مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان قم ;

مهم ترین اقدام پیشگیرانه آگاه سازی و آموزش عمومی مردم است

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان قم با اشاره به وضعیت بسیار بد کرونایی در قم از اقدام پیشگیرانه ی آموزش و آگاه سازی عمومی خبرداد.

سید حسین میررضایی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به قرمز شدن وضعیت استان قم اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز فروشگاه ها و رستوران در مقابله با ویروس کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
وی افزود : یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه اگاه سازی و آموزش عمومی مردم است 
میر رضایی بیان داشت: این آگاه سازی از طریق از شبکه های اجتماعی در غالب پیام ، تصاویر انیفوگرافی و چندین هزار پیامک آموزشی برای پیشگیری از ابتلا برای مردم استان قم ارسال شده است که انتظار میرود با کمک خداوند و با همکاری مردم به وضعیت سفید برگردیم .
مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان قم خاطر نشان کرد : مطالب و پیام های آموزشی توسط متخصصین وکارشناسان در این زمینه اماده شده است که اختصار به انها میپردازیم.

رعایت بهداشت در مکان های طبخ، فرآوری و عرضه مواد غذایی (رستوران، چلوکبابی، سلف سرویس، تالار پذیرایی، حلیم و آش،آشپزخانه­ های مرکزی، ساندویچی و نظایرآن(
  • در صورتی که بیماری زمینه ای (مانند بیماری قلبی-عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری های تنفسی و ...) و یا نقص ایمنی (شیمی درمانی، پیوند اعضا و ...) داریم حتی المقدور از رفتن به رستوران خودداری کنیم.
  • در هنگام داشتن علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس از رفتن به رستوران خودداری کنیم.
  • مراسم ها و مهمانی های مان را تا بهبود شیوع بیماری، برگزار نکنیم.
  • از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنیم.
  • حتی الامکان به رستوران نرویم و از مراکزی که طبخ غذای بیرون بر دارند، سفارش دهیم.
  • در هنگام خرید غذاهای بیرون بر، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنیم.
  • فاصله یک یا دو متر را در صف ها و مسیرهای ورود و خروج رستوران ها، رعایت کنیم.
  • از حضور و توقف در محل­های شلوغ و پر ازدحام در رستوران ها، اجتناب کنیم.
  • از حضور در رستوران هایی که بیش از ظرفیت 50 درصدی استفاده کرده اند، خودداری کنیم.
  • در بدو ورود به محیط قهوه خانه و چایخانه، دست های خود را ترجیحا با آب و صابون مایع شستشو دهیم و یا با مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی کنیم.
  • قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را با آب و صابون مایع،  بشوییم.
  • به رستوران ها و مراکز طبخ غذایی که تهویه مناسب دارند و هوای تازه در آن جا جریان دارد، برویم.
  • به رستوران ها و مراکز طبخ غذایی که چیدمان میز غذاخوری طوری است که فاصله حداقل یک متر رعایت شده است، برویم.
  • در صورت استفاده از آسانسور، برای تماس با دکمه ها از دستمال کاغذی استفاده کنیم و دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیاندازیم.
  • در صورت مشاهده شاغلین در رستوران ها و مراکز طبخ غذا که علایم سرماخوردگی مانند سرفه و یا سایر علایم تنفسی دارند، به مدیریت اطلاع دهیم.
  • توجه کنیم که شاغلین در رستوران ها و مراکز طبخ غذا از وسایل محافظت فردی مانند ماسک، دستکش و ... استفاده کرده باشند.
  • در هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله دردار بیاندازیم. در صورتی­که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم.
  • در هنگام حضور در رستوران و خرید از مراکز طبخ غذای بیرون بر، از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.
  • برای جلوگیری از آلودگی در هنگام پرداخت وجه غذای خریداری شده از دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم و پس از پرداخت وجه به صندوقدار، دستکش را در سطل زباله دردار بیاندازیم.
  •  برای سفارش نوشیدنی در کنار غذا حتما از آب و نوشیدنی های بسته بندی شده استفاده کنیم.
  • استعمال دخانیات در محیط های سربسته و به خصوص رستوران ها ممنوع است.
  • به هیچ عنوان وجه پرداختی را به کسانی که در تهیه، طبخ و سرو غذا دخالت دارند، ندهیم.
  • در هنگام نوشیدن انواع نوشیدنی ها از نی های یکبار مصرف بسته بندی شده و یا لیوان یکبار مصرف استفاده کنیم.
  • هنگام خرید غذای بیرون بر حتما غذاهایی که در ظروف یکبار مصرف و دارای پوشش محافظتی هستند، استفاده کنیم.
  • نمک، فلفل، سماق، قند، شکر و آب آشامیدنی باید در بسته بندی های یکبار مصرف یک نفره سرو شود و از قندان و نمکدان و نظایر آن ها استفاده نکنیم.
  • در صورت استفاده از سالاد و سبزیجات در بسته بندی یکبار مصرف دارای مجوز استفاده کنیم.
  • مواد غذایی که فاقد بسته بندی هستند، باید پوشش بهداشتی داشته باشند و در ظروف مناسب نگهداری شوند.
  • در صورت استفاده از سالاد بار، ضمن رعایت سالم سازی، ظروف سالاد بار از پوشش مناسب برخوردار باشد.
  • از ظروف چیده شده بر روی میز غذاخوری مانند بشقاب غذا، قاشق و چنگال و لیوان استفاده نکنیم.
  • از میز غذاخوری که پوشش یکبار مصرف دارد، استفاده کنیم.
  • در صورت استفاده از سرویس های بهداشتی در رستوران ها و مراکز طبخ غذا، ضدعفونی و یا شستشوی دست­ها را فراموش نکنیم.
  • از پرداخت وجه نقد خودداری کنیم و پرداخت ترجیحا"به صورت آنلاین و یا استفاده از اپ­ها ویا کارتخوان باشد و صرفا خودمان انجام دهیم.

فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت در فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای
  • در هنگام خرید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنیم.
  • در صورت ایستادن در صف، حداقل زمان و فاصله یک یا دو متر در صف را رعایت کنیم. 
  •  فاصله یک الی دو متر را در مسیرهای ورود و خروج مراکز خرید، رعایت کنیم.
  • از حضور و توقف در محل­های شلوغ و پر ازدحام در مراکز خرید، اجتناب کنیم.
  • از مراکزی که تهویه مناسب دارند و هوای تازه در جریان است، خرید کنیم.
  • قبل از استفاده از چرخ دستی های مورد استفاده در مراکز خرید اطمینان حاصل شود که گندزدایی شده باشد.
  • در صورت مشاهده شاغلین در مراکز خرید که علایم سرماخوردگی مانند سرفه و یا سایر علایم تنفسی دارند، به مدیریت اطلاع دهیم.
  • توجه کنیم که شاغلین در مراکز خرید از وسایل محافظت فردی مانند ماسک و دستگش استفاده کرده باشند.
  • در صورت استفاده از آسانسور، برای تماس با دکمه ها از دستمال کاغذی استفاده کنیم و دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیاندازیم.
  • در هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازیم. در صورتی­که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم.
  • در هنگام خرید از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.
  • برای جلوگیری از آلودگی در هنگام خرید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم و پس از پرداخت وجه به صندوقدار، دستکش را در سطل زباله دردار بیاندازیم.
  • از دست زدن به کالاهایی که قصد خرید نداریم، جدا خودداری کنیم.
  • مواد غذایی آماده مصرف که به صورت روباز عرضه شده است، خریداری نکنیم. کلیه مواد فاقد بسته بندی آماده مصرف باید دارای پوشش بهداشتی باشند، یعنی در ظروف دردار و یا ویترین شیشه ای دردار عرضه شوند.
  • از آبخوری و یا آب سرد کن در مراکز خرید استفاده نکنیم.
  • استعمال دخانیات در محیط های سربسته و مراکز خرید ممنوع است.
  • آجیل و خشکبار را به صورت بسته بندی شده و دارای مجوز خرید کنیم.
  • از خرید آجیل و خشکبار به صورت فله­ای که بدون پوشش محافظتی و قابل رویت است، خودداری کنیم.
  • از فرآورده­های گوشتی ( مرغ، انواع گوشت دام، ماهی و طیور) به صورت بسته­بندی و دارای مجوز قانونی خرید کنیم.
  • گوشت مرغ، گوسفند و گاو را به صورت کامل و بسته بندی خریداری کنیم و در صورت لزوم و نیاز به خرید به صورت قطعه بندی، از محصولات دارای پروانه استفاده کنیم.
  • چرخ کردن گوشت باید در حضور ما و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت تجهیزات انجام گیرد.

برای اعلام و گزارش عدم رعایت نکات بهداشتی در رستوران ها و مراکز طبخ غذا با شماره تلفن 190 «سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی» تماس بگیریم.


محسن خداپرست
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/25032
اخبار مرتبط

نظرات شما