عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:

نتیجه اعتماد به غرب بسیار زیان بار است/غرب فقط به منافع خود می اندیشد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه غربی ها در هر شرایطی فقط به منافع خود می اندیشند، گفت: اعتماد به غرب علاوه بر خسارت و مصیب هایی که به کشور و ملت وارد می کند حتی به خود دولت های وابسته و افراد اعتماد کننده به غرب هم رحم نمی کند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به پیامدها و زیان های اعتماد به غرب ، اظهار داشت: وضعیت کنونی ایران و جهان و به خصوص کشورهای منطقه به خوبی گویایی این موضوع است.
وی ادامه داد:  ما در 150سال اخیر شاهد بودیم که هم کشور ایران و هم کشورهای منطقه در خصوص اعتماد کردن به غرب  به چه گرفتاری ها و مصیبت ها و سختی هایی گرفتار شدند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر در تازه ترین موضوعی که شاهد هستیم قضیه فروپاشی دولت افغانستان و ارتش به اصطلاح مجهز این کشور که به مدت بیست سال تحت سرپرستی دولت استعمار گر آمریکا قرار داشت؛ این دولت ادعا می کرد یک ارتش بسیار مجهزی را تدارک دیده است و این ارتش می تواند در برابر مشکلات و ناامنی ها ایستادگی کند  اما شاهد بودیم که این ارتش در کمتر از دوماه از هم فروپاشید و در برابر حملات طالبان اینگونه سقوط کرد.

وضعیت فعلی افغانستان نتیجه اعتماد به آمریکاست
وی افزود: ارتش افغانستان ارتشی بودکه تحت سرپرستی نیروهای آمریکایی تجهیزشده بود و از تجهیزات مجهز و قوی هم برخوردار بود ولی چون این ارتش یک ارتش ملی نبود و وابسته به دولت آمریکا بود به سرعت در برابر گروهی به نام طالبان سقوط کرد.
حجت الاسلام ملک زاده ادامه داد: همین طور دولت افغانستان دولت اشرف غنی  که یک دولت وابسته به آمریکا بود هم در برابر حملات طالبان دوام نیاورد و فرار کرد.
وی در ادامه با اشاره به دو حادثه کودتای 28مرداد و اشغال ایران در شهریور سال 1320، گفت: در کودتای 28مرداد که به تازگی سالگرد آن را پشت سرگذاشته ایم مصدق اعتقاد داشت برای مقابله با انگلیس در خصوص ملی کردن صنعت نفت می تواند روی  کمک آمریکا حساب کند اما این خوش بینی نتیجه زیان باری برای کشور به همراه داشت و آمریکا منافع خود را در هماهنگی با انگلیس دید و با هماهنگی این دو قدرت، کودتایی علیه دولت مصدق انجام شد و مصدق سقوط کرد و بازهم رژیم پهلوی توانست مدتی تحت امر آمریکا حکومت کند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به واقعه اشغال ایران در شهریور سال 1320 اشاره کرد و عنوان کرد: لشکر رضاخان که با هزینه بسیار و بسیار زیاد ایجاد شده بود و رضاخان ادعا می کرد بسیار پیشرفته و مجهز است. این لشکر تحت فرمان فرماندهان انگلیسی و قبل از آن روسی تربیت شده و با حمایت نیروهای انگلیسی شکل گرفته بود.
وی خاطرنشان شد: نتیجه این لشکر پیشرفته و قوی این شد که در شهریور وقتی قوای متفقین به ایران حمله کردند این ارتش چندساعت بیشتر نتوانست دوام بیاورد. دلیل آن این بودکه این ارتش ، ارتشی نبود که برای ملت ایران باشد ارتشی بود که تحت امر یک دولت وابسته و خود ارتش هم توسط نیروی های بیگانه شکل گرفته و تجهیز شده بود.

نتیجه اعتماد به غرب بسیار زیان بار است
حجت الاسلام ملک زاده  با اشاره به اینکه در این قضایا ما شاهد هستیم نتیجه اعتماد به غرب بسیار زیان بار است، گفت: اعتماد به غرب علاوه بر خسارت و مصیب هایی که به کشور و ملت وارد می کند حتی به خود دولت های وابسته و افراد اعتماد کننده به غرب هم رحم نمی کند.
وی ادامه داد: کسانی که اعتقاد دارند به غرب باید اعتماد کرد، حتی کسانی که وابسته به غرب هستند هم باید بدانند اگر به غرب اعتماد کنند خود آنها هم در مواقع بحرانی نمی توانند امیدی به حمایت غرب داشته باشند. این مسئله را می تواند در تجارب تاریخی ایران و اتفاقات اخیر در افغانستان به خوبی مشاهده کرد.

غرب فقط به منافع خود می اندیشد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اتفاقات اخیر در افغانستان و برخوردهایی که شد نتیجه اعتماد به غرب است که این مسائل درس عبرتی برای کسانی که معتقد هستند باید به غرب اعتماد کنند است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28309
اخبار مرتبط

نظرات شما