بی تدبیری دولت تدبیر و امید پایان ندارد؛

بار قطعی برق روی دوش مردم/ عدم برنامه ریزی دولت عامل اصلی قطعی های برق در کشور

هنوز فصل تابستان شروع نشده است اما شاهد قطعی های مکرر برق در کشور هستیم که این نشان از بی تدبیری مسئولان امر و نداشتن برنامه برای این فصل سال است که فقط هم توصیه به کاهش مصرف می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با آغاز خرداد ماه و پیش از شروع تابستان شاهد خاموشی‌های مکرر و طولانی مدتی در سراسر کشور هستیم. دلایل مختلفی از جمله رمزارزها، افزایش مصرف، کاهش بازندگی و برخی موارد دیگر برای این خاموشی‌ها از سوی وزارت نیرو اعلام شده است که در این میان به نظر می‌رسد سهم مصرف برق واحدهای غیرمجاز رمزارزها بیش از سایر سهم هاست.
البته به گفته مسئولین شرکت توانیر در سال جاری آبی به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها، ۴ هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برقآبی کشور را از دست داده‌ایم. از سویی دیگر افزایش واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و رد پای آنها در بخش خانگی نیز این چالش برق را تشدید کرده است.

عدم توازن در تولید و مصرف برق
به گفته متخصصان هر چند سرمایه گذاری و توسعه تولید برق باید در صدر اولویت‌ها باشد، اما بخش مهمی که نباید آن را فراموش کرد مدیریت مصرف است. دامنه این مدیریت مصرف که ابزارهای متفاوتی برای آن وجود دارد، مقوله تلفات شبکه توزیع برق و همچنین مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد. چرا که بخش تقاضا همواره سرعت رشد بیشتری نسبت به بخش تولیدی دارد که این آهنگ رشد باید به تناسب برسد.
 نمی‌توان نواقص عملکرد وزارت نیرو در بخش‌های مختلف صنعت برق را نادیده گرفت؛ هرچند این موضوع در کوتاه مدت ایجاد نشده است، اما آثار آن سریع‌تر از زمان پیش بینی شده نمایان شد. به همین دلیل میطلبد که مسئولین هرچه سریعتر به سمت توسعه تولید برق حرکت کنند. البته در این موضوع می توان به برق هسته ای هم اشاره کرد.


وعده پوچ، امسال قطعی برق نداریم
بعد از خاموشی های سال های قبل یکی از مطالبات و دغدغه های مصارف خانگی، صنعت، کشاورزی و تولید بحث برق در کشور شد و همه مطالبه داشتند تا طوری برنامه ریزی شود که به سمت تولید برق برویم و در سال جاری قطعی نداشته باشیم. به همین دلیل چندین بار مسئولان وزارت نیرو و شرکت های تابع به موضوع عدم  قطعی برق اشاره کرده اند که شاید آخرین بار مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: طی دو سال گذشته شاهد همکاری خوبی بین وزارت نیرو و مردم بودیم که ثمره آن عبور از تابستان بدون اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده بود و امیدواریم امسال نیز مردم همکاری خود را ادامه داده و بیشتر کنند تا بدون مشکل از پیک مصرف عبور کنیم.
رجبی مشهدی با اشاره به اینکه میانگین سرانه مصرف برق هر استان برآورد شده و در اختیار استانداران قرار گرفته، اظهار کرد: استانداران موظف به پیگیری اجرای وظایف پیرامون این سرانه مصرف هستند. اما به طور کلی در حال حاضر برنامه‌ای برای خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور نداریم.
به طوری که هنوز فصل تابستان آغاز نشده است و با خاموشی‌های پراکنده مواجه شده ایم که در مواقعی بازه زمانی آن از دو به ۸ ساعت هم گزارش شده است. اما در این بین مسئولان وزارت نیرو بر این باور بودند که امسال هیچ برنامه‌ای برای خاموشی در کشور نخواهیم داشت ولی عکس آن این روزها رخ داده است.

