کرونا ، کار اداره پست و به ویژه نامه رسان ها را چند برابر و سخت تر کرده است

پست در دوران کرونا هرگز تعطیل نشد ، برای اینکه مرسولات به موقع به دست گیرنده ها برسد و از رسوب آن در ادارات پست جلوگیری شود در بیشتر روزهای تعطیل هم سرکار بودیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در ابتدا خود را معرفی کنید ؟اینجانب سلیمان حبیبیان متولد شهر بیجار هستم که در حال حاضر به عنوان پستچی در قسمت نامه رسانی پست مرکزی استان قم مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشم.

 - چرا و چطور اداره پست را انتخاب کردید ؟در سال 85 به کارگزینی اداره پست مراجعه و پس از طی مراحل قانونی و  گزینش در اداره کل پست استان ، در قسمت کدگذاری مشغول به کار شدم حدود چهار سال در آن قسمت خدمت کردم ، متاسفانه یکی از نامه رسان های  عزیزمان به نام آقای مرتضی بختیاری حین خدمت  نامه رسانی تصادف و فوت کردند و با توجه به نیاز مبرم به نامه رسان در آن زمان به بنده پیشنهاد دادند و من هم پذیرفتم و الان حدود 11 سال است که در این جایگاه در خدمت اداره و مردم هستم.

- در مورد شغلتان توضیح دهید؟ بنده نامه رسان هستم و منطقه  فعالیتم ، محدوده  ای هست که تقریبا منطقه محروم هست و از نظر سواد هم پایین هستند  و توزیع در این مناطق به خاطر عدم انطباق آدرس ها کمی مشکل تر است   . من هر روز  پس از مراجعه به اداره و دریافت نامه های مربوط به گشت و ثبت و ورود اطلاعات مرسولات در سیستم، مرسولات را در خورجین نامه رسانی بارگذاری می کنم وپس از خروج از اداره  به ترتیب اولویت و نوع سرویس مرسولات را به آدرس گیرندگان تحویل و امضای گیرندگان را ثبت می نمایم ، در پایان امر توزیع که معمولا بیش از ساعت اداری طول می کشد ، به اداره بر می گردم و مرسولاتی که به هر دلیل از جمله آدرس غیرصحیح یا ناقص ، نبود گیرنده و ... را مجددا در سیستم ثبت و به باجه معطله تحویل می دهم.

البته الان سیستم توزیع بهتر شده در گذشته نیروی اداره کمتر بود من وظیفه تخلیه صندوق ها را هم به عهده داشتم و توزیع برخی  قبوض مانند تلفن ثابت و همراه هم  با اداره پست بود ،  بیشتر مواقع ساعت چهار صبح از منزل خارج می شدم و گاها تا ساعت یازده شب طول می کشید تا بتوانم کارم را تمام کنم و به خانه برگردم ، الان چون قبوض پیامکی شده مشکل توزیع قیض ها حل شده است.

- اگر نامه رسان نبودید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید ؟ من چون از ابتدا به خدمت رسانی علاقمند بودم و دوست داشتم دعای خیر دیگران را پشت سرم داشته باشم به مشاغل خدماتی همچون آتشنشانی ، معلمی و مامور انتظامی هم علاقمند بودم ولی خدا را شکر می کنم که شغلی دارم که لقمه حلال به خانه می برم.

- با آمدن شبکه های اجتماعی و موبایلی بسیاری از ارتباطات به سمت مجازی رفته و کمتر کسی نامه مکتوب ارسال می کند. آیا این مساله بر شغل شما تاثیر داشته؟ بله تاثیر داشته ولی اینطور نبوده که از حجم مرسولات کسر شود و بر خلاف تصور که تکنولوژی باعث کاهش مرسولات می شود برعکس حجم مرسولات بیشتر شده چون سفارشات خرید و فروش  اینترنتی  اضافه شده است.

