قم فردا گزارش می دهد؛

افزایش ۲۰۰ برابری مکان های ورزشی در طی ۴۲ سال گذشته در قم

پس از انقلاب اسلامی ایران و با تبدیل شدن قم به استان به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب، روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد به طوری که تعداد مکان های ورزشی در طی ۴۲ سال گذشته در قم ۲۰۰ برابر رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فعالیت‌های رسمی ورزش در شهرستان قم از سال 1360 هجری شمسی به صورت همزمان با تاسیس اداره فرهنگ قم و اجباری شدن درس تربیت بدنی در مدارس آغاز شد که در آن سال‌ها دبیرستان حکیم نظامی در قم عملا کانون فعالیت‌های ورزشی شهر قم بود.
از سال 1315 تیم‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، دو و میدانی، وزنه‌برداری، کشتی و ورزش زورخانه‌ای در قم شکل گرفت.
ورزش قم با کسب مدال نقره مسابقات کشتی آزاد در سال 1961 میلادی توسط زنده‌ یاد نصرالله سلطانی‌نژاد آغاز شد و در سال‌های 1966 و 1970 میلادی قهرمان محمدرضا ناصحی با مدال‌های برنز خود در مسابقات قهرمانی آسیا، المپیک آسیایی و نیز المپیک مونترال در سال 1976 برگ زرینی در ورزش قم به نام خود ثبت کرد.
همچنین حضور پهلوان جمال در سال‌های 1965 و 1967 میلادی در رقابت‌های قهرمانی کشتی جهان نشان از توان بالای ورزش و قهرمانان قم در تاریخ این شهر دارد.
با تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم در سال 1351 هجری شمسی، روند ساماندهی و گسترش ورزش در شهر قم جدی‌تر گرفته شد.
طی سال‌های 1961 تا 1973 تا قبل از تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم تنها دو مدال در دو رشته ورزشی از سوی قهرمانان یاد شده به دست آمده و در سال‌های 1961 تا 1980 یعنی در فاصله سال‌های 1351 تا 1358 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعا پنج مدال تنها در دو رشته ورزشی کشتی و وزنه‌برداری از سوی قهرمانان نامی شهر مقدس قم کسب شده است.
این در حالی است که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی یعنی از سال 1358 و به ویژه از سال 1375 به بعد که شهر قم به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب به استان تبدیل شد روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد و قهرمانان ارزنده و ممتاز این شهر توانستند با حضور سرافرازانه خود در رقابت‌های مختلف از جمله بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، بازی‌های المپیک و پارالمپیک صاحب عناوین و افتخارات فراوانی شوند.



افزایش مکان های ورزشی استان از سه به بیش از 200دراستان

از همین رو حسن عابدی مدیرکل سابق ورزش و جوانان قم در مراسم تجلیل از مدال آوران ورزشی استان قم  در سال 1397با اشاره به توسعه زیرساخت های ورزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب تنها سه مکان ورزشی در قم وجود داشت و این در حالی است که امروز 250 مکان ورزشی دولتی و 400 مرکز ورزشی بخش خصوصی در قم وجود دارد.
وی ادامه داد: کسب 2 سهمیه پاراالمپیک ریو و کسب یک مدال طلا در سال 2016، حضور 6 نماینده از قم در مسابقات آسیایی جاکارتا برای نخستین بار در تاریخ ورزش استان و کسب 2 مدال طلا و یک نقره از این رقابت ها، کسب اولین مدال تاریخ ورزش قم در مسابقات ساحل آسیا و اولین مدال آسیای بانوان و کسب عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا برای چهارمین سال پیاپی توسط فوتبالیست قمی از جمله افتخارات ورزش قم در سال های اخیر بوده است.
حضور ورزشکاران استان در تورنمنت های بین المللی
با مروری بر تاریخ ورزش قم از سال 1961 به نام‌های بزرگی برخورد می‌کنیم که در ورزش این شهر از خود نام نیکی به جای گذاشته‌اند.
سلطانی‌نژاد، جمال، طباطبایی، مرادی‌گنجه، دلیریان، میرصالحی، پودنکی و علیزاده در کشتی، روحانی،‌ ناصحی و برزه‌کار در وزنه‌برداری، عموزاده، آشتیانی، کتیرایی، عبدالحسینی، جعفری، مهدی‌زاده، علی‌پور، نجفی، شایگان و مربی ارزنده و سازنده غلامرضا دباغیان در کاراته، صحرایی و سالاری در جودو، چاووشی، محمدیان‌قمی، حیدری، مولایاری، حسینلو، حسینی، بحری و خانم‌ها مستقیمی و پارس‌لاری در ورزش‌های جانبازان و معلولین و بیماران خاص، ربانی در دو و میدانی، رفیعی و حیدری در تکواندو و حسن‌زاده در فوتسال بخشی از قهرمانانی هستند که موجب سربلندی و عزت استان و مردم قم در میادین جهانی، آسیایی و پارالمپیک‌ شده‌اند.
320شهید از جامعه ورزش استان
امروز افتخار بزرگ جامعه ورزش استان قم این است که از مجموع ۶ هزار شهید سرافراز استان غریب بر ۳۲۰ شهید متعلق به جامعه ورزش و جوانان است و از این تعداد ۱۲ نفر از این شهدا، از شهدای مدافع حرم می باشد.
در هر صورت آن چیزی که کاملا مشخص است پیشرفت استان در بُعد ورزش است که البته نیازمند ارتقا فضای های ورزشی دراستان هم برای مردان و هم برای بانوان است که شاید در این عرصه برای بانوان کم کاری شده باشد.
کسب ۷۱۹ مدال از مسابقات کشوری و ۹۸ مدال بین المللی بانوان در سال 98
در این خصوص زهره فلاح کارشناس ورزش بانوان، افزود: بانوان ورزشکار قم درسال ۹۸، دستاوردها و افتخارآفرینی های برجسته ای در سطح ملی و بین المللی رقم زدند.
وی  حضور بانوان در عرصه مدیریت ورزش استان را یکی از اتفاق های کم سابقه دانست و ادامه داد: انتخاب ۲ تن از بانوان به عنوان رئیس هیات های ورزشی در سال ۹۸ اتفاقی کم نظیر در سال ۹۸ در ورزش قم بود که نشان از مدیریت موفق بانوان در ورزش است.
کارشناس ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قم ادامه داد:  ۹۳ کارگاه های علمی و ورزشی و همچنین ۴۶ کلاس مربیگری و داوری در سال ۹۸ در این استان برگزار شد که نتیجه این دوره ها افزایش سطح کیفی و آمار جامعه مربیان و داوران استان بود.
وی توجه به ورزش همگانی را عامل مهم در توسعه نشاط اجتماعی دانست و اظهار داشت: ۲۰۸ برنامه های همگانی سال ۹۸ در استان در رشته های مختلف برگزار شد که در این برنامه ها بیش از ۹۵ هزار تن از بانوان مشارکت داشتند.
فلاح گفت: به منظور افزایش آمادگی و ارتقای کیفی بانوان ورزشکار در استان ۲۳۶ مسابقه در رشته های مختلف ورزشی در قم برگزار و ورزشکاران بانوی استان به ۲۲۷ مسابه کشوری و انتخابی تیم ملی اعزام شدند.
وی با بیان اینکه ۱۶ تیم از ورزشکاران بانوی استان در لیگ های برتر کشور در رشته های مختلف حضور دارند، افزود: این استان در سال ۹۸ میزبانی از ۱۴ رویداد ورزشی کشوری را به عهده داشت .
کارشناس ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قم اظهار داشت: کسب ۷۱۹ مدال از مسابقات کشوری و همچنین ۹۸ مدال بین المللی از جمله افتخارآفرینی بانوان ورزشکار قم در سال گذشته بوده است.



