تقریبا دچار تعطیلی شده است.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور  گفت: عمده دانشجویان نابینا و کم بینا با امکانات شخصی و روابط با دوستان منابع خود را تامین می کنند که این اصلا درست نیست. در هر جای دنیا دانشگاه ها برای دانشجویان ویژه خود دفاتر و تشکیلات و دستورالعمل های مشخص دارند ولی در ایران وزارت علوم فاقد این تشکیلات و دستورالعمل های حمایتی می باشد.
وی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان فقط در قالب وام های صندوق رفاه می توانند برخی از تجهیزات موردنیاز خود را تهیه کنند. به طور کلی ساماندهی مشخص برای حمایت از دانشجویان نابینا و کم بینا در سطح دانشگاه ها وجود ندارد که این هم معضل عمده ای است که انتظار می رود وزارت علوم ورود کند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/21112
اخبار مرتبط

نظرات شما