قم فردا گزارش می دهد؛

تخصیص اعتبار ناچیز به باستانی ترین محوطه تاریخ کشور در قم

محوطه باستانی قلی درویش در قم دارای آثاری از دوره‌های خاصی تاریخ است که در هیچ جای ایران پیدا نمی‌شود، به‌زودی برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محوطه باستانی  تپه قلی درویش که مربوط به عصر آهن است در ورودی بلوار انتظار در نزدیکی مسجد جمکران کنار بنای منسوب به امام‌زاده جعفر غریب(ع)  نشان‌دهنده قدمت و تاریخ قم است  به گفته کارشناسان باستان‌شناسی اکتشافات باستانی در محوطه قلی درویش قم،بیانگر پیشینه 7 هزارساله این شهر است، در  کاوش‌های این محوطه باستانی  از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه‌شناس، زمین‌شناس و نقشه‌بردار استفاده‌شده است.

این محوطه باستانی آن‌گونه که باید به مردم معرفی نشده و می‌طلبد که کاره‌ای بیشتری برای این اثر تاریخی که اگر در هر جای دیگری بود قدر آن را بیشتر می‌دانستند رخ دهد.
به گفته کارشناسان باستان‌شناسی اگر این محوطه دست نمی‌خورد و این تخریب‌ها صورت نمی‌گرفت می‌شد یک دانشگاه باستان‌شناسی در آن بنا کرد چراکه در این محوطه آثاری از دوره‌های خاصی داریم که در هیچ جای ایران پیدا نمی‌شود.

علیرضا ارجمندی مدیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار داشت: اشیاء تاریخی کشف‌شده در تپه قلی درویش در مخزن نگهداری می‌گردد که در صورت تکمیل مخزن امن مدرن و پیشرفته، اشیا برای نگهداری بهتر به آن مکان منتقل می‌گردد.

ارجمندی بابیان این‌که ظرفیت‌های تاریخی و باستانی قم به‌خوبی معرفی نشده است گفت: تپه تاریخی قلی درویش با بیش از هفت هزار سال را سرمایه‌ای مهم برای قم است برای ساخت سایت موزه قلی درویش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و هم‌اکنون یافته‌های باستان‌شناسی از این تپه، قدمت شهر قم را به هفت هزار پیش عقب برده است.
ارجمندی با اشاره به آخرین کاوش‌های انجام‌شده در تپه‌های تاریخی قم، گفت: در تپه‌های استانی قم رود، تپه یوسف خان خاوه و قلی دورش جمکران کاوش‌هایی در حال اجرا است که در صورت سرانجام آن بی‌تردید بر اهمیت تاریخی شهر قم افزوده خواهد شد.

عمار کاووسی معاون میراث فرهنگی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در برخی از امور میراث فرهنگی شهرداری نیز همکاری می‌کند ازجمله مجموعه گنبد سبز که نتایج خوبی هم حاصل شد و این فعالیت‌ها در راستای اهداف میراث فرهنگی است البته گاهی اوقات نیز فعالیت‌های شهرداری با اهداف میراث فرهنگی همخوانی ندارد.

کاووسی ادامه داد: در مورد تپه قلی درویش آن‌گونه که باید کار نشده است و علت اصلی آن تخصیص نیافتن بودجه است البته در این تپه باستانی ۱۳کاوش انجام‌شده و دو جلد کتاب نیز چاپ و منتشرشده و مقالات داخلی و خارجی نیز منتشرشده است.

وی افزود: اعتبارات تخصیص‌یافته برای کاوش تپه قلی درویش بسیار ناچیز است و رفته‌رفته نیز بدتر می‌شود.

معاون میراث فرهنگی قم تصریح کرد: طرحی برای مجموعه باستانی تپه قلی درویش در نظر گرفته‌شده و قرار است این مجموعه تبدیل به سایت موزه شود و مصوبات و اعتبارات تخصیص‌یافته در راستای طرح سایت موزه تپه قلی درویش است.

کاووسی بیان داشت: فاز اول پروژه سایت موزه تپه قلی در شش ماه گذشته انجام‌شده است و بازدید عمومی بخشی از این مجموعه باستانی که کاوش‌ها در آن انجام‌شده به روی بازدیدکنندگان میسر خواهد شد.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/29232
اخبار مرتبط

نظرات شما