رویای قهرمانی تیم ملی والیبال با سرمربی ایرانی پس از ۱۱ سال

تیم ملی والیبال ایران در بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا با چهره‌ای جوان شرکت کرده و به فکر قهرمانی در آسیا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا به طور رسمی در سال ۱۹۷۵ به میزبانی استرالیا آغاز شد. نخستین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی ملبورن و در سال ۱۹۷۵ با حضور هفت تیم برگزار شد که تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و چین مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

قهرمانی آسیا از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۷ هر چهار سال یک بار برگزار می‌شد، اما با قوانین جدید از سال ۱۹۸۷ تا به امروز این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می‌شوند. رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ به میزبانی امارات متحده عربی با تعداد ۲۱ تیم برگزار شد که بیشترین حضور کشور‌ها در کل ادوار مسابقات والیبال قهرمانی آسیا بوده است.

در مجموع ۲۰ دوره مسابقات قهرمانی آسیا، ۳۱۰ تیم در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که میانگین ۱۵.۵ تیم برای هر دوره ثبت شده است. ملی‌پوشان ایران که در سال ۲۰۰۳ نخستین مدال خود در این مسابقات را به رنگ برنز کسب کردند، در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ با کسب مدال طلا بر بام قاره‌کهن آسیا ایستادند.

دو مدال نقره در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ از دیگر دستاورد‌های والیبال ایران در مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است و تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۲۱ و با بازیکنانی جوان در کشور ژاپن به دنبال سکوی مناسب خواهد بود.

رویای قهرمانی تیم ملی والیبال با سرمربی ایرانی پس از ۱۱ سال

نگاهی به بیست و یکمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا

بیست‌ویکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا از ۲۱ تا ۲۸ شهریورماه به میزبانی ژاپن در شهر چیبا برگزار می‌شود. دور مقدماتی این رقابت‌ها روز‌های یکشنبه تا سه‌شنبه ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه با برگزاری ۲۴ مسابقه پیگیری خواهد شد و تیم ملى والیبال ایران با هدایت بهروز عطایی در مرحله مقدماتی با تیم‌هاى پاکستان، تایلند و هنگ‌کنگ در گروه دوم رقابت می‌کند.

گروه بندى کامل مرحله مقدماتى بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانى مردان آسیا به شرح زیر است:

  • گروه A: ژاپن، هند، قطر، بحرین
  • گروه B: ایران، پاکستان، تایلند، هنگ‌کنگ
  • گروه C: استرالیا، چین، سریلانکا، کویت
  • گروه D: کره جنوبی، چین‌تایپه، قزاقستان، عربستان سعودی

ژاپنی‌ها صدر نشین مدال آوران

مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا از سال ۱۹۷۵ آغاز و تاکنون بیست دوره آن برگزار شده است. این رقابت‌ها در ابتدا هر چهار سال یک بار (۱۹۷۹، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷) برگزار می‌شدند و از سال ۱۹۸۹ هر دو سال یک بار از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می‌شوند.

در بیست دوره گذشته این رقابت‌ها، شش کشور روی سکو رفته‌اند که تیم ملی والیبال ژاپن با ۹ مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و چهار مدال برنز پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است. یعنی این کشور در ۱۶ دوره این رقابت‌ها روی سکو رفته است.

از نظر تعداد دفعات رفتن روی سکو، تیم ملی والیبال کره‌جنوبی رکورددار است که در ۱۷ دوره این رقابت‌ها روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل چهار قهرمانی، چهار مدال نقره و ۹ عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

چین دیگر کشور پر افتخار این رقابت‌ها است که با سه مدال طلا، شش نایب قهرمانی و پنج مدال برنز در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌ها قرار دارد.

تیم ملی والیبال ایران با سه مدال طلا (۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹)، دو عنوان نایب قهرمانی (۲۰۰۹ و ۲۰۱۵) و یک مدال برنز در سال ۲۰۰۳ در رتبه چهارم این رده بندی قرار دارد و استرالیا نیز با یک مدال طلا، سه مقام نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در جایگاه پنجم این داده آماری است.

قزاقستان با دو عنوان نایب قهرمانی ششمین و آخرین کشور مدال‌آور رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا است. این در حالی است که ۳۸ کشور آسیا و اقیانوسیه سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارند.

