«انقلابی ماندن» و «تحول در حوزه»؛ دو مطالبه مهم حضرت آقا از حوزه علمیه قم

آیت الله موسوی اصفهان گفت: پس از این سفر با برکت، شورای عالی حوزه کمیسیونی را برای پیگیری مطالبات امام‌خامنه‌ای در رابطه با حوزه‌های علمیه و تاکید ایشان بر انقلابی ماندن حوزه‌ها تشکیل داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به سفر ده سال پیش رهبر معظم انقلاب به قم، اظهار داشت: در سفر حضرت آقا به قم که از آن باید به عنوان یک سفر پر خیر و برکت یاد شود، در جلسات متعددی اعضای جامعه مدرسین حضور داشتند و بنده نیز به عنوان عضوی از این جامعه افتخار حضور در جلسات را دارا بودم.

وی به دیدارهای رهبر معظم انقلاب در این سفر اشاره کرد و گفت: در یکی از این جلسات حضرت آقا نسبت به حکومت اسلامی و نظریه‌هایی در این خصوص مباحثی را مطرح کردند که خوب است در سالروز این سفر به آن پرداخته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار، دو نظریه را در زمینه حکومت اسلامی بیان کردند، گفت: نظریه اول بر این اساس است که در امت اسلام، باید تا آنجایی که می توانیم تمام ابعاد اسلام را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه در این نظریه باید تمام اصول، عقاید، اقتصاد و سایر مسائل ریز و درشت حکومت دقیقا بر اساس اسلام باشد، مطرح کرد: در این نظریه یا باید آن را به صورت کامل اجرا کنیم و یا اگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم باید از آن دست بکشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در ادامه به تشریح نظریه دوم پرداختند، گفت: اما نظریه دوم این مطلب را تاکید می‌کند که اگر ما نتوانستیم به صورت صد در صد مسائل را اجرایی کنیم، باید در حد امکان و توان، اسلام را در جامعه پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما به نظریه دوم قائل هستیم، عنوان کرد: البته معنای این حرف، این نیست که ما به دنبال پیاده کردن کامل اسلام نباشیم، بلکه به این معنی است که اگر نتوانستیم یا مستکبران و یا شرایط داخلی کشور این اجازه را نداد و هدف اصلی محقق نشد، نباید به طور کلی این موقعیت را از دست دهیم.

مدیر حوزه علمیه استان همدان این موضوع را بسیار حساس و دقیق برشمرد و ابراز کرد: متاسفانه بعضی از متدینین ما نیز گاهی این سؤال برای آن‌ها پیش می‌آید که اگر نتوانستیم حکومت اسلامی را به صورت صد در صدی پیاده کنیم، باید به سراغ مسائل شخصی خودمان برویم و از این موضوع غافل شویم که این اشتباه است.

وی تصریح کرد: نظر حضرت آقا نیز همراه با نظریه دوم است و لذا باید ضمن اینکه درصدد تحقق نظریه اول هستیم، از اجرایی کردن حکومت اسلامی در حد توان نیز غافل نشویم.

آیت الله موسوی اصفهانی به دستاوردهای این سفر اشاره کرد و گفت: پس از این سفر با برکت، شورای عالی حوزه کمیسیونی را برای پیگیری مطالبات امام‌خامنه‌ای در رابطه با حوزه‌های علمیه و تاکید ایشان بر انقلابی ماندن حوزه‌ها تشکیل داد.

وی با تاکید بر اینکه استمرار انقلاب بر انقلابی ماندن حوزه‌ها است، گفت: همان طور که انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه توسط امام خمینی(ره) شروع شد، امروز نیز توجه به بحث انقلابی ماندن حوزه‌ها یکی از ضروریت‌ها است، چرا که اگر مسئله انقلابی بودن در حوزه‌ها کم رنگ شود، آهسته آهسته در بدنه اجتماع تاثیر گذار خواهد بود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از موضوعات مورد پیگیری توسط این کمیته را مسئله کتاب‌های درسی و لزوم تغییر در محتوای برخی کتب عنوان کرد و اظهار داشت: پس از این سفر با بررسی دقیق کتب موجود توسط قم، تغییراتی در کتب درسی سطح یک حوزه‌های علمیه اعمال شد.

وی با این اینکه پس از این تغییرات، مطالب موجود تا حدودی منطبق با نیازهای روز تدوین شد، گفت: یکی از مباحثی که به مطالب کتاب‌های حوزه وارد شد و مورد تقویت قرار گرفت، مسئله ولایت فقیه بود که قبلا کمتر به آن پرداخته شده بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تدوین برنامه مجزا برای طلاب دیپلم و سوم راهنمایی را از دیگر دستاوردهای این سفر برای حوزه بیان کرد و ابراز داشت: از دیگر اقدامات خوبی که این کمیته زیر نظر شورای عالی حوزه انجام داد، تدوین و انتشار کتاب دو جلدی رهنمودهای حضرت آقا بود که آن را در اختیار حوزه‌های سراسر کشور قرار دادند تا حوزه‌های سراسر کشور نسبت به فرمایشات ایشان حساس باشند و از آن غافل نشوند.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی به صورت دو هفته یکبار برای بررسی میزان تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ استان همدان، خاطر نشان کرد: در جلساتی که هر ۱۵ روز یک بار زیر نظر حجت الاسلام بطحائیان و با حضور مدیران ۵ مدرسه مرکز استان برگزار می‌شود میزان تحقق و نحوه انجام رهنمودهای حضرت آقا در استان بررسی می‌شود.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21120
اخبار مرتبط

نظرات شما