در زیرساخت های اطلاعاتی کشور کمبود داریم/ تاثیر دولت الکترونیک در شفافیت اطلاعات و مبارزه با فساد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رضا تقی پور، وزیر اسبق ارتباطات و عضو شورای علی فضای مجازی  درباره اقدام و زیرساخت‌هایی که وزارت ارتباطات در شرایط کرونایی انجام نداده و می‌توانست انجام بدهد گفت: " وقتی صحبت از زیر ساخت‌ها می‌شود، مسائل باید تفکیک شوند. برخی از بحث‌ها مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی است که بحث شبکه ها، فیبر و لایه فیزیکی که در لایه‌های مختلف دسترسی را برای مردم فراهم می‌کنند، اما ما برای اینکه بتوانیم خدمات دولت الکترونیک یا خدمات پیشرفته مثل کلاس‌ها و جلسات آنلاین را ارائه بدهیم به یک سری خدمات پایه بیش از از آنچه که زیرساخت ارتباطی و در مرحله بعد که به زیرساخت‌های اطلاعاتی که شامل توزیع محتوا یا ابر ذخیره‌ای و ابر یارانشی هک جزو زیرساخت‌ها هستند که باید تامین شوند، لایه سوم هم خدمات پایه کاربردی است، که پلتفرم‌های مادر هستند. "

وی ادامه داد:" اگر این موارد فراهم نباشد ارائه این نوع خدمات با مشکل برخورد می‌کند، در بحث ارتباطی تا حدود زیادی این زیرساخت‌ها فراهم است، اما در بحث زیرساخت‌های اطلاعاتی ما کمبود‌های جدی داریم مثل مراکز داده داخلی که باید سرویس بدهند، شبکه‌های توزیع محتوا یا ابر ذخیره ای، رایانشی پردازشی را ما هنوز داخل کشور نداریم و باید این موضوع در داخل کشور ایجاد شود تا بتوانیم به راحتی از ارائه خدمات با کیفیت به مردم صحبت کنیم. "

ایجاد شبکه شاد

تقی پور ضمن تشکر از اپراتور‌ها و بخش خصوصی برای ایجاد شبکه شاد گفت:" ما در این حوزه هم کمبود‌هایی داریم، چون این شرایط کرونایی همچنان ادامه دارد لازم است که در مورد این خدمات و خدمات مشابه باید کامل شوند. یکی از بحث‌های جدی برای اکثر سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی، بحث جلسات آنلاین است، ما باید زیرساخت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم. کمبود‌ها در زیرساخت‌های اطلاعاتی زیاد و جدی است و با وجود کار‌هایی که از سال گذشته و شیوع کرونا پیش آمده و ورود بخش خصوصی، بعضی پلتفرم‌ها و سکو‌های خدماتی ایجاد شدند، اما کافی نیست، برای مثال هنوز هم ما شاهد استفاده از نرم افزار‌های خارجی هستیم در صورتیکه نیازی به اینکار نداریم و نیرو‌های متخصص می‌توانند این پلتفرم‌ها را بسازند، البته مواردی ساخته شده، ولی کافی و جوابگوی نیاز ما نیست. "

وی ادامه داد:" ما امیدواریم این موارد با کمک معنوی، مادی و قانونی وزارت ارتباطات کامل شوند و شاهد استفاده از نرم افزار‌ها و بستر‌های داخلی به جای خارجی در کشور باشیم. "

نواقص وزارت ارتباطات در شرایط کرونایی

عضو شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال خبرنگار درباره نقص وزارت ارتباطات در شرایط کرونایی کشور توضیح داد:" بحث جدی همین خدمات پایه کاربردی است، ما نرم افزار یا پیام رسان داخلی قوی یا موتور جستجوی داخلی نداریم، وقتی راجع به این مسائل صحبت می‌کنیم منظورمان فقط این نیست که اسمشان داخلی باشد، این داده‌هایی که جمع آوری می‌شود این‌ها فایده‌های بسیار زیاد اقتصادی دارد. "

