به بهانه روز صنعت چاپ؛

مشکلات و رکود صنعت چاپ محدود به دوران کرونا نیست/اشتغال زایی و ارزآوری صنعت چاپ در گرو حمایت های مسئولان

صنعت چاپ که یکی از عرصه های مهم ارز آوری و اشتغال زایی برای کشور است، این روزها در رکود و مشکلات بسیاری در حال از بین رفتن است که می طلبد مسئولین حمایت های ویژه ای از این عرصه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یازدهم شهریور مصادف با روز صنعت چاپ در کشور است؛ صنعتی که بنابر دلایل مختلف در طول سال‌ها در کشور ما در معرض آسیب و ورشکستگی قرار داشته و هر روز تعداد بیشتری از فعالان آن به فکر تغییر رسته کاری خود می‌افتند.
فعالان این بخش معتقدند این صنعت هیچ‌گاه در کشور ما شرایط خوبی نداشته و همواره روی لبه شمشیر سود و زیان در حال بخت‌آزمایی بوده است. اما پس از شیوع کرونا در کشور، کاهش تردد مردم و کم شدن تیراژ جراید، باز هم کفه زیان این صنعت سنگین‌تر شد و بسیاری از چاپخانه‌ها را در معرض ورشکستگی قرار داده است.
این در حالی است که صنعت چاپ ایران از ظرفیت های بسیاری برای رشد و توسعه برخوردار است، صنعتی که یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد غیرنفتی محسوب می شود و می تواند با سیاستگذاری و سرمایه گذاری مناسب سبب پویایی در ابعاد مختلف باشد.
اما در این بین صنعت چاپ استان قم به دلایل مختلف از نظر جایگاه در کشور بسیار ممتاز است و همین مسئله میطلبد که در این خصوص اقدامات ویژه ای انجام شود تا چرخه اقتصادی استان در عرصه چاپ که اشتغال زایی را به همراه دارد فعال باشد.



جایگاه ممتاز صنعت چاپ استان قم در کشور
ازهمین رو  سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگاران جایگاه صنعت چاپ استان قم را در سطح کشور ممتاز خواند و گفت: همین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جدید و برآمده از فناوری‌های نوین باید به کمک صنعت چاپ استان آمده و با همراهی و همیاری و هم‌افزایی بین مسئولان قم و نوآوران، شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش صنعت چاپ و بسته‌بندی استان باشیم.
وی افزود: موفقیت‌های پیشین و حال حاضر استان قم در عرصه چاپ و نشر به معنای کامل بودن این صنعت در استان نیست و برای حفظ وضعیت موجود و حتی تقویت آن همت و تلاش مضاعف لازم است.
حسینی کاشانی افزود: این مهم با تبیین درست تاثیر صنعت چاپ و نشر استان بر اقتصاد قم و اقتصاد کشور ممکن است و همه فعالان این زمینه، باید کوشا و مبتکر به دنبال تحقق اهداف بلند در این عرصه باشند.

صنعت چاپ قم عامل تولید ثروت و ایجاد اشتغال در استان
از طرفی در همین زمینه مجتبی محمودیان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه صنعت چاپ استان قم با شاخص ۱۵۰۰ ورق ماشین و مصرف سالیانه ۱۵۰ هزار تن کاغذ رتبه دوم صنعت چاپ کشور را دارا است، گفت: به نسبت تعداد جمعیت نیز رتبه اول را داریم و صنعت چاپ قم به عنوان یک برند و مزیت اقتصادی برای استان تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولین استان به مزیت اقتصادی چاپ توجه بیشتری داشته باشند، افزود: در صنعت چاپ استان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت داریم و همین حدود نیز سرمایه در گردش داریم که به نظر می رسد نگاه به این صنعت بایدتغییر کند.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته استان قم با تاکید بر اینکه با افتتاح شهرک چاپ سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ استان بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد، ادامه داد: با اغاز به کار این شهرک صنعتی میزان اشتغال در استان قم و صنف چاپ  از ۴ هزار نفر به ۵ تا ۸ هزار نفر خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه در صورت درک صاحبان اصناف چاپ و رفع مشکلات صنعت چاپ در استان قم، این صنعت در قم می‌تواند عامل و وسیله‌ای برای کسب ثروت و درآمدهای استان به عنوان صنعت اول بشود، گفت: ۴ هزار خانوار درگیر صنعت چاپ هستند و ۴۸۰ تا ۵۰۰ واحد زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران استان است که به طور متوسط در هر واحد حدود ۱۰ نفر مشغول به کار هستند و در برخی واحدهای بزرگتر نیز ۱۷۰ نفر مشغول به کار در این واحدهای صنعتی هستند.