مشکل کمبود برق روندی چند ساله است

از طرفی مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مشکل کمبود و قطعی برق و خاموشی مشکل فقط امسال نیست بلکه روند چند ساله است، اظهار داشت: قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای وزارت نیرو تعیین کرده بود که اکنون در سال پایانی این برنامه هستیم.
وی اضافه کرد: ماده پنجم قانون برنامه تکلیف کرده است که ۵ درصد ظرفیت تولید برق کشور، تجدید پذیر باشد در حالی که حداکثر هزار مگاوات یعنی یک چهارم تکلیف قانونی را محقق کردیم.


مشکل اصلی، کمبود تولید برق است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود تولید برق است، گفت: بر اساس برآوردهای متخصصان، حداکثر، هزار مگاوات برق برای رمزارزها در کشور مصرف می‌شود.
شریعتی نیاسر افزود: با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، حدود هشت هزار مگاوات برای افزایش تولید، ظرفیت داشتیم.
وی با بیان اینکه صنایع بزرگ کشور، بسیار انرژی بر هستند، گفت: آن‌ها در افزایش شدت مصرف انرژی کشور نقش دارند که باید ملزم شوند تا فرایندهای انرژی بر خود را اصلاح کنند.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه نباید بار اصلی را بر دوش مصرف کنندگان خُرد و خانگی بگذاریم، افزود: خاموشی، مدیریت مصرف نیست بلکه مدیریت یعنی اینکه صنایع بزرگی را که در افزایش شدت انرژی کشور نقش دارند ملزم کنیم تا خود را اصلاح کنند.

مشکل قطعی برق از تولید است
همچنین سیدمحمد ارجمندزاده، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به قطعی‌های برق گفت: مشکل برق از توزیع نیست بلکه در زمینه تولید برق دچار مشکل هستیم و علت را نمی‌دانیم چیست.
وی با اشاره به بحث رشد بار گفت: ۵۴ هزار مگاوات مصرف دیروز در تاریخ خرداد ماه کشور بی‌سابقه بود در حالی که اوج مصرف را هر سال در تیر ماه شاهد بودیم که بالاترین مصرف ۵۸ هزار مگاوات در سطح کشور بوده است.
مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم خاطرنشان کرد: رشد مصرف بی‌سابقه یکی از عوامل قطعی برق است ولی به طور طبیعی علت قطعی در حوزه شرکت‌های توزیع نیست و باید از طریق توانیر و وزارت نیرو پیگیری شود که سمت تولید چه اتفاقی افتاده که پاسخگوی نیاز مصرف نیست.
بین تولید و مصرف برق باید تعادل ایجاد شود
وی با بیان اینکه بین تولید و مصرف برق باید تعادل ایجاد شود، گفت: بر اساس تعادل تولید و مصرف فرکانس شکل می‌گیرد. اگر نتوانیم تعادل را برقرار کنیم فرکانس تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که سبب خاموشی می‌شود.


