همه چیز در برجام به تصمیم دولت سیزدهم وابسته است/ به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام پایان همه چیز نیست

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مجموعه‌ای از عوامل باعث شده تا پس از دور ششم، مذاکرات به حال تعلیق درآید و حالا همه چیز به تصمیم دولت سیزدهم وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا  درباره تعویق مذاکرات احیاء برجام، گفت: واضح است که همه طرف‌های برجامی به دنبال توافق هستند و هیچ کس حتی بازیگران منطقه خاورمیانه نیز نمی‌گویند توافق نمی‌خواهیم، بلکه نوع توافق برای آن‌ها مهم است و تعریف خودشان را از توافق دارند، اما اینکه چه اتفاقی افتاد که فاصله دور ششم و هفتم اینقدر طولانی شد، هر یک از طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند.
در این دوره از مذاکرات نمی‌توان نقش زیادی برای اروپایی‌ها قائل شد/ همه چیز به تصمیم دولت سیزدهم وابسته است
وی افزود: ایرانی‌ها معتقد هستند که ایالات متحده وقت‌کشی کرده و آن‌ها می‌دانستند که ما انتخابات داریم و انتقال دولت صورت خواهد گرفت و در طرف دیگر آمریکا، ایران را متهم به زیاده‌خواهی و طولانی شدن روند مذاکرات می‌کند. در این میان اروپایی‌ها هم حرف خودشان را می‌زنند و تهدید می‌کنند که البته اساسا در این دوره از مذاکرات خیلی نمی‌توان نقشی برای آن‌ها قائل شد و مسئله تنها میان ایران و آمریکاست.
ابوالفتح ادامه داد: مجموعه‌ای از عوامل از جمله فاصله زیاد میان خواسته‌های دو طرف ایران و آمریکا باعث شده تا پس از دور ششم، مذاکرات به حال تعلیق درآید و حالا همه چیز به تصمیم دولت سیزدهم وابسته است که البته مذاکرات ادامه خواهد یافت، اما قطعا با گذشت زمان شانس حصول توافق کاهش می‌یابد.
اگر ایران نتواند در برجام به توافق برسد، قطعا تحریم‌ها ادامه خواهد یافت
کارشناس مسائل آمریکا درباره اینکه در صورت عدم تداوم مذاکرات احیاء برجام و عدم حصول توافق، چه عواقبی متوجه کشورمان خواهد بود، اظهار کرد: هر پدیده‌ای دارای نقاط قوت و نقاط ضعف است؛ در پس هر تصمیمی، کشور چیزی را از دست داده و چیزی را به دست می‌آورد؛ سیاست‌ورزی هم توازن و تعادل برقرار کردن میان همین موضوعات است. اگر ایران نتواند به توافق برسد، قطعا تحریم‌ها ادامه خواهد یافت و من به این دلیل که اقتصاددان نیستم نمی‌توانم پاسخ دهم که آیا اقتصاد ایران تاب تحمل این تحریم‌ها را دارد یا خیر و این سوالی است که مسئولان باید پاسخ آن را بدهند.
وی افزود: اگر مذاکرات احیاء برجام به نتیجه نرسد هم پایان همه چیز نخواهد بود. برخی معتقد هستند که یکبار برای همیشه باید اقتصاد ایران از وابستگی به نفت رها شود و بتواند روی پای خودش بایستد.
همه مسائل ایران و آمریکا هیچگاه حل نخواهد شد/ تصور دنیای بدون تحریم‌های واشنگتن غلط است
ابوالفتح با بیان اینکه بدون شک کلیه مسائل میان دو کشور ایران و آمریکا هیچگاه حل نخواهد شد، تصریح کرد: نزدیک‌ترین متحد‌ها هم اختلافاتی با هم دارند، بنابراین ساده‌سازی این موضوع اندکی دشوار است. اساسا از جانب آمریکا موثرترین، مخرب‌ترین و ویرانگرترین سلاحی که در زرادخانه این کشور وجود دارد تحریم است و تا آینده قابل پیش‌بینی، این سلاح را زمین نخواهند گذاشت.
کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: هرگونه توافقی صورت بگیرد و ایران حتی مانند لیبی تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای خود را نیز باز کرده و تحویل آمریکا دهد باز هم زیر انواع تحریم‌های غیر هسته‌ای خواهد بود؛ بنابراین هرگونه توافقی قادر نخواهد بود تا همه تحریم‌ها را لغو کند و تصور دنیای بدون تحریم‌های آمریکا قطعا تصور غلطی است. در این شرایط تنها راه حل کشور‌ها این است که خود را در برابر تحریم‌های آمریکا تا جایی که می‌توانند ایمن کنند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان جمعه هشتم مرداد ماه مدعی شد: در کمال ناخرسندی شاهدیم که ایران از یک سو از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین را به تاخیر می‌اندازد و از سوی دیگر از هسته عناصر اصلی توافق بیشتر فاصله می‌گیرد. ما خواهان بازگشت به برجام هستیم و کاملا معتقدیم نفع همه در این است. هایکو ماس در ادامه با انتقاد از تاخیر در از سرگیری مذاکرات وین گفت: چیزی که مشخص است این است که این گزینه برای همیشه در دسترس‌مان نخواهد بود.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم پنج شنبه هفتم مرداد ماه در کنفرانس خبری مشترک با همتای کویتی خود مدعی شد: ما در وین به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کردیم و حسن نیت و اراده خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای نشان دادیم. وزیر خارجه آمریکا صرف نظر از این واقعیت که کشورش هیچ گامی برای بازگشت به برجام برنداشته، ادامه داد: مذاکرات با ایران در وین نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و توپ اکنون در زمین تهران است.
مقامات دولت آمریکا در حالی داعیه بازگشت به برجام را مکررا عنوان می‌کنند که برغم گذشت بیش از ۶ ماه از روی کار آمدن این دولت هنوز هیچ گام عملی در راستای عمل به توافقی که خود آن را نقض کردند و همچنین برداشتن تحریم‌ها برنداشته اند.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27872
اخبار مرتبط

نظرات شما