کارشناس و روان‌شناس خانواده در گفتگو با قم فردا:

خانواده در دهه های گذشته محوریت بیشتری داشت / هدف سیاست‌های ابلاغی رهبری توجه به خانواده و محور بودن آن است

روان‌شناس و عضو علمی گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: خانواده درگذشته، محوریت بیشتری داشت و در این میان هدف سیاست‌های ابلاغی رهبری توجه به خانواده و محور بودن آن است.

حجت‌الاسلام محمد زارعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با بیان این که درنظرگرفتن خانواده با رویکرد فرهنگی در اولویت اول است، اظهار داشت: از نگاه فرهنگی، خانواده فقط اختصاص به یک چارچوب خاص دارد. تعاریفی که امروز در غرب مطرح است و حتی توسعه داده شده، در این چارچوب نمی‌گنجد.
وی ادامه داد: از نگاه غرب، هم‌جنس‌گراها و همباش ها خانواده محسوب می‌شوند. در بافت فرهنگی، خانواده از یک زن و مرد تشکیل می‌شود که بین آن‌ها عقد شرعی خوانده شده و بر اساس آن دختر و پسر، زن و شوهر معرفی می‌شوند که با تولد فرزندان زندگی آن‌ها توسعه پیدا می‌کند.
زارعی ابراز داشت: خانواده درگذشته، محوریت بیشتری داشت و در یک نگاه تاریخی به بحث خانواده، خواهیم دید اولین آثاری که از بشر به‌دست‌آمده، ترسیم خانواده است.
وی به بررسی ابعاد زندگی مشترک پرداخت و گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهند متأهل‌ها نسبت به مجردها از سلامت روان بیشتری برخوردارند و احتمال قتل، خودکشی، اعتیاد و مشروبات الکی در بین آن‌ها نسبت به مجردها کمتر است.
کارشناس و روان‌شناس خانواده سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در این زمینه را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: بحث محور قرارگرفتن خانواده است که در مقررات و قوانین باید اتفاق بیفتد. چرا ما نباید از راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، آموزش‌های مهارت زندگی را به افراد بیاموزیم. جوانان در آستانه ازدواج، مهارت‌های زندگی را باید بگیرند.

وی افزود: دربند شماره 13 سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع مادر و پدر، موضوعاتی است که باید به‌صورت مفصل درباره آن‌ها بحث کرد به‌عنوان یک تجربه بالینی در برخی از مشاوره‌ها می‌بینیم برخی از خانم‌های خانه‌دار، احساس بدی دارند و گمان می‌کنند یک زن خانه‌دار یعنی کسی که هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و فقط مادری می‌کند؛ درحالی‌که نقش مادر بسیار وسیع، سخت و اثرگذار است. چرا درباره نقش مادری و جایگاه آن در رسانه‌ها و آموزش، کار درستی انجام نشده است، به خانه‌داری باید به دیده یک شغل نگریست تا از حمایت‌های اقتصادی برخوردار شود.


خبرنگار عباسعلی محمدی مطلع
انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/28692
اخبار مرتبط

نظرات شما