کارشناس و فعال رسانه:

اربعین دوگانه زیارت و سلامت را خنثی کرد/ اربعین از الگوی رفتاری شیعه تشکیل شده است

کارشناس و فعال رسانه با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه ترویج اربعین باعث سلامت معنوی و بهداشت جسمی می شود، گفت: اربعین دوگانه زیارت و سلامت را خنثی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  محمد حسین رضایی در نشست مجازی با موضوع نقش تربیتی اربعین در کادر سازی شیعه با اشاره به اینکه اربعین امسال تفاوت هایی با اربعین های گذشته دارد، اظهار داشت: مهمترین تفاوت اربعین امسال با سال گذشته همزمان شدن با انتخابات پارلمان عراق است.
وی ادامه داد: امسال دومین سال نبود حاج قاسم و ابو مهدی المهندس در اربعین و وضعیت کرونا و محدودیت های آن می باشد. البته وضعیت اقتصادی عراق هم در شرایط خوبی قرار ندارد.
این فعال رسانه ای با اشاره به این که اربعین در هرشرایطی برگزار می شود، گفت: سال گذشته ایرانی ها در این مسیر حضور نداشتند اما امسال به صورت محدود در پیاده روی اربعین حاضر هستند.
وی اضافه کرد: عدم حضور ایرانی ها در راهپیمایی اربعین باعث شد آن درک کنند که چه نعمتی را از دست داده اند و عراقی ها هم نبود ایرانی ها را درک کردند و البته حضور زائر در عراق باعث گردش مالی آنها می شود و همچنین حضور زائر در عراق می تواند به وضعیت امنیتی عراق کمک کند.
رضایی با اشاره به اینکه امسال حدود 200هزار نفر از کشورهای خارجی حضور دارند، گفت: در پیاده روی اربعین از تمام عراق همچون سال های قبل حاضر هستند.
وی بیان داشت: فضای انتخابات فضای داغی است و با عملکر غلط جریان های سیاسی در سال های گذشته بعد از سقوط صدام باعث شده است مردم به ویژه متدینین از جریان های سیاسی فاصله بگیرند.
این فعال رسانه ای گفت: بیزاری مردم از فضای انتخابات به وضوع قابل مشاهده است در حدی که موکب داران اجازه نمی دهند که افراد سیاسی در موکب های آن ها حاضر شوند و حتی تبلیغاتی رخ دهد. هرچقدر به اماکن مذهبی نزدیک تر می شود میزان تبلیغات کمتر می شود و هرچه از اماکن مذهبی و مسیر پیاده روی دور می شود تبلیغات بیشتر می شود.
وی افزود: برداشت عمومی در عراق این است که تمام جریان های سیاسی به دنبال مال اندوزی و منفعت طلبی برای جریان سیاسی خود هستندو کسی به فکر مردم نیست. از نگاه مردم ، جریان های سیاسی کارآمد نیستند.
مناسک زدایی رسانه های دنیا با شیوع کرونا
رضایی با اشاره به اینکه تمام رسانه های جهان با شیوع کرونا به دنبال مناسک زدایی بودند، گفت: رسانه های دنیا دین زدایی را در دستور کار خود داشتند و در ادامه هم با شیوع کرونا در دنیا مناسک زدایی از شیعه را شروع کردند.
وی ادامه داد: در دنیا این نوع محدودیت ها را برای هیچ جایی نداشتیم فوتبال با حضور تماشاگر برگزار شد، جام جهانی برگزار شد، انتخابات کشورها برگزار شد ؛ ولی همان رسانه ها با حساسیت زیادی راجب مناسک اجتماعی شیعه و مسلمانان سعی می کردند اظهار نظر کنند.
این فعال رسانه ای بیان داشت: اربعین و حضور میلیونی شیعیان در راهپیمایی اربعین باعث شد این توطئه ای که برای دین زدایی و مناسک زدایی از جریان شیعه داشتن خنثی شود.
اربعین دوگانه زیارت و سلامت را خنثی کرد
وی ادامه داد:  در حال حاضر حضور میلیونی شیعیان در راهپیمایی اربعین  باعث شد دوگانه زیارت و سلامت را که رسانه ها طراحی کرده بودند خنثی شود. کل مردم عراق از اهل سنت، مسیحی، ایزدی ها و... برای امام حسین(ع) احترام خاصی قائل هستند. امسال غیر شیعه ها هم در حرم امام حسین(ع) بودند. موکبی هم از اهالی کرکوک ایجاد شده بود که به ارائه خدمات به زائران فعالیت می کرد. مردم عراق مانند سال های قبل در این مسیر حضور دارد.