ناراحتی مردم از قطعی بی‌برنامه برق
اما در هر صورت این قطعی ها حال چه با برنامه و چه بدون برنامه و اطلاع قبلی  نارضایتی های مردم را به دنبال داشته است و مسئولین هم برای برطرف کردن مشکل فقط توصیه به مصرف بهینه دارند. واقعا اینجا این سوال پیش می آید که چقدر مردم باید بار روانی و چوب بی تدبیری و کم کاری مسئولین را بخورند؟ این روزها که مردم مشکلات متفاوت و رنگارنگی دارند قطعی برق هم به یکی از دغدغه های دیگر آن ها تبدیل شده است.
از همین رو حامد مختاری یکی از شهروندان قمی در گفتگو با قم فردا در خصوص قطعی بی برنامه برق می گوید: با قطع برق در خصوص کلاس های آنلاین به مشکل می خوریم و امیدواریم این قطعی ها در هنگام امتحانات رخ ندهد.
وی ادامه داد: پدر و مادر من پیر هستند و وقتی برق می رود هوا بسیار گرم می شود که طاقت این موضوع برای آنها بسیار سخت می شود چرا که به دلیل وجود کرونا بیرون از خانه هم نمی توانند بروند.
همچنین  مرتضی کرمانی از دیگر شهروندان قمی گفت: برق منزل ما در روزهای اخیر دو بار قطع شد که با توجه به اینکه بی‌برنامه و بدون اطلاع بود مشکلاتی ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: من اهل پردیسان هستم و وقتی برق قطع می شود در واقع آب و گاز هم قطع می شود و این مشکلات ما را چند برابرمی کند.
همچنین محمد ذاکری از شهروندان قمی دیگر می‌گوید: نبود اطلاع‌رسانی مناسب، مردم را کلافه می‌کند به طوری که بسیاری از برنامه‌ها که اکنون با برق و اینترنت صورت می‌گیرد؛ به هم می‌ریزد.
از طرفی آقا سید که یکی از اهالی منطقه نیروگاه است و دارای مغازه خاروبارفروشی می باشد در این خصوص گفت: وقتی در روز دو بار برق می رود وسایلی که در یخچال قرار دارند مخصوصا بستنی ها امکان دارد خراب شوند که فروختن آنها به مردم موجب ضرر آخرتی و دنیوی می شود.
آنچه که مشخص است قطعی های مکرر برق ضرور زیان های بسیاری را به شهروندان وارد کرده و می کند اما اگر این قطعی با برنامه و اطلاع قبلی باشد حتما آسیب کمتری را متوجه شهروندان خواهد کرد که اعلام یک جدول از سوی وزارت نیرو در هر استان کار دشواری نیست. البته باید راهکاری اساسی برای حل این مشکل در نظر گرفته شود چرا که هنوز وارد فصل تابستان نشده ایم.


چالش ها و مشکلات قطعی برق در این روزها
همانطور که گفته شد قطع برق مشکلات فراوانی را برای شهروندان و تولید به وجود آورده است. اما دراین میان برخی مشکلات بسیار بزرگتر و حادتر هستند که با جان مردم بازی می کند.
قطعی برق در بیمارستان‌ها در روند واکسیناسیون مشکل ایجاد کرده است
از همین رو محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص قطعی برق در شهرهای،  اظهار داشت: این مساله در روند واکسیناسیون مشکلاتی به وجود آورده است چون مراکز بهداشتی به دستگاه‌های خنک کننده مجهز نیست و طبیعتا نگهداری واکسن که به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد، با مشکل مواجه می‌شود.
 وی با بیان اینکه این مساله باعث بروز مشکل در ارائه خدمات بهداشت شده است، افزود: بیمارستان‌ها هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند چون با وجودی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ژنراتور برق مجهز هستند اما ظرفیتشان آنقدر نیست که مدت زیادی کار کنند. این یعنی قطعی برق به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند. در همین رابطه هم کمیسیون بهداشت و درمان نامه ای به وزیر نیرو نوشت که با توجه به واکسیناسیون باید دقت لازم صورت گیرد تا مراکز درمانی با مشکل مواجه نشود.
چالش جدی اکسیژن در بیمارستان‌ها با قطعی برق
از طرفی دکتر حسین کرمانپور درباره مشکل قطعی برق و چالش‌هایی که برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند، گفت: یکی از معضلاتی که در دوره کرونا پدیدار شد، بحث اکسیژن بود. به طوری که در بسیاری از بیمارستان‌ها، به دلیل حجم بالای بیمارانی که وجود دارند، اکسیژن بیش از میزان مصرفی که برای هر بیمارستان محاسبه شده بود و در شرایط قبل از کرونا طبیعی بود، مورد نیاز است. با توجه به اینکه بیمارستان‌ها بر اساس یکسری استانداردها ساخته شده بودند، بسیاری از بیمارستان‌ها در دوره همه‌گیری کرونا به ویژه در اوج پیک‌ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌شدند که البته بعد از آن با کمک خیرین و دولت مقداری این مشکل بیمارستان‌ها رفع شد. حال دیگر فکر نمی‌کردیم که با وجود اینکه اکسیژن فراهم شده، یک روز برق هم قطع می‌شود.
وی افزود: البته بیمارستان‌های سطح شهرهای کلان اغلب به برق اضطراری و دیزل ژنراتور مسلح هستند. منتها خروج برق از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدت زمانی را دارد و تا زمانیکه این اتفاق بیفتد، یک کاهش محسوس در فشار اکسیژن ایجاد می‌کند. زیرا برق یک لحظه می‌رود و مجددا برقرار می‌شود.


کرمانپور درباره مشکلاتی که قطعی برق ممکن است برای بیمارانی که در منزل اکسیژن مصرف می‌کنند، ایجاد کند، گفت: اگر بیماران در منزل از کپسول‌های معمولی سنتی استفاده می‌کنند، اتفاقی نمی‌افتد. زیرا آنها به کپسول سنتی وصل هستند و به قطع برق کاری ندارند. اما بیمارانی هم هستند که از آنجایی که آسیب ریوی‌شان زیاد بوده، تا مدت‌ها باید از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز استفاده کنند و آن‌ را خریداری کرده یا اجاره کنند. این‌ها برق نیاز دارند و اگر برق قطع شود، اکسیژن این بیماران هم قطع می‌شود و می‌تواند آسیب شان را جدی کند. در عین حال برخی بیماران به دلیل کاهش تخت‌های آی سی یو، در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند و بخشی از تکنولوژی که بالای سرشان در منزل است، برقی است و اگر برق قطع شود، نمی‌توان وضعیت آنها و سطح اکسیژن خون و... را رصد کرد و ممکن است آسیب جدی به آنها وارد شود و آنها جدا استرس دارند.

قطع مکرر برق صدای پلیس را هم درآورد
همچنین سردار محمدحسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره قطع نامنظم برق در سطح معابر و چهارراه‌ها و تقاطع‌های شهر تهران گفت: این قطع برق و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی و جرحی در شهر تهران بالا برود.
وی افزود: همچنین با توجه به قطعی برق در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها علاوه بر سردرگمی رانندگان در عبور از محل، تعداد تصادفات در این معابر و مقاطع نیز به همین واسطه، افزایش یافته است و امکان بروز تصادفات شدید و بروز خسارت بیشتر به خودروها وجود دارد.

قطعی برق عامل ۴۸مورد آتش سوزی و حادثه در قم
این در حالی است که جعفری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به حادثه آتش سوزی در شهرک شکوهیه استان قم افزود: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های دور بین‌های مدار بسته علت این حادثه قطع و وصل جریان برق تشخیص داده شده است.
وی با اشاره به ۷۷مورد حادثه و آتش سوزی در ۲۴ساعت گذشته در شهر قم گفت: ۴۸مورد از حوادث به علت قطعی برق اتفاق افتاده است.
جعفری افزود: قطعی برق باعث افزایش تماس‌ها با اتش نشانی شده که گرفتار شدن در چاه، محبوس شدن در آسانسور و محبوس شدن در خانه از مهمترین حوادث گزارش شده است.

در هر صورت برای کاهش خاموشی ها و رهایی از این مشکل این روزهای کشور مشترکان باید درجه سیستم های سرمایشی خود را روی 24درجه و کولرهای آبی را روی دور کند قرار دهند.
همچنین هموطنان می توانند با نصب اپلیکیشن برق من و وارد کردن شناسه قبض خود در قسمت خاموشی ها از زمان قطع و وصل برق منطقه خود آگاهی یابند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/26234
اخبار مرتبط

نظرات شما