قم فردا گزارش می‌دهد؛

هیچ قدرتی حریف صنایع آلاینده سلفچگان نیست ! / دادستان به مسئله آلودگی سلفچگان ورود کند

شهرک صنعتی سلفچگان که قرار بود باری از دوش مردم قم بردارد این روزها به دلیل به دلیل استفاده برخی از واحدهای صنعتی در بخش سلفچگان از تکنولوژی‌های قدیمی و عدم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نفس مردم قم را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،بخش قابل توجهی از صنایع استان در شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان شکل گرفته است، شهرک صنعتی که قرار بود باری از دوش مردم قم بردارد این روزها نفس مردم قم را گرفته است زیرا به دلیل استفاده برخی از واحدهای صنعتی در بخش سلفچگان از تکنولوژی های قدیمی و عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی، متأسفانه شاهد آلودگی های آب، خاک و هوا در این بخش هستیم.

در تعریف منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم آمده است این منطقه ویژه اقتصادی ، در ﻓﺎﺻﻠﻪ ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی غرب قم ﻗﺮار دارد. اﯾﻦ ﺷﻬﺮ در ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺎده ﻗﻢ  اراک واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. در محدوده ای به وسعت 2000 هکتار در 185 کیلومتری تهران و در چهار راه جاده های ترانزیت ، در مرکز ایران واقع شده است.

این منطقه به عنوان بهترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ، اقتصادی کشور واقع شده است جایی که جاده ابریشم ، شبکه راه آهن و بزرگراه های شمال به جنوب و شرق به غرب کشوریکدیگر را در آنجا ملاقات می کنند . و به طور خاص و ویژه ای در محلی قرار گرفته که کشورهای اروپایی ، آسیای مرکزی و خلیج فارس را به یکدیگر متصل ساخته به گونه ای که بتوانند کالاهای خود را تولید ، صادر و یا حمل و نقل نمایند . این منطقه همچنین می تواند نقش تصمیم گیرنده ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید .



این تعاریف شاید روی کاغذ بسیار زیبا و دل‌چسب باشند اما سال هااست مشکلات زیست محیطی که این منطقه اقتصادی که قرار بود صنایع آلاینده در آن مستقر نشوند به وجود آورده گریبان مردم قم را گرفته است.

مدت‌هاست که مسئله آلودگی یک کارخانه ذوب فولاد در سلفچگان باعث انتقاد شدید کارشناسان محیط زیست و ساکنان منطقه سلفچگان شده است تا جایی که احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در کارگروه محیط زیست مجمع نمایندگان قم قول پیگیری این مسئله را داد.

امیرآبادی با اشاره به گزارش کارگروه محیط زیست مجمع نمایندگان استان درباره آلودگی برخی کارخانه های منطقه سلفچگان گفت: حفظ جان انسان ها از همه چیز واجب تر است و از این رو هم مدیرکل محیط زیست استان باید در این موضوع پاسخگو باشد و هم این که این موضوع باید از طریق دادستانی به عنوان مدعی العموم پیگیری شود.



اما با وجود اخطارها و خبرهایی که در این زمینه کار شده این کارخانه ذوب فولاد بدون توجه به این اخطارها به فعالیت آلاینده خود ادامه می دهد که این مسئله باعث به وجد آمد شک و تردیدهایی شده است.

علاوه بر آلودگی زیست محیطی که کارخانه ذوب فولاد برای قم ایجاد می کند این صنعت بسیار آب بر است و شنیده شده برای تأمین آب این صنایع چاه هایی حفر شده است که این مسئله خطر فرونشست زمین که مدت هاست قم را تهدید می کند تشدید می شود.

به گفته کارشناسان خروجی کارخانه‌های در شهرک صنعتی سلفچگان به هیچ وجه منطبق بر استانداردها نیست و شهر سلفچگان و روستاهای اطراف را به شدت تحت تأثیر اثرات نامطلوب آلودگی هوا قرار داده است.

به نظر می‌رسد که مجموعه نهادهای مسئول در استان از محیط زیست تا سازمان صنعت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان هیچ توجهی به اینکه شرایط موجود را به نحوی مدیریت کرده و به سمت بهبود ببرند ندارند.

از طرفی مردم سلفچگان به شدت در معرض آسیب و خطر هستند و تأثیرات منفی شرایط زیست محیطی سلفچگان مشکلاتی را در آینده نه چندان دور برای ساکنین این بخش ایجاد خواهد کرد و این مسئله می طلبد که دانشگاه علوم پزشکی نیز به این حادثه ورود کند زیرا اکثر قریب به اتفاق واحدهای این شهرک بین 10 تا 100 درصد آلاینده هستند.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/28670
اخبار مرتبط

نظرات شما