- آیا شغلتان حس مفید بودن و تاثیر گذار بودن به شما می دهد؟ بله ، خدمت به همشهریان وقتی منتظر دریافت بسته ضروری هستند و با دریافت آن ابراز شادی و رضایت می کنند باعث حس مفید بودن می شود

قبل از کرونا که پیاده روی اربعین ممکن بود من و دیگر همکارانم در بخش نامه رسانی به دلیل حجم بالای تقاضای گذرنامه امکان گرفتن مرخصی و رفتن به زیارت را نداشتیم اما در آن دوره ها با دیگر نامه رسان ها  چند شب به خانه نمی رفتیم و کارهای توزیع گذرنامه را انجام می دادیم تا اگر خدا قبول کند ما هم شریک زیارت باشیم و این کار حس خیلی خوبی به ما می داد .

  - میانگین توزیع نامه و بسته ها در حال حاضر با قبل از شیوع کرونا چقدر تفاوت کرده است؟ کرونا و محدودیت هایی که از سمت ستاد مبارزه با کرونا صورت گرفت مثل قرنطینه باعث شد تعداد مرسولات بیشتر از دو برابر افزایش پیدا کند و این افزایش بیشتر در تعداد بسته ها مشهود هست ، چون کرونا باعث شد مردم به خرید اینترنتی روی بیاورند.

 - چقدر با افراد محله و گشت خود در ارتباط هستید ؟ با توجه به اینکه حدود  یازده سال  است که در این گشت فعالیت می کنم و هر روز (گاهی حتی در  روزهای تعطیل )  به این محله مراجعه کرده ام ، با حدود 90 درصد از افراد آن آشنا هستم. برخی نامه ها را بدون اینکه آدرس را بخوانم و فقط از روی نامشان می توانم توزیع کنم مثلا یکبار نامه ای را دریافت کردم که رویش نوشته بودند پلاک 7 ولی اسم گیرنده با پلاک هفت تطابق نداشت چون می شناختم ولی بر حسب وظیفه اول به پلاک هفت مراجعه کردم و دیدم گیرنده در آن آدرس نیست بعد بردم به پلاک خود آن شخص که پلاکش 18 بود تحویل دادم.  

 - نامه رسانی در فصول سرد سخت تر است یا گرم ؟ فرقی ندارد ، نامه رسانی  در فصول  سرد بخاطر اینکه ما مجبوریم ساعت ها روی موتور باشیم و موتور حفاظی ندارد و روی موتور به خود می لرزیم  ،  گاهی  بارندگی  هم رخ می دهد که بسیار سخت می شود و  هم دید کم می شود و هم خطر سرخوردن و تصادف بیشتر می شود ، در فصل گرما هم با توجه به اینکه شهر قم کویری هست و تابستان ها دمای هوا تا حدود 48 درجه هم بالا می رود  و زیر آفتاب خیلی سخت می شود ، مخصوصا از وقتی که کرونا آمده تحمل گرما بسیار سخت تر شده ، تصور کنید با ماسک زیر آفتاب با  دمای بالا نفس کشیدن هم سخت و غیر ممکن می شود  ماه رمضان ها برای اینکه بتوانیم گرما و تشنگی را تحمل کنیم یخ به پشت گردن می بندیم که ما همه سختی ها را به خاطر رضای خدا و خدمت به مردم و بردن لقمه حلال بر سر سفره تحمل می کنیم.

- تاثیر گذارترین خاطره خود در طول دوران کرونا پست بگویید ؟ خاطره خوبی نیست ، اوایل که کرونا اعلام شده بود خیلی می ترسیدیم وقتی اداره می آمدیم تا موقع برگشت به خانه جرات نداشتیم حتی چیزی بخوریم ، زمان برگشت به منزل هم همه لباسهایمان را قبل از ورود به داخل خانه در می آوردیم و به حمام می رفتیم و هر روز لباس هایمان را می شستیم ، با ادامه دار شدن بیماری و آموزش های عمومی مقابله با آن کم کم یاد گرفتیم به جای ترسیدن چطور از خودمان محافظت کنیم ، در کل شروع کرونا خاطرات بدی برایم داشته.

- آیا کرونا با وجود سختی ها و مشکلات برای شما مزیتی هم داشته ؟ خیر متاسفانه هیچ مزیتی نداشته ، فقط اینکه قدر لحظات زندگی و عزیزانم  را بیشتر  می دانم.