همان طور که گفته شد صنعت چاپ استان در صورت حمایت می تواند در زمینه اشتغال زایی و کسب ثروت برای استان نقش موثری داشته باشد اما این صنعت امروز با مشکلاتی مانند به روز نبودن دستگاه ها، مشکلات مالی، تحریم و برخی موارد دیگر روبرو است که شاید یکی از مهمترین مشکلات امروز این صنعت کاغذ باشد.
کاغذ یکی از مشکلات عدیده در حوزه چاپ و نشر کشور است/مالیات بر ارزش افزوده نابود کننده تولید است
از همین رو  حمید خرمی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه کاغذ یکی از مشکلات عدیده ما در حوزه چاپ و نشر کشور است، گفت: کاغذ سال‌ها با قیمت مناسب در اختیار ناشران قرار می گرفت و هنگامی که صنعت چاپ گردش کاری داشته باشد، قطعاً نشر نیز وضعیت مشابهی خواهد داشت.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های اخیر در بحث دریافت کاغذ با تصمیماتی که گرفته شده است دچار مشکل هستیم، افزود:  اختلاف چهار برابری قیمت کاغذ آزاد و یارانه‌ای از مشکلات مهم این صنعت است.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده نابودکننده تولید است افزود: همچنان مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیر قابل درست از تولیدکنندگان دریافت می‌شود و ممیزهای مالیاتی دیگر مشکل صنعت چاپ است.

همان طور که گفته شد صنعت چاپ استان در رتبه های اول و یا دوم کشوری قرار دارد و یکی از صنعت های مهم در خصوص ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذار و سرمایه برای استان است.
البته نباید از نظر دور داشت که چاپ، صنعتی وارداتی است که مشکلات تحریم و نوسان قیمت ارز در آن به وضوح تأثیر دارد و این صنعت را با مشکلاتی مواجه می کند، ضمن آن که کمبود سرمایه در گردش و یا عدم توانایی در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی موجب شده و می شود تا این صنعت با رونق قابل قبولی رو به رو نباشد و  روندی کندتر از گذشته را بویژه با توجه به شیوع اخیر و همگانی بیماری کووید۱۹ تجربه کند.

ارزآوری برای کشور با صنعت چاپ
از همین رو عسکری یکی از فعالان حوزه چاپ در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات این صنعت  با بیان این که امروزه تمام کارهای چاپ و نشر کشور عراق در کشور ترکیه انجام می‌ شود گفت: چرا این کارها نباید در ایران چاپ شود، البته پاسخ مشخص است، چراکه بسیاری از چاپخانه ‌های ما با ماشین ‌های مدل پایین کار می‌کنند و تعداد محدودی از آن ها به ماشین‌ های مدرن و روزآمد مجهزند، در حالی که می توانیم با به روز رسانی ماشین ها و ابزارآلات صنعت چاپ، برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
بی مهری مسئولان در حمایت از صنعت چاپ
همچنین محمدعلی انصاری پور هم به عنوان فعال دیگر حوزه صنعت چاپ بر این باور است که صنعت چاپ هم مانند تمام صنایع دیگر نیازمند حمایت ‌ها و زیرساخت ‌های اساسی است و متأسفانه در سال های مختلف مورد بی ‌مهری مسؤولان قرار داشته است.



