رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

ائمه جمعه نمایندگان نظام و روحانیت در مناطق مختلف کشور هستند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به‌جایگاه نمازجمعه در کشور اظهار داشت: ائمه جمعه نمایندگان نظام و روحانیت در مناطق مختلف هستند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری در جلسه با منتخبین مبلغین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در ساختمان نهاد در قم برگزار شد اظهار داشت: نمازجمعه و طبعاً نهاد امام‌جمعه و امامت جمعه که رکن اصلی در برگزاری نمازجمعه است از حسنات انقلاب اسلامی برای جامعه است.
وی ادامه داد: باید قدر برگزاری نمازجمعه و سهم بسزایی که در سازماندهی اجتماعی و انسجام‌بخشی و اعتلای هویتی در هر منطقه و شهر دارد را بدانیم.
نماز جمعه می تواند اقشار را بایکدیگر متحد کند
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری بیان داشت: در هر منطقه که امامت جمعه داریم، نمازجمعه می‌تواند افراد را متحد کرده و به‌صورت یک قرارگاه جدی پای اهداف و آرمان‌ها بیاورد و این فرصتی است که به برکت انقلاب اسلامی در اختیار ما هست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: از نگاه حضرت آقا ائمه جمعه و نمایندگان آنها در استان‌ها در واقع امتداد دستگاه رهبری در کشور محسوب می‌شوند و در منطقه‌ای که ما امام‌جمعه داشته باشیم یکی از ارکان حاکمیت در آن منطقه محسوب می‌شود.
وی افزود: این موضوع اهمیت بالایی دارد و یک ظرفیت بسیار ممتاز و فوق‌العاده است که در اختیار نهاد روحانیت و حوزه علمیه قرار دارد.
امام‌جمعه هم نماینده نظام و هم نماینده روحانیت است
حجت‌الاسلام علی‌اکبری با اشاره به اینکه حضرت آقا می‌فرمایند امام‌جمعه هم نماینده نظام و هم نماینده روحانیت است، گفت: بنابراین موقعیت، موقعیت ویژه‌ای است و امروز کاری که در اختیار ما است علاوه بر اینکه چتر امامت را بر روی سر اقشار گوناگون گسترش بدهیم و ارتباط با مردم را در بافت‌های گوناگون ارتقا کیفی و گسترش کمی داشته باشد هم‌زمان در این گام دوم باید به این فکر کنیم که سهم و تأثیر خودمان را در نهادها و ساختارها هم افزایش دهیم و مجموعه این‌ها زمانی محقق خواهد شد که به یک برنامه روشن مبتنی بر واقعیت‌های هر منطقه، بافت و ساخت هر استانی باشیم.
وی اضافه کرد: از طرفی هم بر اساس اولویت هایی که مبتنی بر نظام نیازها و اسناد بالادستی هستند که  در واقع نقطه انطباق مصلحت ها و نیاز ها را به دست بیاوریم و بر اساس آن برنامه‌های متوازن و متناسب با هر منطقه‌ای شکل بگیرد ضمن اینکه این برنامه‌ها حتماً باید دارای انسجام ملی هم باشد یعنی ضمن اینکه هم به اقتضائات میدان توجه دارد باید بتوانیم انسجام ملی هم به برنامه‌ها بدهیم که این انسجام می‌تواند مجموعه ما را شبکه کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشورها اشاره به اینکه با این اتفاق ما می‌توانیم شبکه امامت را ایجاد کنیم تا گفتمان انقلاب اسلامی را در کل کشور دنبال کنیم، ابراز داشت: این هنری است که باید دستگاه امامت در گام دوم انقلاب به آن عنایت داشته باشد البته کار سخت و پیچیده‌ای است.
وی خاطرنشان کرد: یعنی انتقال از یک وضعیت از حضور اقتضایی به یک حضور دارای برنامه و از یک حضور واگرایانه و بخشی‌نگر به یک حضور منسجم شبکه‌ای و قرارگاهی که این دو انتقالی است که ما در حال دنبال‌کردن آن هستیم.
وی ابراز داشت: شما می‌توانید هم در طراحی و هم برنامه‌ریزی میدانی می‌توانید مشاوران خوبی برای ائمه جمعه باشید نقش خوبی را ایفا کنید و هم می‌توانید زمینه نقش‌آفرینی نهاد امامت در منطقه مخصوصاً در حوزه‌های جوانان در عرصه‌های دانشگاهی را فراهم کنید.
باید اتفاق نویی در نهاد نماز رخ دهد
علی‌اکبری ادامه داد: ما وسط معرکه هستیم و این جلسات بسیار سودمند است. روی نمازجمعه حساسیت‌های خاصی وجود دارد. ما باید هم‌زمان طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و هم باید میدان را مدیریت کنیم .
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه حضرت آقا توقع دارد که یک اتفاق نویی در نهاد نمازجمعه رخ دهد، بیان داشت: تصویرهایی که در حوزه امام‌جمعه و نمازجمعه وجود دارد تصاویر مخدوشی است.
وی ادامه داد: ما باید هم‌زمان مبانی را در مجموعه بازآفرینی کنیم و هم بتوانیم آن تصویر عمومی را به‌صورت واقع‌بینانه اصلاح کنیم و آن آرمان‌ها را نسبت به نمازجمعه ایجاد کنیم.
باید طبق برنامه و نقشه گام برداریم
علی‌اکبری خاطرنشان کرد: التزام داریم حرکتمان طبق نقشه باشد و نباید سلیقه‌ای حرکت کنیم. باید حتماً کار ما طبق برنامه قاعده و سنجیده باشد. این مسائل برنامه‌ریزی شده و ریل‌گذاری که شده است در حال طی‌کردن آن هستیم.
وی گفت: این نقشه حاوی صورت‌بندی نهاد امامت است که شبکه‌بندی و آرایش قرارگاهی است که این کار بزرگی است که اگر صورت بگیرد مسیر انقلاب در گام دوم بسیار خوب خواهد بود. به لحاظ صورت همان چیزی که باید در این مسیر حریان پیدا کند همان گفتمان امامت و ولایت است .
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: ائمه جمعه هم نماینده گفتمانی ولی‌امر هستند و باید از عهده چنین اقدامی بربیایند. رهبری می‌فرمایند امام‌جمعه مسئول انقلاب اسلامی در منطقه خود است. باید تمام طراحی‌ها و برنامه‌ریزهای به این سمت برود که امام‌جمعه از عهده این مأموریت بربیایید.
باید از فناوری های نو هم استفاده کنیم
وی خاطرنشان کرد: معتقد استفاده از فناوری‌های نو هستیم . سعی کردیم آخرین فناوری‌ها را به‌صورت بومی شده در اختیار بگیریم.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23754
اخبار مرتبط

نظرات شما