خطیب جمعه قم:

آذربایجان باید نگرانی‌های ایران را رفع کند/ باید همه گروه‌ها و مذاهب در حکومت افغانستان نقش داشته باشند

خطیب نماز جمعه قم گفت: آذربایجان باید نگرانی‌های ایران را رفع کنند به‌حق حاکمیت، اقتدار و مصالح ایران احترام بگذارند و نباید اجاره دهید اسرائیل و امریکا در سرزمین تان یکه‌تازی کنند ایران از مصالح خود دفاع می‌کند و هر جا که لازم باشد اقدام می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس قم برگزار شد، در رابطه با امام حسن عسکری (ع) عنوان کرد: بر اساس نقل مورخین، امام حسن عسکری (ع) در هشت ربیع‌الاول سال ۲۶۹ هجری قمری در سامرا به شهادت رسیدند؛ اما در مورد تاریخ ولادت ایشان اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در دوران زندگی خود با سختی‌های زیادی مواجه بودند؛ زیرا آزادی ظاهری که در زمان ولایت‌عهدی امام رضا (ع) به وجود آمد بود، دستگاه خلافت را به هراس انداخته بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه با شهادت امام رضا (ع)، عصر خفقان شدیدی شروع می‌شود که در دوران هارون رشید هم وجود نداشت، افزود: به همین دلیل سه امام بعد از امام رضا (ع)، سرنوشت و شرایط اجتماعی و سیاسی مشترک داشتند که این شرایط نتیجه این بود که دیدند اندک آزادی برای امام رضا (ع) چه آثاری دارد.

وی با بیان اینکه عمرهای کوتاه این سه امام(ع) نشان می‌دهد که با سم مسموم شدند، اظهار کرد: این سه امام علاوه بر اینکه لازم بود به وظایف امامت بپردازند، باید زمینه را برای عصر غیبت هم فراهم می کردند.

خطیب نماز جمعه قم گفت: این سه امام معصوم(ع)وظیفه داشتن که جلوی نفوذ افکار انحرافی را بگیرند، جریان روبه رشد شیعیان را حفظ کنند و آرام و آرام فکر و فرهنگ شیعه را آماده انتقال بزرگ از مرحله حضور امام به غیبت امام کنند.

وی اظهار کرد: تعدادی از خلفا تلاش می‌کردند که امام عصر (عج) متولد نشود به همین خاطر مأمورانی گذاشته بودند که نوزادی در خانه امام حسن (ع) متولد نشود و این در حالی بود که امام باید نشان ‌می‌دادند که نوزان موعود به دنیا آمده است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دو با بیان اینکه پیمودن مسیر تقوا و پیدا کردن مسیر سعادت جاودان جز با پیمودن راه امامان معصوم (ع) ممکن نیست، عنوان کرد: موضوع کشتار شیعیان در افغانستان که در روز جمعه در حال عبادت به خاک و خون کشیده شدند سنگین و جان‌سوز بود.

وی ضمن اظهار همدردی و با مجروحین حادثه و خانواده‌های داغ‌دیده، گفت: مسلمانان به راحتی از کنار این قضیه نمی‌گذارند و کسانی که مسئولیت و قدرت را در افغانستان به دست دارند مسئول هستند.

وی با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد که جریان داعش پرداخته آمریکا است تا جهان اسلام را متفرق کند، بیان کرد: در افغانستان معتقد هستیم که باید همه گروه‌ها و مذاهب در حکومت نقش داشته باشند و نمی‌توان گروهی بر همه این کشور شجاع، بزرگ و مقتدر حکومت کند.

خطیب نماز جمعه قم در خصوص جمهوری آذربایجان گفت: در قصه قره‌باغ ایران بر اساس منطق اسلامی در کنار جمهوری آذربایجان قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب نیز به مناسب ۱۷ ربیع‌ و مواضع ایران را اعلام کردند که از حاکمیت قره‌باغ دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: ملت ایران با مردم آذربایجان داری اشتراکات فرهنگی، اعتقادی و ... هستند مردم آذربایجان در دل‌های ما جای دارند؛ اما حکومت آذربایجان بداند راجع به اسرائیل در منطقه نگران هستیم.

وی افزود: آذربایجان باید این نگرانی را رفع کنند به‌حق حاکمیت، اقتدار و مصالح ایران احترام بگذارند و نباید اجاره دهید اسرائیل وآمریکا در سرزمین تان یکه‌تازی کنند، ایران از مصالح  خود دفاع می‌کند و هر جا که لازم باشد اقدام می‌کند.

استاد حوزه علمیه درباره مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: از ایجاد ارتباط با همه کشورهای همسایه و مسلمان استقبال می‌کنیم؛ اما تقاضا داریم در این مذاکرات به نکاتی توجه شود.

وی بابیان اینکه یکی از این موضوعات یمن است که در این سال ها سختی‌های زیادی کشیده‌اند، ادامه داد: زندانیان زیادی در عربستان داریم و ده‌ها علمای عربستان و تعداد بسیاری  از مسلمان در زندان و سختی‌های فراوان هستند که در مذاکرات باید برای آن‌ها گشایشی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله سودم حج و زیارت و پرداخت دیه به آسیب دیدگان منا است، اظهار کرد: آن‌ها بدانند مصالح خودشان است که مقابل جریان مقاومت و گفتمان انقلاب قرار نگیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه درباره مسائل فرهنگی قم تصریح کرد: قم پایگاه معارف الهی و انقلاب است و این شهر باید پایگاه علم، دانش، عفاف، اخلاق، حجاب و طهارت باشد و باید سبک زندگی اسلامی از قم گسترش داده شود و همه باید در این زمینه تلاش کنن،د اما اصل همت و حمیت برای مردم است.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها باید نیز محیط اداره خود را سالم نگه‌دارند و درجایی که شبکه‌ای انجام می‌شود، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید وارد کار شوند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/29156
اخبار مرتبط

نظرات شما