کارشناس رسانه و فعال فرهنگی:

رسانه ها حرکت اربعین را برای دنیا تبیین کنند/ رسانه ها در عرصه بین الملل برای اربعین نقش آفرینی نکرده اند

کارشناس رسانه و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه رسانه ها در عرصه بین الملل برای اربعین نقش آفرینی نکرده اند، گفت: رسانه ها باید حرکت اربعین را در جنبه های مختلف برای دنیا تبیین کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  سید سجاد موسوی در میزگرد بررسی ابعاد رسانه ای اجتماع میلیونی اربعین که در دفتر قم فردا برگزار شد به این حرکت عظیم اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید تاریخچه پیاده روی اربعین را در نظر بگیریم. طبق مقاتل مختلفی که وجود دارد در منابع مختلف از منشا و ریشه اربعین مطالبی اعلام شده که یکی از این منابع موثق تر است.
وی ادامه داد: در روایتی می فرمایند که اسرا وقتی در حال برگشت از شام به سمت مدینه بودند روز اربعین بوده است و نقل دیگری هم می فرمایند اسرا از شام به کربلا روز اربعین پیاده روی می کنند که نقل دومی خیلی موثق نیست. البته شهید مطهری هم در مطالبی مسئله و روایت اول را که در مقتل لهوف هم بیان شده است موثق تر می دانند و روی آن تاکید دارند.
اساس پیاده روی اربعین ترکیب دو عنوان عشق و ایمان است
این کارشناس رسانه و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه اساس پیاده روی اربعین ترکیب دو عنوان عشق و ایمان است، گفت: این نکته مهمی است. وقتی به این دو ترکیب نگاه می کنیم هم استواری انسان را از نگاه معرفتی و از نظر حکمت نظرکه به آن مبانی اصلی عاشورا یعنی  شهادت سیدالشهدا است می رسیم که پایبندی انسان و تجدید بیعت با این میثاق را بیان می کند.
وی افزود مسئله بعدی از بُعد روانشناختی و معرفتی انسان است که حضرت آقا به دو ترکیب عشق و ایمان اشاره می کنند. مسئله شور و اشتیاقی که بین زائران از کل جهان برای حضور در مسیر برای رفتن به کربلا وجود دارد یک بحث مهم می باشد.
موسوی با اشاره به اینکه در پیاده روی اربعین شعائر مختلفی حضور دارند، گفت: تمام مراجع این حرکت اربعین و حضور مردم در این پیاده روی را یک اتفاق بسیار خوب اعلام می کنند و همه آنها آرزو دارند که در این حرکت عظیم شرکت کنند.
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه در انعکاس حرکت عظیم اربعین بیان داشت:حرکت و تجمعی تحت قالب پیاده روی اربعین شکل گرفته است. حال اتفاقی که اینجا رخ می دهد این است که روند و این بحث حکمت نظری این ماجرا و ایدئولوژی که قرار است اتفاق بیفتد چگونه قرار است منعکس شود و یا این که قرار است ما به چه جایگاه دیگری برسیم، از این حیث رسانه ها اهمیت ویژه ای دارند.
رسانه ها در عرصه بین الملل برای اربعین نقش آفرینی نکرده اند
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: بنده حس می کنم آن گونه که باید و شاید سیستم رسانه ای و سیستم جامعه شناسی ارتباطاتی ما؛ منظور از ما جامعه جهانی است؛ بدرستی عمل نکرده است. به نظر بنده الخصوص در عرصه بین الملل به این موضوع اهمیت ویژه ای داده نشده است.
وی تاکید کرد: از زمانی که شور و اشتیاق مردم دنیا برای حضور در پیاده روی اربعین بیشتر شده است شکل گیری گروهک های تروریستی و ماجراهای ضد تشیع و اسلام هراسی ایجاد و بیشتر شده است.
اربعین اتحاد مسلمانان را بیشتر کرده است
موسوی با اشاره به اینکه اسلام هراسی به دلیل قدرت گرفتن اسلام و اتحاد مسلمانان بیشتر شده است، گفت:رسانه یک قدرت در تمام عرصه ها می باشد که امیدواریم بتواند حرکت عظیم و پرشور اربعین را به بهترین و بیشترین شکل پوشش دهند چرا که از کشورهای بسیاری در این پیاده روی حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص اربعین ما صرفا برای ایران و ایرانی کار انجام نمی دهیم چرا که ایرانیان بحث اربعین و چرایی آن را می دانند. باید استراترژی ما از این حرکت برای کل دنیا باشد.
این کارشناس رسانه ادامه داد: در ابتدا باید بدانیم هدف و دامنه هدف چیست؟ باید بدانیم خروجی چیست؟ باید تلاش ما برای آینده باشد. باید برای تاثیرگذاری بیشتر تولیدات در قالب های مختلف آماده شود.
تاکنون در خصوص اربعین هیچ فیلم سینمایی و یا سریالی ساخته نشده است
وی بیان داشت: برای سریال های خانگی هزینه های بسیاری می شود اما هنوز در زمینه اربعین و پیاده روی اربعین تاکنون یک فیلم سینمایی و یا سریال ساخته نشده است البته در این خصوص مستندهایی آماده شده ولی کافی نیست.
 موسوی با اشاره به نقش اربعین در گسترش تشیع، گفت: ابتدا باید دامنه هدف خودمان را مشخص کنیم، ابتدا باید ساختار علمی و عقیدتی را مشخص کنیم. هنوز خود ما این موضوع را نمی دانیم و  وقتی این موضوع را ندانیم نمی توانیم در گسترش آن اقدام خاصی انجام دهیم. اربعین در ابعا مختلفی همچون سیاسی، عقیدتی و... بسیار می تواند موثر باشد.
وی عنوان کرد: وقتی دامنه هدف و چرایی ماجرا مشخص شود می توانیم در آن راستا تولیدات هدفمند داشته باشیم که تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
رسانه ها حرکت اربعین را برای دنیا تبیین کنند
این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه برای تبیین حرکت عظیم اربعین باید فعالیت ها و اقدامات بیشتری انجام شود، گفت: باید این موضوع برای نسل های آینده به صورت منطقی تبیین شود. صرف اینکه جنبه تاریخی و احساسی آن را بگوئیم کافی نیست.
وی اضافه کرد:در این برهه زمانی که به وضوح مشاهده می کنیم دشمنان چه توطئه هایی علیه اسلام انجام می دهند وجود اربعین برای اتحادبین مسلمانان بسیار مناسب است و باید این مسئله حفظ شود.
موسوی تصریح کرد: قطعا رسانه در این خصوص می تواند موثر باشد و همانطور که تا امروز هم بسیاری از اقدامات توسط رسانه ها انجام شده است البته این اقدامات هدفمند و در یک چارچوب نبوده است که باید این اتفاق رخ دهد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28891
اخبار مرتبط

نظرات شما