به داد کهک برسید!+تصاویر

کهک یکی از بخش های مهم استان قم است که پتانسیل بالای گردشگری و طبیعت گردی را دارا است اما این روزها با خطرات زیست محیطی روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سایت حسن آباد بخش کهک استان قم محلی برای تفکیک زباله و ارسال آن به سایت البرز است متاسفانه عدم تفکیک اصولی در این منطقه باعث از آلودگی های زیادی شده است.

به گفته اهالی، پیمانکار سایت حسن آباد به علت هزینه پسماند ها را بعد از تفکیک در محل رها می کند و آب های جاری از وسط زباله ها عبور می کند و باعث آلودگی زیست محیطی می شود.

این زباله ها توسط باد جابه جا شده و تا شعاع چندکیلومتری را آلوده می کند این مسئله باعث ناراحتی اهالی شده اما پاسخی از سوی مسئولان دریافت نمی شود.

علاوه بر آلودگی توسط این سایت نخاله در کهک مشکلات زیست محیطی دیگر نیز بخش کهک قم را که قرار است به شهرستان تبدیل شود تهدید می کند.

تخلفات در حوزه شکار و صید، آلودگی هوای ناشی از چاه های ذغال و رهاسازی پساب ها و پسماندها به ویژه در روستاها از مهمترین مشکلات این بخش است.

کهک یکی از بخش های اصلی استان قم است که قابلیت زیادی برای گردشگری دارد منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت حدود 33 هزار هکتار، دارای ظرفیت های گسترده زیست محیطی به ویژه در بخش گردشگری طبیعی است که باید به سمت و سوی درست هدایت شود.

منطقه شکار ممنوع کهک در جنوب استان قم واقع شده است. این منطقه از سه طرف به ارتفاعات مشرف است و دره‌ زیدان در شرق آن قرار دارد. این منطقه دارای آب‌وهوای معتدل و خشک است. منطقه شکار ممنوع کهک با مساحت ۳۳ هزار هکتار در مجاورت پناهگاه حیات وحش جاسب قرار گرفته است. این منطقه با حد ارتفاعی حدود ۳ هزار متر، از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار بوده که از آن جمله می‌توان به گربه پالاس، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز، گرگ، انواع خزندگان و جوندگان و بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی اشاره کرد. سیمای طبیعی منطقه جاسب متشکل از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها، تپه‌ها، کوه‌های استپی تا دشتی متغیر است.

گونه‌های پسته و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه بشمار می‌روند. منطقه کهک محل اتصال روش‌های زاگرس شمال غربی به ارتفاعات ایران مرکزی بوده و از تنوع قابل توجهی برخوردار است. مجموعا ۱۳۵ گونه گیاهی از ۳۵ خانواده در این منطقه زیست می‌کنند که از میان آنها به ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته‌ای، ۸۰ گونه درختچه‌ای، ۴۰ گونه درختی دیده می‌شود. در این منطقه یک پاسگاه سرمحیط بانی و دو پاسگاه محیط بانی دایر است

کهک از مکان های دیدنی قم به شمار می‌رود و در ۳۰ کیلومترى جنوب قم در منطقه‌ای کوهپایه‌اى واقع شده است. کهک از سه طرف به ارتفاعات مشرف و دره زیدان در شرق آن قرار گرفته است.  کهک آب‌وهواى معتدل و خشک دارد. آنچه اهمیت تاریخى این بخش را دو چندان کرده، وجود خانه قدیمى ملاصدرا (فیلسوف) و غار معروف کهک است که از آثار باستانى استان هستند.  کهک همچنین یک امام‌زاده به نام شاه محمد نیز دارد که مورد رجوع افراد بومى و اهالى روستاهاى اطراف است.






 
گالری عکس
http://qomefarda.ir/25033
اخبار مرتبط

نظرات شما