- آیا مبتلا به کرونا شده اید ؟ خیر به کمک خدا و رعایت بهداشت ، بنده تا کنون به این بیماری مبتلا نشده ام.

- چه اقدامی برای حفظ سلامتی خود و دیگران در دوران کرونا و با توجه به نوع شغل و ارتباط روزانه با مردم انجام داده اید ؟ با توجه به اینکه ما به آدرس هایی مراجعه می کردیم که بعضا بیمار کرونایی در آن محل داشتند که با رعایت نکات بهداشتی مثل زدن ماسک از خودم و دیگران مراقبت می کنم ، به اطرافیان و کسانی هم که بسته یا مرسوله ای دریافت می کنند توصیه می کنم پس از بازگشایی بسته ها حتما دست های خود را ضدعفونی کنند یا خوب بشویند.

 - حوادث تلخ و ناگواری که در گشت با آن مواجه شده اید ؟ بله حوادث در کار نامه رسانی بی شمار است ، حوادثی مثل تصادف های مکرر، گرما یا سرمازدگی ، استرس کاری  چون ممکن است در گشت با سارقان هم مواجه شویم و  در دوره الان با توجه به شیوع کرونا جزو  افراد پرخطر و ریسک پذیر گرفتن این بیماری هستیم . برای شخص بنده حتی گازگرفتگی توسط سگ هم پیش آمده ، یکروز رفتم برای توزیع قبض ، در حاشیه منطقه ای که توزیع مرسولات آن با من است تعدادی قلعه وجود دارد موتور را که پارک کردم و پیاده رفتم که قبض ها را تحویل دهم  دیدم سگ آمد خیلی ترسیدم همانجا نشستم که آرام شود ولی یکباره دیدم فقط یک سگ نیس گله ای از سگ ها دورم را گرفتند سنگ برداشتم پرتاب کردم که بترسند و با سرعت دویدم متاسفانه یکی از سگ ها همانجا پایم را گرفت ، شانس آوردم و صاحب قلعه با صدای پارس سگ ها بیرون آمد و مرا که دید آن ها را دور کرد وگرنه بقیه هم حمله می کردند ، به درمانگاه رفتم و واکسن زدم تا حدود یکسال  درگیر زخم و درد  گازگرفتگی سگ بودم و ، هنوز هم جایش هست و هر وقت می بینم یاد آنروز می افتم و خدا را شکر می کنم که حادثه بدتری اتفاق نیفتاد.

یکبار دیگر هم پایان گشتم بود و اکثر نامه ها را توزیع کرده بودم اما باز هم تعدادی نامه باقی مانده بود که یکباره از پشت یک ماشین به من زد و من دیگه چیزی متوجه نشدم وقتی به حال خودم آمدم دیدم دزد خورجین نامه رسانی ام را  دزدیده دردی که از تصادف می کشیدم یک طرف و ناراحتی و استرسی که از دزدیده شدن مرسولات داشتم  حالم را خیلی بدتر می کرد ، روزهای بعد که بهتر شدم یا یک به یک گیرنده ها تماس گرفتم و شرایطم را توضیح دادم و خدا را شکر آن ها من را می شناختند و توانستم رضایتشان را جلب کنم.

- در دوران قرنطینه محدودیت کاری برای شما بوجود نیامد؟ خیر  با شیوع کرونا کار پست خیلی بیشتر شده ، پست در دوران کرونا هرگز تعطیل نشد  ، برای اینکه مرسولات به موقع به دست گیرنده ها برسد و از رسوب آن در ادارات پست جلوگیری شود ما حتی در بیشتر روزهای تعطیل هم سرکار بودیم. 

