به بهانه سالروز ولادت امام علی(ع)؛

سیره و منش امیرالمومنین (ع) در کلام رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید

سیره و منش امیرالمومنین (ع) الگویی برای تمام بشریت است و این مهم بارها در بیانات رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  "شما موقعیت مرا نسبت به رسول خدا (ص) ، درخویشاوندی نزدیک ودر مقام و منزلت ویژه می‌دانید. پیامبر (ص) مرا در دامن خویش می‌نشاند در حالی که کودک بودم و در آغوش پر مهر خود می‌گرفت و در بستر مخصوص خود می خوابانید . بوی پاکیزه و دل انگیز خود را به من می بویانید . وگاهی غذا را لقمه لقمه در دهانم می‌گذارد. هرگز دروغی در گفتار من و اشتباهی در کردارم نیافت . از همان لحظه ای که پیامبر (ص)را از شیر گرفتند خداوند بزرگترین فرشته (جبرئیل ) خود را مأمور تربیت پیامبر (ص)کرد تا شب و روز او را در پیمودن راههای کرامت و زیباترین اخلاق عالم انسانی راهنمایی کند و من همواره با پیامبر(ص) بودم چونان فرزند که همواره با مادر است. ‏ آن بزرگوار هر روز نشانه‌ی تازه‌ای از اخلاق نیکو و زیبا برایم آشکار می‌فرمود و به من فرمان می‌داد که به او اقتدا نمایم. بدین سان امیر المؤمنین(ع) تربیت یافته‌ی مکتب پیامبر اکرم (ص) است."
این بخشی از  خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه است که خود امیرالمومین علی (ع) به ارتباط و جایگاهش نزد حضرت محمد(ص) اشاره می کند.
در واقع باید گفت امروز سالروز ولادت مردی است که حضرت محمد(ص) بعد از خودش برای امامت و هدایت مردم انتخاب کرد و مسیر امامت را مشخص کرد.


سیره و منش امیرالمومنین (ع) الگویی برای تمام بشریت است و این مهم بارها در بیانات رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید آمده است.

درک ابعاد و اعماق اقیانوس عظیم شخصیت امیرمؤمنان جز برای معصومان علیهم‌السلام ممکن نیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت های خودشان امیرمؤمنان علی علیه‌السلام را خورشید فروزان و بی‌غروب تاریخ بشر و اقیانوس عظیم شگفتی‌ها و زیبایی‌ها خوانده و تأکید می فرمایند: عدالت‌خواهی، دین‌داری و ایستادگی در مقابل ستمگران و زورگویان، ویژگی‌ها و نشانه‌های راه امیرمؤمنان است و پایداری مردم و مسئولان در این مسیر، تنها راه تحقق آرمان‌ها و آرزوهای بزرگ ملت ایران به شمار می‌رود.
ایشان  حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام را متعلق به همه‌ی انسان‌ها دانسته و می فرمایند: آن‌چه همه‌ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی، پیروان ادیان الهی و حتی دشمنان امیرمؤمنان را در مقابل ایشان خاضع و خاشع کرده است، عظمت شخصیت آن بزرگوار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درک ابعاد و اعماق اقیانوس عظیم شخصیت امیرمؤمنان، علی علیه‌السلام را جز برای معصومان علیهم‌السلام ممکن ندانسته و می فرمایند: شجاعت، عبادت، جوانمردی، جهاد، ایثار، انسان‌شناسی، رحم و مروت، پافشاری بر عدالت، دشمنی با ظلم و جور، بی‌باکی در مقابل گردن‌کشان و مستبدان، حکمت‌های عمیق جاری در نهج‌البلاغه و دیگر ویژگی‌ها و زیبایی‌هایی که بشریت از امیرمؤمنان درک کرده است، فقط ظواهر اقیانوس ژرف و عمیق شخصیت ایشان است و دست‌یافتن به اعماق اقیانوس پیچیده و شگفت‌آور وجود امیرمؤمنان، حتی برای فرزانگان و صاحبان علم و عقلِ ژرف نیز امکان‌پذیر نیست.

پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، جریانات انحرافی پدید آمد

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه زبان و گفتار از تجسم شخصیت حضرت علی(ع) عاجز است، در این زمینه اظهار داشت: اگر تمام جنگل ها و درخت ها قلم ، تمام دریاها مرکب شوند و تمام جنیان حساب کنند و همه انسان ها نیز بنویسند، توان تبیین فضائل و کمالات امام علی را ندارند.
حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به دوران های مختلف زندگانی امام علی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در زمان پیامبر اکرم(ص) همچون سرباز و افسری دلاور در کنار ایشان گام برمی‌داشت و همه موانع و سدهای مقابل اسلام را درهم شکست.
این استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امام علی (ع) در زمان صلح با قلم و بیان خود به اسلام و مسلمین خدمت کرد و در زمان جنگ نیز شمشیر به دست گرفت و همیشه در رکاب حضرت محمد(ص) حاضر بود.
وی دوران خانه نشینی امام علی را از جمله دوران غم بار زندگی این امام معصوم(ع) دانست و تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام، در جاهای مختلف ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خود انتخاب و در غدیر خم نیز این موضوع را به صراحت تمام مطرح کرد تا همه مسائل کاملا روشن باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، جریانات انحرافی پدید آمد و در نتیجه این انحراف 25 سال حضرت علی(ع) خانه‌نشین شد، اما در این دوران نیز حضرت علی(ع) بخاطر مصلحت اسلام تحمل کرد.