او ادامه داد:" امروز در همه اقتصادهای بزرگ دنیا داده و اطلاعات جای نفت را گرفته اند، ما با این همه استعداد و داده‌های داخلی که در کشور داریم شایسته نیست که واقعا این ارزش افزوده که می‌تواند داخل کشور باشد به بیرون برود. ما وقتی درباره پلتفرم خارجی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که این داده‌ها باید در این شرایط بد اقتصادی که در همه جای دنیا هست، یکی از محور‌هایی که کشور‌های خارجی توانستند اقتصاد خود را نجات دهند همین خدمات مبتنی بر داده و اطلاعات است، که ما از آن بی بهره ایم. زیرساخت‌ها در این مورد هم باید آماده شود و وزارت ارتباطات در بحث آماده سازی زیرساخت‌های اطلاعاتی و خدمات پایه کاربردی کمک کند. "

خدمات پایه کاربردی

تقی پور درباره خدمات پایه کاربردی هم توضیح داد:" خدمات پایه کاربردی سکو و پایه‌ای است که کسب و کار‌ها می‌توانند بر روی آن‌ها قرار بگیرند. مثل جلسات و کلاس‌های آنلاین، آموزش از راه دور، تجارت از راه دور می‌توانند با این زیرساخت‌ها در کشور پا بگیرند. "

دولت الکترونیک در دولت دوازدهم

عضو شورای علی فضای مجازی درباره سرانجام دولت الکترونیک در دولت دوازدهم تصریح کرد:" دولت الکترونیک ابعاد مختلفی دارد، به نظر من یک بخش مهمی از آن بخشی فرهنگی، حقوقی قانونی است. فرهنگ مدیران ما باید تغییر کند یعنی خودشان باید مشتاق باشند تا خدماتشان به صورت الکترونیکی و شبکه‌ای به مردم ارائه دهند. گام بعدی الزامات قانونی است، امروزه ضرورت الکترونیکی شدن خدمات به خصوص در دولت از فساد جلوگیری می‌کند، باعث تسریع در کار‌ها می‌شود، می‌تواند راه حل مناسبی برای بحث محیط زیست و آلودگی هوا باشد، می‌تواند مشکل ترافیک پیچیده شهر‌ها را حل کند. اگر از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنیم می‌توانیم صورت مسئله‌ها را پاک کنیم و سرعت و دقت در کار‌ها بالا می‌رود و مهمتر از همه شفافیت در داده‌ها و اطلاعات و مبارزه با فساد کمک میکند. "

تقی پور ادامه داد:" لازم است با قوانین مستحکم و قوی همه ارگان‌های دولتی و خصوصی را ملزم کنیم که تا جایی که می‌شود خدماتشان را به صورت شبکه‌ای و الکترونیکی به مردم ارائه بکنند. چون امروزه این موضوع تبدیل به یک امر بدیهی و ضروری شده است. "

وی گفت:" در شرایط کنونی وقتی به مردم می‌گوییم تردد نکنید، کار آن‌ها باید انجام شود، اینکه صاحبان کسب و کار بتوانند کارشان را انجام بدهند هم مردم بتوانند نیازهایشان را تامین کرده و به کالا و خدمات دسترسی داشته باشند، می‌توان از خدمات دولت الکترونیک استفاده کرد. امروزه این امر بحثی ضروری است. ما باید با قوانین محکم از رفتن کشور به سمت الکترونیکی شدن خدمات حمایت کنیم. "

چشم انداز دولت الکترونیک در دولت دوازدهم

تقی پور در پایان صحبت هایش و در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه تا پایان دولت دوازدهم چه پیشرفت چشمگیری در حوزه خدمات الکترونیک خواهیم داشت گفت:" اطلاع داریم شورای عالی فناوری اطلاعات تلاش می‌کند و باید بگوییم پیشرفت کار به اندازه کفایت نیست. کرونا با همه سختی و بدی‌ها در این مورد باعث شد به اجبار خدماتی به سمت الکترونیک شدن بیایند. این را باید به عنوان درسی در آینده فرا بگیریم و خدمات را به صورت شبکه‌ای و الکترونیکی ادامه دهیم تا تبعات جانبی و حاشیه‌ای را کاهش دهیم. "




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22189
اخبار مرتبط

نظرات شما