- توصیه ای به همشهریان برای بهبود در ارتباط با اداره پست و توزیع بهتر مرسولاتشان دارید ؟  اولین توصیه ام این است با توجه به وجود سایت های کلاهبردار و سوء استفاده کننده برای خرید اینترنتی حتما از سایت های معتبر  اقدام کنند تا متوجه خسارت مالی نشوند ، دوم اینکه اطلاعات کامل از رهسپاری مرسولات را داشته باشند ، مثلا  در بحث سرعت بدانند که پست ویژه  سریعترین سرویس پستی است و در مقابل پست سفارشی اولویتی برای ارسال و توزیع سریع ندارد در صورتیکه برخی افراد برای سریع رسیدن مرسولاتشان به اشتباه ، پست سفارشی را انتخاب می کنند  و نمی دانند که پست ویژه و پیشتاز سریع است و پست سفارشی برای مرسولات بدون اولویت توزیع که گیرنده برای دریافتشان عجله ای ندارد استقاده می شود  ، بهترین کار این است که موقع ارسال مرسولات با متصدی باجه قبول همکاری کرده توصیه های ایشان را در مورد نحوه بسته بندی بپذیرند تا مرسولات صحیح و سالم و با سرعت مناسب به دست گیرنده برسد.

- سخن پایانی ؟ کلام آخر این است که همه همکاران نامه رسان دغدغه سختی شغل خود را دارند  با وجود اقدامات ،  درخواست ها و پیگیری های  مدیران شرکت پست از مسئولین مربوطه که تا به حال  نتیجه ای نداشته است ، سوال من این است که با وجود تعداد بالای نامه رسان ها و ریسک بالای کار شان و نامه های متعدد درخواست ایشان برای قرار گرفتن در لیست مشاغل سخت چرا اقدامی نمی کنند ؟ مگر کسی هست که وضعیت نامه رسان ها در هوای سرد وقتی زیر برف و باران از سرما  ،  روی موتور به خودش می لرزد و در گرمای طاقت فرسا که یخ پشت گردن می بندد وصورت و دستانش دچار آفتاب سوختگی شدید می شود را ندیده باشد ؟ در شرایط کرونا که همه شغل ها با محدودیت کاری مواجه شدند کار اداره پست و به ویژه نامه رسان ها نه تنها تعطیل نشد بلکه چند برابر و سخت تر شد ما با وجود ترس از درگیر شدن به این ویروس باید نامه ها و بسته های زیادی را توزیع می کردیم (که خودش کمک بزرگی بود مردم قرنطینه را راحت تر تحمل کنند) و در آن شرایط سخت باید  مراقب بودیم که خدای نکرده خودمان  و هم وطنانمان را درگیر این بیماری نکنیم ، مراجعات هر روزه  به آدرس های مختلف که  همانطور که قبلا گفتم در بعضی آنها مبتلایان به کرونا هستند نگرانمان می کند که خدای ناکرده ناقل بیماری شویم و این ویروس را به خانواده یا همکاران و دیگر شهروندان منتقل کنیم ، البته مساعدت ها و حمایت های مالی مانند پرداخت براساس عملکرد  pfp و پرداختی در میان ماه به نامه رسان ها از سمت مدیران ارشد شرکت پست انجام شده است که لازم است بابت  آن ها از ایشان تشکر کنم اما حتی در شبکه های اجتماعی هم از بسیاری از مشاغل تقدیر و تشکر شد ولی کمتر نامی از کارمندان پست برده شد ، در این دوران از شاغلین در مراکز درمانی به عنوان مدافعان سلامت یاد شد و همه جا از آنها تقدیر شد و زحمات آنها برکسی پوشیده نیست ولی از کارمندان پست و به ویژه نامه رسان ها هم که از همان ابتدا در خط مقدم خدمت رسانی بودند کمتر حرفی زده شد.

 با وجود سختی های نامه رسانی که بر کسی پوشیده نیست از مسئولین و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهش می کنم مشکلات نامه رسان ها را در نظر بگیرند ، از نظر درآمد ، جسمی و فکری  مشکلات را ببینند و نامه رسان ها را جزو مشاغل سخت در نظر بگیرند این خواسته ای است که سال هاست بر آن تاکید شده و مدیران شرکت پست هم بارها برای آن اقدام کرده اند ولی همچنان در مجلس شورای اسلامی به  تصویب  نرسیده است که امیدوارم با نگاه ویژه مسئولین انجام شود.

در پایان امیدوارم خداوند به همه همکارانم توفیق خدمت  بدهد تا با سلامتی دوران کاری خود را سپری نمایند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27651
اخبار مرتبط

نظرات شما