ورزش بانوان درقم؛ همه در انتظار روزهای خوب

همچنین در این خصوص رسول منعم در خصوص ورزش بانوان در استان قم عنوان کرد: به همه هیئت های ورزشی ابلاغ شده است که در صورت وجود متقاضی بانوان، در اماکن ورزشی تا ساعت چهار اولویت با بانوان است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان، با اشاره براینکه برخی از ورزش ها باید با شرایط فرهنگی تلفیق داده شود، اظهار کرد: با برخی نظارت ها استادیوم یادگار امام را می توان در اختیار فوتبال بانوان قرار دادکه در رابطه با ایاب ذهاب نیز هیئت فوتبال باید اندیشه ای کند.
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که درمجموعه های مرکزی فضایی را برای رشته های دومیدانی، فوتبال و.. برای بانوان مهیا کنیم، تصریح  کرد: در رابطه با ورزشگاه تختی صحبت های اولیه صورت گرفته تا در صورت تمایل بخش خصوصی و در راستای اجرای ماده 27 این ورزشگاه در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و در صورتی که برگشت اعتبار مالی آن توجیه پذیر نیز باشد این  مجموعه با  فضایی کاملا اصولی در اختیار بانوان قرار بگیرد.
مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره براینکه برای دوچرخه سواری بانوان نیز باتوجه به شرایط باید مکانی ویژه بانوان مانند دانشگاه حضرت معصومه، پارک های بانوان و...در نظر گرفته شود، بیان کرد: توقع داریم که شهرداری در بخش ایجاد فضای ورزشی در بوستان ها جدی تر عمل کند.
منعم ادامه داد: در توسعه ورزش همگانی موضوع استفاده از فضای مدارس در روزهای تعطیل مطرح شده است که می تواند زیرساخت مناسبی را در اختیار بانوان قرار دهد که امیدواریم با  کمک آموزش و پرورش بتوانیم این امر را عملی کنیم.
وی با تاکید براینکه با توجه به بافت فرهنگی قم علاقه مند هستیم که بدون ایجاد هر گونه دافعه ای همه افراد را جذب ورزش کنیم و عده ای نسبت به این امر بدبین نشوند، خاطرنشان کرد: به شهرداری نیز پیشنهاد شده که زمین کنار بوستان نرگس به ما واگذار شود که بتوانیم مسیری جداگانه برای استفاده شبانه روزی بانوان از این پارک ایجاد کنیم.
 وی با اشاره براینکه تلاش شده است که مشکلات ورزش های روباز را در ورزش های سر پوشیده جبران کرده ایم، وی افزود: علاقه مند به حضور بانوان در عرصه مدیریت ورزشی هستیم و مقدمات این امر را نیز فراهم کرده ایم و در همین راستا به عنوان یکی از استان های پیشتاز، اداره بانوان ورزش و جوانان را به معاونت بانوان ارتقا دادیم.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23898
اخبار مرتبط

نظرات شما