در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

مشکلات شایع ایام روزه داری و توصیه هایی برای رفع آن ها

متخصصان تغذیه با اشاره به تغذیه مناسب درایام ماه مبارک، مطرح کردند: از شایعترین مشکلات در ماه مبارک رمضان یبوست، سردرد و ضعف می باشد که دلیل همه این مشکلات تغذیه نامناسب و عدم تحرک به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماه رمضان ماه بندگی و عبادت است ماهی که در آن تمام مخلوقات خدا به میهمانی دعوت می شوند خداوند در این ماه به بندگان خود لطف می کند تا معصیت هایی که در طول یکسال انجام داده اند از طریق عبادت و استغفار در این ماه عزیز ببخشد، از همین رو پیامبر(ص) در خصوص ماه مبارک رمضان می فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»
این در حالی است که برای عبادت خالصانه و حضور قلب در نمازهای خود باید انرژی کافی داشته و همچنین عوارض سردرد ، دلدرد، عطش و... را نداشته باشیم که این امر مستلزم داشتن تغذیه مناسب و  صحیح است.
تغذیه در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که بتواند مواد لازم بدن  همچون کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی را در زمان روزه داری تامین کند، یعنی به جای افزایش میزان حجم غذا خوردن بهتر است غذاهای مقوی که مواد لازم بدن را تامین می کنند را به اندازه کافی میل کنیم.

افطار را با مایعات گرم آغاز کنید نه نوشابه و آب سرد
از همین رو دکتر مجید کاراندیش با اشاره به نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از نوشیدن آب سرد و نوشابه هنگام افطار، می گوید: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌ روغن و یا شله ‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود؛ نان، پنیر و سبزی همراه با مغز گرد برای افطار غذای مناسبی است همچنین مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.

بین افطار و سحر مایعات کافی مصرف شود
وی ادامه داد: برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود، وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.
اما با توجه به اینکه  فرد روزه دار مدت طولانی را باید تشنه و گرسنه بماند ممکن است همین موضوع برای او مشکلاتی را به وجود آورد که برخی از این مشکلات موجب آزار خود فرد و یا اطرافیان خواهد شد.



علت و راه های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان
یکی از این مشکلات که ممکن است باعث آزار خود و اطرافیان روزه دار شود بوی بد دهان است. یکی از مهم ترین و شایع ترین علل بوی بد دهان، بیماری های دندان و لثه است. محیط دهان که درواقع همان لثه و دندان ها هستند نخستین عامل تولیدکننده بوی بد است. گاهی جرم و پلاکت های دور لثه و گاهی پوسیدگی دندان بوی بسیار بدی تولید می کنند. معمولا زمانی که فرد به خوبی بهداشت دهانش را رعایت نمی کند، مواد غذایی دور دندان ها جمع و به تدریج سخت می شوند و تولید جرم می کنند.
از طرفی هم رژیم نامناسب غذایی و عدم مسواک زدن و تمیز کردن دهان و دندان، عدم نوشیدن آب به مقدار کافی و یا کشیدن سیگار باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.
دکتر سید رضا راست ‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، معتقد است که بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.
بعضی افراد صبح ها بلافاصله بعد از بیدارشدن از خواب، دهان شان بوی بسیار بدی می دهد. این مورد هم به دلیل خالی بودن معده می باشد.
به هر حال برای رفع بوی بد دهان باید به پزشک مراجعه کرد تا علت آن را پیدا کرد و در جهت درمان آن گام برداریم

عدم تحرک عامل یبوست در ماه مبارک رمضان است
اما از مشکلات شایع دیگر در ماه رمضان یبوست می باشد. در ماه مبارک رمضان به دلیل تغذیه نامناسب و نبود فعالیت بدنی به دلیل ترس از تشنگی و خستگی،  بیشتر مردم دچار یبوست می شوند که در این خصوص دکتر حیدری می گوید: باید مصرف سبزی در وعده افطار قرار بگیرد و همچنین استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.
از طرفی هم میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه در این خصوص می گوید: شایع ترین مشکل گوارشی در روزه داران ابتلا به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می توان از این مشکل پیش گیری کرد.
وی افزود: براین اساس خوردن میوه جات، هم چون خیسانده ی برگ آلو، انجیر، هندوانه و مصرف روغن زیتون به همراه غذا در پیش گیری از یبوست بسیار مؤثرست.



اقدامات مناسب برای جلوگیری از سردرد
اما در این میان یکی دیگر از مشکلات برخی از افراد در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان سردرد می باشد به خصوص در افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی، به خصوص در نخستین روزهای ماه رمضان است. کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خونِ در گردش و تغییر در میزان خونرسانی به مغز، از دیگر علل سردرد در طول روزه داری محسوب می شود.
از علل دیگر سردرد در این ایام، می توان به گرسنگی دراز مدت اشاره کرد  که باعث سوخت ناقص چربی ها و ایجاد ترکیب های کتونی می شود و وقتی غلظت این ترکیب ها در خون بالا می رود معمولا علائمی مثل سردرد و بی حوصلگی ظاهر می شود.
برای جلوگیری از این موضوع طبق نظر کارشناسان حتما باید سحری خورد ، زیرا حذف این وعده غذایی باعث می شود طول مدت روزه داری تان بیشتر شده و فرصت شکل گیری ترکیب های کتونی نیز بیشتر شود. سحری باید شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد تا بتواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.
همچنین استراحت کافی و قرار نگرفتن زیر آفتاب داغ تابستان نیز تا حد زیادی از بروز سردرد پیشگیری می کند.

ارتباط تغذیه نامناسب با ضعف در ماه رمضان
اما از مشکلات شایع دیگر در این ایام ضعف در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان است. ضعف شدید زمانی به وجود می آید که میزان غذای مصرفی از مقدار انرژی مورد نیاز بدن خیلی کمتر باشد. نخوردن سحری، بخصوص در روزهای بلند تابستان به ویژه برای افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند (مانند کارگران یا افرادی که در محیط های باز و گرم کار می کنند) گاهی منجر به ضعف شدید می شود.
بعضی روزه داران به خصوص در روزهای نخستین ماه رمضان، احساس ضعف می کنند واین باعث می شود که به غلط در وعده افطار یا سحر، مقدار زیادی خوراکی های شیرین بخورند تا گرسنگی شان برطرف شود؛ در حالی که این کار باعث افزایش ناگهانی قند خون می شود و به دنبال آن انسولین بطور ناگهانی ترشح می شود، بنابراین به سرعت دچار افت قند خون می شوند و دوباره احساس ضعف و گرسنگی می کنند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/25267
اخبار مرتبط

نظرات شما