امام علی(ع) در زمان خلفا پناهگاه علمی مسلمین بود

آیت الله مکارم شیرازی نیز در این زمینه اظهار داشت: دوران زندگی امام علی(ع)  بسیار طوفانی و مملو از مشکلات بود، باور ندارم کسی به اندازه امام علی(ع) این همه مشکلات داشته باشد.
او دوران خلفا را نیز پرتلاطم ذکر کرد و در مقام تشریح این دوران گفت: در این زمان، مسائل مستحدثه ای پیش می آمد که در زمان پیامبر واقع نشده بود و مردم برای پیداکردن پاسخ آن نزد خلفا می رفتند که آنها پاسخی نداشتند و دنبال امام علی(ع) می فرستادند که بیاید مشکل را حل کند.
آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: در زمان خلیفه دوم، دو زن باردار شبانه در اتاقی خوابیده بودند، هردو بئون دایه وضع حمل کردند، یکی از آنها پسر و دیگری دختر به دنیا آورد و لذا دعوا شد و هرکدام می گفتند پسر برای اوست، خلیفه دوم اصحاب را جمع کرد و بعد گفت: می دانم گره این مشکل به دست چه کسی باز می شود. اصحاب گفتند منظورتان علی بن ابیطالب است. خلیفه دوم گفت: البته که منظورم اوست. گفتند: پس دنبال او بفرستیم. خلیفه دوم گفت: نه، ما باید دنبال او برویم، نباید دنبال او بفرستیم. سراغ حضرت گرفتند و دیدند در باغستان آبیاری می کند. متوجه شدند هنگام آبیاری، قرآن را هم قرائت می کند، رسیدند به این آیه که«ایحسب الانسان ان یترک سدا»؟ وارد شدند و گفتند: یا علی مشکلی پیش آمده و صحابه هم در پاسخ آن مانده اند، نمونه آن در زمان پیامبر هم نبود که جواب آن را از پیامبر شنیده باشیم. علی(ع) خم شد و مشتی خاک برداشت و گفت: پاسخ این سئوال از خم شدن من و خاک برداشتن آسانتر است. فرمود: دو زن را حاضر کنید، جاضر کردند و فرمود یک ظرفی به یکی از دو زن بدهید و کمی از شیر خود را در آن بریزد، این کار انجام شد. فرمود: شیر را وزن کنید. چنین کردند. فرمود بنویسید. به زن دوم بدهید و شیر را در آن بدوشد. شیر را وزن کنید و بنویسید. فرمود: کسی که شیرش سنگینتر است، صاحب پسر است چون ساختمان پسر خشن تر است و لذا غذای او باید سنگینتر باشد اما ساختمان دختر لطیف تر و غذای او باید سبک تر باشد. اینجا بود که خلیفه گفت: مشکلی که پیش آید و علی بن ابیطالب نباشد که مشکل را حل کند، ما نباشیم چون آبروی اسلام و آبروی ما می رود.

حضرت علی (ع) نخستین مظلوم عالم است

ایت الله علوی گرگانی نیز در این زمینه اظهار داشت: ولایت حضرت علی (ع) بسیار اعجاب‌انگیز بود به گونه‌ای که بعد آن حضرت هیچ کسی دارای چنین شخصیتی نبود.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) نخستین مظلوم عالم است، تصریح کرد: در حالی که ما همیشه نخستین مظلوم عالم را امام حسین (ع) می‌دانیم ولی در زیارت‌نامه حضرت علی (ع) از ایشان به عنوان نخستین مظلوم عالم یاد می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: ذکر عنوان نخستین مظلوم عالم در زیارت‌نامه حضرت علی (ع) نشان از آن است که به معنی درجه امیرالمومنین (ع) از امام حسین (ع) مظلوم‌تر است.

آیت‌الله علوی گرگانی با عنوان اینکه در طول تاریخ به هیچ شخصی مانند حضرت علی (ع) چنین ظلم نشد، گفت: آن حضرت در دورانی زندگی می‌کردند که دشمنان اجازه نمی‌دادند کسی چهره نورانی ایشان را بشناسد و حق خلافت را به ناحق از ایشان سلب کردند.

وی با تاکید بر اینکه خداوند وعده داده است کسانی که زیر سایه ولایت حرکت کنند مورد عذاب الهی واقع نمی‌شوند، بیان کرد: امیدواریم همه زیر سایه ولایت باشند تا مورد غفران الهی قرار بگیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به عدالت حضرت علی (ع) گفت: در جنگ خندق زمانی که امام علی (ع) می‌خواستند سر عمرو بن عبدود را جدا کنند، عمرو بن عبدود از روی غضب آب دهان بر صورت امام انداخت و ایشان از روی سینه وی برخاست و چند قدمی زد و سپس بازگشت تا سر عمرو بن عبدود را از تن جدا کند.

آیت‌الله علوی گرگانی تصریح کرد: پس از اینکه امام علی (ع) باز گشتند عمرو بن عبدود گفت: چرا منصرف شدی و اکنون باز آمدی؟ حضرت فرمود: تو آب دهان به صورت من انداختی، در آن حال من خشمناک شدم، نخواستم با آن حال غضب، سر تو را جدا کنم، بلکه با حال انبساط، برای رضای خدا سرت را از تنت جدا می‌کنم. امام سر عمرو بن عبدود را جدا کرد و به نزد پیامبر آورد.



انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/24365
اخبار مرتبط

نظرات شما