اما غصه دیگر این عرصه مربوط به دو سال اخیر است، آن جا که بازار چاپ دستخوش تحولات زیادی شد و دولت تصمیم گرفت برای کمک به این صنعت، اقدام به واردات کاغذ با ارز دولتی کند، اما متأسفانه عده ‌ای سودجو از همین مسئله نیز سوء استفاده کردند و کاغذ وارد شده با ارز دولتی را در بازار و به قیمت آزاد فروختند.
مشکلات و رکود محدود به دوران کرونا نیست
 از همین رو شهاب قاسمی‌پناه، فعال و کارشناس صنعت چاپ گفت: ما پیش از کرونا نیز دچار تحریم‌های اقتصادی بودیم و در این شرایط که امکان واردات مواد و تجهیزات چاپ به‌سختی در اختیار فعالان این بخش قرار می‌گرفت، ارز ترجیحی اختصاص یافته به مواد اولیه بیشتر به‌دست واسطه‌ها می‌افتاد و در نهایت تنها ۳۰ درصد از آن به فعالان واقعی این بخش رسید. در این شرایط بسیاری از فعالان این صنعت با آسیب‌های جدی مالی مواجه شدند و حتی در مواردی مجبور شدند دستگاه‌هایی را که با بهایی بیش از ۱.۵ میلیون یورو خریداری کرده ‌بودند، به صورت کیلویی بفروشند.
وی ادامه داد: البته شرایطی مانند آنچه با بروز همه‌گیری ویروس کرونا در کشور ایجاد شد، غیرقابل پیش‌بینی بود اما مشکلات صنعت چاپ کشور پیش از این دوران نیز وجود داشت. کاهش تیراژ جراید و کم شدن سرانه مطالعه شرایط را برای ادامه فعالیت چاپخانه‌ها دشوار کرده بود.
این فعال صنعت چاپ خاطرنشان کرد: در این وضعیت ما از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم تا چاپ بخشی از کتاب‌های درسی مدارس را از طریق اتحادیه بین چاپخانه‌ها تقسیم کنند؛ حتی پیشنهاد دادیم این وزارتخانه ماشین‌های چاپ را از چاپخانه‌ها خریداری کند اما با این پیشنهادها نیز موافقت نشد و در شرایطی که چاپخانه‌های موجود کشور می‌توانستند انتشار کتاب‌های درسی را برعهده بگیرند، آموزش و پرورش هزینه‌ای ۷.۵ میلیون یورویی را صرف خرید و وارد کردن دو دستگاه ماشین چاپ کرد؛ ماشین‌های چاپی که مشابه آنها قبلا با صرف هزیننه توسط بخش خصوصی وارد کشور شده بود.
وی تصریح کرد: نتیجه چنین بی‌توجهی‌هایی به صنعت چاپ کشور باعث شده تا براساس آمار در مدت اخیر کار حدود ۱۰۰۰ چاپخانه به تعطیلی کشیده شود و امیدی نیز به بهبود وضعیت چاپخانه‌ها از جمله ۱۲ چاپخانه فعال کشور در حوزه مطبوعات نباشد و تنها کورسوی امیدی برای چاپ بسته‌بندی -آن هم در صورت رونق گرفتن تولید داخلی- وجود داشته باشد.

در هر صورت آنچه مشخص است اهمیت صنعت چاپ در کشور می باشد. این صنعت می تواند پایه ای برای توسعه صنایع دیگر باشد و از طرفی هم در این شرایط تحریم می تواند ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.
اما اگر این مسائل را کنار بگذاریم باید بگوئیم که زنده بودن این صنعت باعث خواهد شد مطالعه زنده باشد و با وجود مطالعه در جامعه باورها و اندیشه های نسل آینده بارور خواهد شد. پس مسئولین کشوری در هر شرایط و به هر دلیلی باید از این صنعت حمایت کنند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28440
اخبار مرتبط

نظرات شما