کشور‌های استرالیا، چین، کره‌جنوبی و ژاپن در ۲۰ دوره گذشته این رقابت‌ها حضور داشته اند و چین‌تایپه و ایران نیز با ۱۸ حضور در رتبه‌های بعدی این داده آماری قرار دارند.

رویای قهرمانی تیم ملی والیبال با سرمربی ایرانی پس از ۱۱ سال

ایران رکورد دار میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا

بیست دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به میزبانی ۱۲ کشور این قاره کهن برگزار شده است که جمهوری اسلامی ایران با چهار میزبانی (۱۹۹۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹) در صدر این جدول قرار دارد و کره‌جنوبی با سه میزبانی در جایگاه دوم است.

کشور‌های استرالیا، تایلند و اندونزی نیز با دو میزبانی در رتبه سوم این داده آماری قرار دارند. کشور‌های بحرین، کویت، قطر، چین، فیلیپین و امارات متحده عربی نیز هر کدام یک بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا بوده اند.

ژاپن امسال برای دومین بار میزبان این رقابت‌ها می‌شود که با این حساب خود را به رکورد دو میزبانی سه کشور استرالیا، تایلند و اندونزی می‌رساند.

رویای قهرمانی تیم ملی والیبال با سرمربی ایرانی پس از ۱۱ سال

تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱ و المپیک توکیو نتیجه خوبی کسب نکرد که اعتراض هواداران و کارشناسان این رشته را در پی داشت. بعد از رقابت‌های المپیک، فدراسیون والیبال تیم ملی را برای حضور در رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا به کادر فنی کاملا ایرانی سپرد تا بار دیگر تیم ملی والیبال کشورمان بعد از ۱۱ سال با سرمربی ایرانی در رقابت‌های رسمی حضور پیدا کند. تیم ملی والیبال کشورمان با حضور بهروز عطایی به عنوان سرمربی رویای قهرمانی در سر می‌پروراند تا تلخی‌های لیگ ملت‌ها و المپیک توکیو را به دست فراموشی بسپارد.

رویای قهرمانی تیم ملی والیبال با سرمربی ایرانی پس از ۱۱ سال

بهروز عطایی در حال حاضر هم سرمربی تیم ملی بزرگسالان و هم تیم ملی جوانان والیبال کشورمان است و به دلیل نزدیک بودن رقابت‌های جوانان جهان تصمیم گرفت تا جوانان را به اردوی تیم ملی بزرگسالان فرا بخواند تا با یک تیر دو نشان بزند. هم یک پوست اندازی در تیم ملی والیبال بزرگسالان ایجاد کند و هم جوانان را برای مسابقات جهانی آماده کند تا بتواند نتیجه دلخواه خود را به دست آورد. در واقع می‌توان گفت بهروز عطایی فرصت را مناسب دیده تا خودی نشان دهد و نظر فدراسیون والیبال را به خود جلب کند. اعتماد فدراسیون والیبال بعد از بازی‌های لیگ ملت‌ها و المپیک توکیو اتفاق بسیار بزرگی بود؛ چرا که بعد از ناکامی‌ها در مسابقات لیگ ملت‌ها و المپیک توکیو والیبال ایران روح تازه‌ای نیاز داشت تا دوباره به اوج برگردد و خوشحالی را به خانواده والیبال برگرداند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم بهروز عطایی می‌تواند به همراه دستیاران خود پس از ۱۱ سال قهرمانی در آسیا را تجربه کند یا خیر.

گفتنی است تیم ملی والیبال کشورمان برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا فردا برابر هنگ کنگ قرار خواهد گرفت.

برنامه بازی‌های روز اول رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا (یکشنبه ۲۱ شهریور ماه):

  • بحرین – هند، ساعت ۰۵:۰۰
  • چین تایپه – قزاقستان، ساعت ۰۵:۳۰
  • عربستان – کره جنوبی، ساعت ۰۷:۳۰
  • کویت – چین، ساعت ۰۸:۰۰
  • تایلند – پاکستان، ساعت ۱۰:۳۰
  • ایران – هنگ کنگ، ساعت ۱۰:۳۰
  • استرالیا – ازبکستان، ساعت ۱۳:۰۰
  • ژاپن – قطر، ساعت ۱۳:۳۰



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/28631
اخبار مرتبط

نظرات شما