برخی رسانه ها با عنوان رعایت پروتکل های بهداشتی در حال تحریف اربعین هستند
رضایی تصریح کرد: خطایی از سوی رسانه ها مخصوصا رسانه رسمی ما رخ داده است. سعی می کنند به عنوان رعایت پروتکل های بهداشتی، اربعین را تحریف کنند.
وی اضافه کرد: دولت عراق در حد توان بسیاری از موارد را رعایت می کند به عنوان مثال کارمندان عتبه واکسن زده اند و همه از ماسک استفاده می کنند. شاید این مطلوب نباشد اما در حد توان خود رعایت می کنند.  مردم عراق اعتقاد و باوری دارند که بر اساس آن در حال انجام فعالیت در این مسیر هستند.
این فعال رسانه ای خاطرنشان شد:  وقتی میلیون ها زائر در کنار هم قرار می گیرند باید کشته ها بسیار باشد ولی وقتی به بیمارستان ها و غسال خانه ها و قبرستان های عراق مراجعه می کنیم می بینیم خبر از آن همه کشته نیست.
وی ادامه داد: کرونا دغدغه مردم عراق نیست و در افکار آنها نیست. در یک افکار سنجی از مردم عراق سوال پرسیده اند که دغدغه شما چیست؛ دغدغه اول آنها برق، دغدغه  دوم آن جمع آوری زباله، دغدغه سوم آنها امنیت است و کرونا دغدغه سیزدهم آنها می باشد. رسانه های عراق اصلا اخبار کرونا را پوشش نمی دهند.
رضایی گفت: کرونا در ذهن مردم عراق نیست نه اینکه آنها کرونا نمی گیرند می گیرند اما در حد یک ذکام و سرما خوردگی مبتلا می شوند ولی ما در رسانه های خودمان طوری کرونا را روایت کرده ایم که بلافاصله کسی که کرونا می گیرد از نظر روانی بهم می ریزد.
اربعین از الگوی رفتاری شیعه تشکیل شده است
وی بیان داشت: اربعین از یک الگوی رفتاری شیعه تشکیل شده است که این مسیر زیبا را ایجاد می کند الگوهای رفتاری مانند محبت ، سخاوت ، برابری افراد در کنار یکدیگر و.... .
این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه اربعین مملو از این الگوی های رفتاری است، گفت: اینجا نظام تربیتی شیعه حاکم است. کودکانی که  سِنی ندارند اما برای خدمت در دستگاه امام حسین(ع) تربیت می شوند. مغناطیس و محبت سید الشهدا است که باعث شده است این اتفاق رقم بخورد.و هر کدام از افراد خانواده در این میسر حضور دارند و به فکر خدمت به زائر امام حسین هستند.
وی اضافه کرد: در راهپیمایی اربعین مبادله معنویت  داریم یعنی افراد هر چقدر برای دستگاه سید الشهدا بیشتر خرج میکند بیشتر برنده هستند. این اقتصاد مبتنی بر نور است.
پیاده روی اربعین یک دانشگاه است
رضایی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین یک دانشگاه است، افزود: اربعین یک مسیر انسان ساز است. وقتی این میزان محبت و ... را فردی در مسیر می بیند تحول در درون او ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه رسانه های جریان شیعه مخصوصا در ایران همان رفتار غلط را تکرار می کنند و اربعین را سانسور می کنند اربعین را درست روایت نمی کنند. عراقی ها می گویند کرونا هست ولی در این مسیر عاجز است ولی رسانه های ما این حرف را نمی زنند و می گویند اگر این حرف را بزنیم باعث شیوع کرونا می شود در حالی که اطمینان قلبی باعث کاهش آن می شود.
ترویج اربعین باعث سلامت معنوی و بهداشت جسمی می شود
این فعال رسانه ای ادامه داد: باید اربعین را درست روایت کنیم. باید بگوییم در دوره ای که کرونا کل جهان را گرفته بود عده زیادی در یک راهپیمایی شرکت کردند و به سلامت به کشور خود برگشتند. باید اربعین به عنوان آرامش اجتماعی و سلامت بهداشت معنوی جامعه معرفی شود. اگر بهداشت معنوی و روانی میخواهیم و حتی سلامت جسمی، باید اربعین را ترویج دهیم .
وی تصریح کرد: ترویج اربعین باعث سلامت معنوی و بهداشت جسمی می شود اربعین بسیاری از این دلهره ها را کنار می گذارد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28896
اخبار مرتبط

نظرات شما