مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

احداث باغ پرندگان در محدوده شهر منع قانونی ندارد/ دغدغه و نگرانی های محیط زیست باید توسط متولیان باغ پرندگان رفع شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه از نظر قوانین باغ پرندگان می تواند در محدوده شهری قرار بگیرد، گفت: دغدغه و نگرانی های محیط زیست باید توسط متولیان باغ پرندگان رفع شود تا این باغ مشکل خاصی از نظر بهداشتی نداشته باشد.

سیدرضا موسوی مشکینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به باغ پرندگان اظهار داشت: آلودگی های محیط زیستی و همچنین تنوع زیستی و زیستگاه ها موضوعات مورد توجه این سازمان است که در این خصوص دستورالعمل هایی وجود دارد.
وی ادامه داد: احداث باغ پرندگان قبل از حضور من در محیط زیست استان صحبت شده بود اما بعد از حضور من در این با حضور مسئولین شهرداری از این مکان بازدید هایی به همراه معاونین انجام دادیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه باغ پردگان رده یک خدماتی است و این رده می تواند در داخل شهر هم مستقر شود، گفت: با حساسیت این سازمان در حوزه حیوانات به ویژه حیوانات وحشی، این موضوع در دستور کار قرار گرفت که در نهایت طرح توجیهی موقت سه ماهه برای این باغ صادر شده است.
وی گفت: بیش از یک دهه است که در فصول سرما، کشور و جهان با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دست به گریبان می شوند به همین دلیل همواره با شروع فصل سرما، نظارت ها در کشور افزایش می یابد.
موسوی مشکینی اضافه کرد: با بررسی های انجام شده خوشبختانه در هیچ یک از تالاب ها و یا سایر اماکن استان، موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه در باغ پرندگان قم همچنان نواقصی وجود دارد که امیدواریم بهره بردار این نواقع را رفع کند، ادامه داد: دغدغه و نگرانی های محیط زیست باید توسط متولیان باغ پرندگان رفع شود تا این باغ مشکل خاصی از نظر بهداشتی نداشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه طرح توجیهی و پروانه بهداشتی مهمترین موضوع مورد توجه سازمان محیط زیست در احداث این باغ بود گفت: در طرح توجیهی این باغ تمام موضوعات از جمله تعداد، گونه های، نحوه نگهداری و همچنین اقدام های لازم برای جلوگیری از بیماری دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از یک هزار استعلام برای احداث طرح های مختلف خدماتی، صنعتی و معدنی در استان توسط این سازمان پاسخ داده می شود که باغ پرندگان نیز یکی از این طرح ها بوده و از این قاعده مستثنا نبوده است.
موسوی مشکینی با اشاره به اینکه هم احداث باغ پرندگان و هم محل آن در قوانین دیده شده است که بر اساس این قوانین، مخالفت با احداث این باغ منتفی است گفت: وقتی این سازمان موافقتی را اعلام می کند، به طور معمول این موافقت همراه با اعلام ضوابطی است که مسئولان مرتبط ملزم به اجرای این ضوابط هستند که این موضوع یک روند طبیعی است.
وی تاکید کرد: این استان در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد و همه ساله پرندگان بسیاری در تالاب های استان مشاهده می شود که دغدغه تکرار چنین مواردی دور از انتظار نیست به همین دلیل نواقص موجود در این باغ باید پیش از فعال سازی مجدد، رفع شود.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24321
اخبار مرتبط

نظرات شما