سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
سند 2030 اعتبار حقوقی و قانونی ندارد
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر بخواهیم برنامه 15 ساله برای تحول و اقدامات اساسی در آموزش و پرورش تدوین کنیم به فرض این که محتوای آن درست باشد و جهت گیری ها نیز همسوی مبانی نظری ما باشد بنابراین چرا باید اسم سند را 2030 بگذاریم در حالی که سال ما با عنوان سال هجری شمسی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اظهار داشت: چیزی که به نام سند 2030 منتشر شده است دارای چند اشکال اساسی می باشد از جمله این که در هیچ مرجع قانونی زیر صلاحی تصویب نشده و هیچ اعتبار حقوقی، قانونی و الزامی ندارد.

وی افزود: سند 2030 از نظر محتوایی دارای اشکالات متعددی است البته به این معنا نیست که هیچ نکته مثبتی در این سند وجود ندارد ولی همان اشکالات اساسی کافی است تا این سند را از اعتبار مبنایی و نظری ساقط کند.

 رئیس کمیسیون مبانی نظری تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: اختلافات مبنایی که در این سند با موانع تحول آموزش و پرورش، ارزش ها و دیدگاه های اسلامی و نگاه انقلابی ما نسبت به تعلیم و تربیت وجود دارد از اشکالات اساسی محتوایی است که در عرصه های آموزش عالی،آموزش و پرورش و مباحث جوانان در این سند است.

وی اضافه کرد: از مهمترین اشکالات سند 2030 این است که با یک نگاه ناباوری به توانمندی های درونی و یک نگاه به بیرون از نظر رشد و پیشرفت آموزشی و فرهنگی نگاشته شده است یعنی از یک خاستگاه خودباختگی فرهنگی می باشد.

ذوعلم با بیان مهمترین اشکال سند 2030 ادامه داد: همه جنبه های مثبتی که احتملأ در سند 2030 آمده و فراتر از آن در مبانی تعلیم و تربیت و بایستگی های تغییر و تحول دیده شده است و آموزش و پرورش می توانست ذیل تغییر تحول بنیادین همه ابعاد را ترسیم کند.

وی با اشاره به عنوان سند 2030 که حاوی سال میلادی است، ادامه داد: از نام انوسه برای جامعه ما تا عبارت پردازی ها و ادبیاتی که در این سند هست ، یک نگاه غربگرایانه در آن وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر بخواهیم برنامه 15 ساله برای تحول و اقدامات اساسی در آموزش و پرورش تدوین کنیم به فرض این که محتوای آن درست باشد و جهت گیری ها نیز همسوی مبانی نظری ما باشد بنابراین چرا باید اسم سند را 2030 بگذاریم در حالی که سال ما با عنوان سال هجری شمسی است.

وی اضافه کرد: از مسئله فوق تا ادبیات و توصیه های مطرح شده ، نکته اساسی وجود دارد که نشان می دهد در لایه هایی از کارشناسان و مسئولان ، متأسفانه هنوز توجه عمیق به مبانی اسلامی و درک درست از مواضع فکری اسلام و انقلاب درباره تعلیم و تربیت وجود ندارد.

رئیس کمیسیون مبانی نظری تمدن نوین اسلامی افزود: دستگاه هایی که باید تحولات فرهنگی را رصد کنند و در برابر انحرافات و اشکالات موجود موضع گیری کنند گویا در خواب غفلت فرو رفته اند.

وی با اشاره به رونمایی سند 2030 در آذرماه 95 ، بیان داشت: چندین ماه از رونمایی این سند می گذرد و شوراهای انقلاب فرهنگی، شوراهای آموزش و پرورش، کمیسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی و دستگاه های نظارتی گویا هیچ حساسیتی نسبت به این مسئله نداشته اند که این نکته بسیار مهمی است.

ذوعلم افزود: به نظر می رسد رصد روابط فرهنگی و دیده بانی فرهنگی جامعه ما نیاز به یک بازنگری اساسی دارد زیرا همان گونه که در مورد مباحث امنیتی و نظامی نیاز به رصد دقیق و دائمی داریم که مبادا دشمن در مرزهای ما رسوخ کند قطعأ در عرصه فرهنگی و مباحث تربیتی و آموزشی هم رصد ضرورت دارد که متأسفانه این رصد و دیده بانی بسیار ضعیف است.

وی اشاره ای به هشدار صریح رهبر انقلاب نسبت به سند 2030 در دیدار با معلمان داشت و افزود: این هشدار باید ما را به یک چاره اندیشی عمیق وادار کند تا این که از تکرار این چنین مواردی پیشگیری شود.

محقق و نویسنده کشورمان در پایان بیان داشت: متن 2030 که توسط سی کارگروه تهیه شده و  وقت زیادی برای این کار گذاشته اند، امروز مورد نقد قرار گرفته است و پذیرفته نشد که اگر این سرمایه و همت برای تدوین نقشه راه تحول بنیادین در آموزش و پرورش صرف می شد قطعأ می توانستیم از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم و مسیر آموزش و پرورش ما در این چند سال راه درستی را طی می کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها : سند 2030
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .