روان‌شناس و مشاور خانواده در گفتگو با قم فردا:

خانواده محوری و عدالت اجتماعی ضامن ارتقای جایگاه زنان و تحقق خانواده پایدار است

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: اصول متعدد قانون اساسی ایران، خانواده محوری و عدالت اجتماعی را فارغ از جنسیت، ضامن ارتقای جایگاه زنان و تحقق خانواده پایدار می‌داند.

مهدیه مهدویان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهمیت خانواده و خانواده محوری در جامعه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه سیاست هاییش را در سال 95 ابلاغ کرده اند که باید در راستای تحقق آن گام های عملیاتی و اجرایی برداشته شود.
وی خانواده محوری را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: در رویکرد خانواده محوری، هیچ عضوی از اعضای خانواده احساس تنهایی نمی‌کند.
مهدویان ابراز داشت: آن‌ها مجموعه‌ای از افرادند که در کنار هم به‌عنوان خانواده زندگی می‌کنند و سرنوشت همگی حائز اهمیت می‌باشد و  تمام اعضای خانواده تلاش می‌کنند پایگاه مهم خانواده را حفظ کنند.
وی تاکید کرد:  در این رویکرد، اهمیت بسیاری بر تمام نظرات و موقعیت‌های اعضای خانواده به نفع خانواده، داده شده و فرض اساسی بر ثبات خانواده است، والدین، کودکانشان را خوب می‌شناسند و بهترین‌ها را برای آن‌ها می‌خواهند.
روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان این که عملکرد کودک با حمایت خانواده در جامعه فردا شکل می‌گیرد، تاکید کرد: مراقبت‌های پزشکی، بهداشتی و عاطفی فرزندان از طریق خانواده به ارتقای سلامت خانواده، موقعیت و سطح آگاهی و دانش خانواده منجر می‌شود، حمایت‌های والدین، نیازهای رشد کودکان را برطرف می‌کند و قطعاً پدر و مادر به این نیازهای رشدی، معنوی، عاطفی و بهداشتی کاملاً توجه دارند؛ زیرا پاسخ به موقع به نیازهای کودکان، آنان را از نظر مهارت‌های رشدی و تطبیق روانی اجتماعی شکوفا می‌کند.
وی تاکید کرد:  اصول متعدد قانون اساسی ایران، خانواده محوری و عدالت اجتماعی را فارغ از جنسیت، ضامن ارتقای جایگاه زنان و تحقق خانواده پایدار می‌داند.
مهدویان ابراز داشت:  براساس تجربه جمهوری اسلامی ایران، اصول سوم، دهم، بیستم، بیست و یکم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خانواده محوری در همه قوانین، مقررات، سیاست‌ها و برنامه‌ها و دست‌یابی به عدالت اجتماعی برای تمام شهروندان بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد و قومیت را تضمین کرده است، افزون بر این، اسناد بالادستی نظیر سیاست‌های کلی خانواده به‌طور خاص و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی برنامة ششم توسعه، به‌صورت عام موضوع خانواده را در کانون توجه خود قرار داده‌اند.
وی بیان داشت: ایجاد زیرساخت‌ها و الزامات برای توازن بین کار و زندگی خانوادگی زنان، فراهم آوردن فرصت‌های اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، ارتقای سطح بهداشت و سلامت خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توان‌افزایی آسیب دیدگان در سطح فردی و خانوادگی، برقراری نظام حمایت‌های اجتماعی و قانونی برای خانواده و اصلاح قوانین مرتبط با خانواده را ازجمله فعالیت در این عنوان کرد.
مهدویان ابراز داشت: در مورد مفهوم رویکرد خانواده محور می‌توانیم به توانمندسازی خانواده اشاره کنیم. در واقع این توانمندسازی برای غنی کردن نقش موقعیت خانواده و در اصل خانواده محوری که فلسفه مهمی را هم در بر می‌گیرد و در واقع از ارتباطات حرفه‌ای با خانواده سخن می‌گوید تشکیل شده است.



انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/27237
اخبار مرتبط

نظرات شما