دفع خطر احتمالی در خصوص واکسن کرونا عقلا واجب است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دفع خطر احتمالی در خصوص واکسن کرونا عقلا واجب است، گفت: واکسن جدید از نوع ژنتیکی است که خود فرانسه که سازنده آن است تاکنون 200دوز تزریق کرده است، پس برای دریافت واکسن جدید عجله نکنیم و تحت تاثیر جو رسانه ای قرار نگیریم.

 سعید ناطقی ، متخصص بیماری های قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به دلایل منطقی از عدم ورود واکسن کرونا به کشور، اظهار داشت:در بحث اطمینان داشتند و نداشتند به کشورهای غربی مانند انگلستان و آمریکا یک موضوع ائدئولوژیکی است یعنی ما در تمام زمینه ها این بدگمانی و بدبینی را داریم اما این موضوع مانع از واردات داروهای دیگر نشده است.
وی ادامه داد: واکسن ها شکل های مختلفی دارند، یا ویروس ضعیف شده هستند و یا قسمتی از ویروس پروتئین های سطحی ویروس هستند که جدا می شوند و به عنوان واکسن استفاده می شود؛ این روش های ساخت واکسن به روش سنتی است.
رییس بیمارستان بهارلو تهران بیان داشت: امروز واکسن جدیدی در خصوص کرونا در حال ساخت است که بر اساس کد های ژنتیکی یعنی RNA پیام بر است که نوع جدیدی از واکسن است که هنوز به طور گسترده آزمایش نشده است البته روز کاغذ اگر نتیجه مورد نظر را بدهد امروز موثر تر واکسن در دنیا می باشد.
وی اضافه کرد: اما چون بر اساس کدهای ژنتیکی است این شائبه هم وجود دارد که شاید در آن دستکاری صورت بگیرد، شاید بیماری های دیگر را ایجاد کند، شاید برخی خصلت ها را تغییر دهد و... .
دکتر ناطقی گفت: در واقع باید به موضوع این گونه نگاه کنیم که ممکن است شما چیزی را که سال های سال است در دنیا رایج است را خریداری کنید و یا ممکن است شما چیز نو و جدیدی را بخواهید خریداری کنید که خود سازنده هم روی آن اطمینان صددرصدی ندارد.
وی تصریح کرد: سازمان غذاو داروی دنیاFDA به راحتی دارویی را تایید نمی کند و یک سازمان معتبر است؛ در سال های قبل داروهایی که ساخته میشد ابتدا تست های آزمایشگاه ای، بالینی، حیوانی و انسانی  را می گذراند در صورتی که موفق هم بود هنوز تایید نمی شد تا در نژاد های دیگر و کشورهای دیگر هم تست شود که این پروسه شاید دو سال طول می کشید اما در خصوص کرونا اینگونه نبود و به نوعی غافلگیر شده بود. لذا شرکت های داروسازی هم بعد از چند آزمایش، دارو را تایید می کنند و اجازه تزریق داده می شد در حالی که خود آنها هم به این موضوع اعتماد کامل ندارند.
رئیس بیمارستان بهارلو تهران با اشاره به عجله برخی ها برای تزریق واکسن در داخل ،گفت: امروز سرعت در خواست واکسن برای تزریق در داخل بسیار است در حالی که باید صبر کرد تا خود سازندگان در کشور خود این واکسن را تست کنند اگر اثر بخش و مفید بود بعد ما تصمیم بگیریم که این واکسن را وارد کنید یا نه.
وی عنوان داشت: امروز نباید تحت تاثیر جو رسانه ها قرار بگیریم که باید هر چه سریعتر ما هم واکسن را وارد کنیم در حالی که خود فرانسه 200دوز بیشتر تزریق نکرده است یعنی خود آنها هم به این واکسن اطمینان ندارند.
ناطقی با اشاره به واکسن تولید داخل، گفت:  بنیاد برکت واکسن ویروس ضعیف شده را در حال تولید دارد و تاجایی که بنده اطلاع دارم  واکسن جدید بر اساس RNA هم در داخل توسط دو گروه در دست اجرا می باشد و تاکنون وارد فاز حیوانی هم شده اند.
وی ابراز داشت: واکسنی که امروز در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد با تاخیر چندماه توسط پزشکان داخلی تولید خواهد شد با این تفاوت که خیال ما راحت است کد نویسی ژنتیکی آن توسط افراد متعهد داخلی انجام گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دفع خطر احتمالی عقلا واجب است و در این خصوص یک مسئله منطقی و عقلانی است، گفت: واکسن های ژنتیکی نه تنها برای کرونا بلکه برای دیگر بیماری ها هم هنوز جواب قطعی نداده است که ما اطمینان صد درصدی برای استفاده از آنها داشته باشیم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23343
اخبار مرتبط

نظرات شما